Zoopetartiklar om miljövänligare akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Zoopetartiklar om miljövänligare akvarier

    denna sida har vi lagt in en ny artikel på Zoopet om hur man kan göra sitt akvarium miljövänligare. En "bieffekt" av att man gör sitt akvarium mer miljövänligt är också att man sparar en hel del pengar - vilket ju inte är fel.

    I denna tråd kan ni diskutera artikeln och samtidigt också komma med andra tips på vad man kan göra för att bli en miljövänlig akvarist.

    Artikeln är definitivt inte något facit - gör så här så blir du en miljövänlig akvarist. Var och en kan ju ha andra sätt göra sitt akvarium mljövänligare (ta i så fall upp det här) och andra förutsättningar, men artiklen kan säkert fungera som ett diskussionsunderlag i detta ämne.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 August 2011, 11:09.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Intressant lästning! Ett litet fel:

    "men det finns mycket som man kan göra för att minska vattenförbrukningen rejält som:"

    "B. att övermata eller mata med foder som skitar ner mycket (exempelvis oxhjärta) pga av att det är svårnedbrytbart. Så använd foder som fiskarna kan bryta ner effektivt. "
    Ska nog läggas till ett inte där

    Sen undrar jag lite vad isoleringen har att göra med förbrukningen? Det jag tänker på är värmen, men om jag har 24-25 grader i rummet och inte behöver doppvärmare, så kommer det väl inte göra någon skillnad? Eller är det andra aspekter som jag inte tänker på?

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Jag har som Vanish tar upp snarare problemet att vattnet blir för varmt utan extra uppvärmning under åtminstonne halva året. Det kan missförstås av folk (japp) att man ska pressa ner temperaturen i dessa lägen, något som oftast kräver extra energi.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Verkligen intressant! Kan konstatera att mina kar varken är de mest miljövänliga eller de största bovarna heller. Kanske får ta och åtgärda några av punkterna

        Kommentar

        • chricka
          • February 2009
          • 198

          #5
          Att isolera betyder ju inte att det ska bli varmare du kan ju lika gärna isolera för att hålla bort värmen.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Vanish
            Intressant lästning! Ett litet fel:

            "men det finns mycket som man kan göra för att minska vattenförbrukningen rejält som:"

            "B. att övermata eller mata med foder som skitar ner mycket (exempelvis oxhjärta) pga av att det är svårnedbrytbart. Så använd foder som fiskarna kan bryta ner effektivt. "
            Ska nog läggas till ett inte där
            Tack för påpekandet - det är nu korrigerat
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • lillfrasse
              • February 2002
              • 2228

              #7
              Mycket bra artikel med stigande elpriser och större co2 utsläpps medvetenhet så är den högst aktuell. Många punkter är ju dessutom väldigt lätta att genomföra om man inte har gjort det. En bal med frigolit kostar inte många hundra på närmsta bygghandel tex.
              Simma lungt..
              Lillfrasse..

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Sen undrar jag lite vad isoleringen har att göra med förbrukningen? Det jag tänker på är värmen, men om jag har 24-25 grader i rummet och inte behöver doppvärmare, så kommer det väl inte göra någon skillnad? Eller är det andra aspekter som jag inte tänker på?
                Nåväl om man nu inte använder doppvärmare så är ju problemet inte akut om man säger så

                men att ha hela 24-25 grader som rumstemperatur är nog rätt onormalt men ändå rätt vanligt i Sverige. Normal rumstemperatur ligger annars på 21 grader på dagen och 18 grader på natten. Tyvärr ur miljösynpunkt så hålls tempen ofta betydligt högre i Sverige och det kan man ju diskutera varför. Jag tror att en viktig anledning till detta helt enklelt är att elen är billig i Sverige och även om den nu har dubblerats (pga EU-inträdet) så lever denna tradition kvar. Jag drev ju under många år på 90-talet ett företag i Tyskland och hade då även en lägenhet där och som nämns i artikeln så är elen betydligt dyrare i Tyskland. Jag kunde då konstatera att det finns ett helt annat energitänkande i Tyskland - rumstemperaturen var betydligt lägre och den sänktes automatiskt på natten, man använde enbart energibesparande belysning, när man gick in i ett rum så tände man rumsbelysningen och när man gick ut släckte man den (belysningen var därför enbart tänd i de rum man befann sig) osv
                Så min artikel är med andra ord inte främst skriven för de miljöslösare som har väldigt varmt bostaden.

                Värme i ett akvarium får man främst från 3 håll och har man för varmt i akvariet så är det dessa problem man måste komma tillrätta med
                1/ rummet
                Ja det har jag ju redan tagit upp. Sänk rumstemperaturen
                2/ belysningen
                ja det tar jag upp i artikeln. Här finns det mycket man kan göra genom att skaffa en belysning som strålar ut mindre med värme och detta tas ju även indirekt upp i artikeln
                3/ pumparna
                Även pumparna avger ju värme och då bör man ju använda pumpar som förbrukar mindre med energi

                Jag har ju själv haft akvarier (från 5 st till 500 st) i mer än 35 år och jag har vad jag kan minnas aldrig någon gång råkat ut för att vattnet i akvariet har blivit för varmt pga temperaturen utanför akvariet
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Miliimli
                  Verkligen intressant! Kan konstatera att mina kar varken är de mest miljövänliga eller de största bovarna heller. Kanske får ta och åtgärda några av punkterna
                  Jag tror nog inte att någon av oss uppfyller alla miljöaspekter i min lista utan de flesta av oss befinner sig nog som du - nånstans mitt emellan.

                  Artikeln är nog som sagt mest tänkt för att man skall tänka lite extra på dessa saker och att man alltefterhand kan avancera lite högre på "graderingen" till att ha det pefekt miljövänliga akvariet
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Tack för övrigt för de uppskattande ord som ni har gett om artikeln
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #11
                      Då är jag med på noterna. Problemet är väl inte på vintern, då jag hemskt gärna skulle vilja ha 15-16 grader på natten och strax under 20 på dagen. Men ingenstans där jag bott hittills tillåter detta tyvärr (edit: på sommaren alltså)... Det blir helt enkelt för varmt inne trots att det inte finns någon värme på. Dock som sagt är det ju annorlunda på vintern.

                      Jag skulle gärna ha en AC hemma, men då är ju frågan, är det mer miljövänligt
                      Senast redigerad av Vanish; 05 August 2011, 13:01.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Vanish
                        Då är jag med på noterna. Problemet är väl inte på vintern, då jag hemskt gärna skulle vilja ha 15-16 grader på natten och strax under 20 på dagen. Men ingenstans där jag bott hittills tillåter detta tyvärr (edit: på sommaren alltså)... Det blir helt enkelt för varmt inne trots att det inte finns någon värme på. Dock som sagt är det ju annorlunda på vintern.

                        Jag skulle gärna ha en AC hemma, men då är ju frågan, är det mer miljövänligt
                        Jag vet inte var du bor men det måste vara i ett tropiskt land för jag har under dessa dryga 35 år bott i Kalmar och i Jonsered och jag har aldrig använt AC och akvariets temperatur har aldrig gått upp för högt.
                        Om temperaturen i vårt land stiger för högt i akvariet så beror det i så fall på de faktorer som jag räknar upp ovan.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Jättebra artikel. Vad isolerades karen med för material?

                          /Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Jättebra artikel. Vad isolerades karen med för material?

                            /Inger
                            Frigolit/styropor eller vad man nu vill kalla det
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Mycket bra artikel i grunden och det är helt rätt att börja diskutera de här frågorna. Jag har sett diverse rädda jorden varianter där en av punkterna är att man skall förbjuda folk att ha husdjur. Både om omtanke av egen plånbok och för att kunna försvara hobbyn framöver så är det nödvändigt att diskutera de här frågorna.

                              Med det sagt, lite synpunkter. När det gäller värmeförluster, skall man räkna på det får man ju ta hänsyn till att värmen en stor del av året ersätter annan värme. Den värmen man ersätter kan då vara billigare, har man t ex värmepump så kanske man bara behövt en tredjedel så mycket el för att värma huset med den i stället för med doppvärmare, dock, skall man räkna ärligt så är inte all uppvärmning man tar bort vinst. Det man också kan se är ju att på sommaren när extra värme inte behövs så kan tillskottet vara en komfortnackdel.

                              Isolering är dock inte något som alltid är bra, när det gäller saltvattensakvarium så är kylbehov mycket vanligt. Och då pratar jag inte bara om mitt kalla saltvatten där saken är självklar utan också om korallburkar med extremt mycket av cirkulation och belysning. Vissa klarar sig med att öka avdunstningen men många har också kylaggregat. I det läget är det ju helt fel att isolera akvariet och använda innerfilter osv, däremot så gäller ju fortfarande att ha energieffektiv utrustning. Givetvis är det i just de här burkarna där det ibland kan behövas kylning till och med under vintern extra viktigt att göra allt som går för att spara energi.

                              När det gäller belysning så är ju vanliga glödlampor och halogen förödande ur energisynpunkt till något som skall vara igång så länge som en akvariebelysning. Lågenergi, lysrör och metallhalogen är i ungefär samma härad när det gäller ljusutbyte, det skiljer mer mellan olika fabrikat osv än mellan sorterna. LED har en klar potential att bli betydligt effektivare. Det märks också att LED drar till sig mycket större intresse utomlands, bara det kommer fram bra varianter till rimligare priser så kommer säkert LED att ta stora marknadsandelar.

                              Man ska dock inte stirra sig blind på bara ljusutbytet i mängd, det är också viktigt att se till kvalitet. Dels så vill man ha en bra färgbalans för att få ut nåt av färgerna på fiskar mm, dels så vill ju den som ska ha växter ha ett ljus med stor andel för växter nyttigt ljus. Det kan man då mäta i värden som PAR/PUR och ser man på undersökningar av sånt kan bilden bli annorlunda än om man bara ser till mängden ljus. Märkligt nog placerar sig speciella växtlampor typ grolux rätt dåligt i såna undersökningar, vanliga bra fullfärgslysrör med med bra färgåtergivning (Ra) fungerar bättre. Det som tenderar att hamna bäst om man ser till tillförd energi i relation till producerat ljus nyttigt för växter är bra metallhalogen. Moderna LED lampor har dock inte testats än så långt jag sett, det kan bli intressant att se hur de hamnar.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...