Nordens ark-malar utplanteras i Helge å

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Nordens ark-malar utplanteras i Helge å

    Nordens ark-malar utplanteras
    Killies is a lifetime passion
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Här mer detaljer:
    Foto: Christer Larsson/Nordens Ark. 22 unga malar kommer släppas ut i Helge å på onsdag den 13:e juli. Malen är utrotningshotad och finns idag bara i tre...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Såg det i GP igår och Aftonbladet idag - lite kul att de skriver sötvattensfisken mal är utrotninghotad. Nåja det finns ju faktiskt 3.000 malarter eller vad det nu är så malen är nog inte utrotningshotad. Däremot säkert den som finns i Emån - är det Siluris glanis som det handlar om, eller?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det finns bara en fisk som bara heter "mal" och det är just Silurus glanis, så så långt har de rätt. Däremot är S. glanis inte alls utrotningshotad, den är bara ovanlig i Sverige pga att det är en varmvatten-art som har sin nordgräns i södra sverige.

        Det är väl trevligt att man gör stödutsättningar, men det finns tusentals arter som är i betydligt större behov av hjälp.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1026

          #5
          Och dessutom har den inte alls lika litet utbredningsområde som myndigheterna tror. Det har "flyttats" mängder med mal från bl.a Emån till en mängd olika vatten, och ofta har dom ynglat av sig friskt...

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Någon som var där?
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Kul att de fått den att leka i fångenskap i Sverige också. Fast om den odlas som matfisk på andra håll är det kanske inte särdeles svårt...
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Det finns bara en fisk som bara heter "mal" och det är just Silurus glanis, så så långt har de rätt.
                Man lär så länge man lever
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Någon som var där?
                  Dom visade faktiskt en snutt av det på TV igår
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Artfakta är platsen som samlar relevant information om våra arter. Lär dig känna arten, dess naturvårdsstatus, se kartor och bilder, eller använd nycklar för att artbestämma.




                    Ingen bra situation i Sverige alltså men ingen hotad art totalt sett. Hur stora resurser vi skall lägga ner på arter som det är gott om på andra håll men är hotade här är ju en intressant fråga. För min del får jag väl säga att det är i och för sig inget fel på att rädda arter som bara har problem här men i första hand borde vi styra resurser till arter som även globalt sett ligger illa till. Vi har ju en del att göra där, den här t ex:



                    När det gäller vårlekande siklöja så vet man knappt om det är en egen art, inte var den finns eller knappt om den finns, överhuvudtaget verkar det mesta osäkert. Känns ju lite som vi borde styra över resurser till en unik art eller form som bara finns i Sverige, helt klart borde nåt göras. Detta inte sagt som kritik mot de som försöker rädda malen, det är inget fel i det men prioriteringarna känns lite konstiga ibland.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Banderad
                      • January 2006
                      • 358

                      #11
                      Helgeå har väl haft ett ganska stort bestånd av mal förr i tiden, så det hade varit jättekul om den fick fäste där igen. Sedan strömmar ån igenom många sjöar på vägen, så det skulle betyda mycket om den börjar föröka sig och sprider sig i sjö/å-systemet igen. För övrigt är Helgeå intressant vad det gäller fler arter. Ån är bland annat känd för storväxt färna och björkna. Sedan har ån trots att den ligger så långt söder ut haft en stam av harr. Denna finns dock inte kvar vad jag vet (det strömmande harrvatten som ligger längst söder ut är väl Klarälven nu för tiden).

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        #5 Det är väl inte alls bra att malar i smyg flyttas till olika platser. Flyttas dessutom mängder så påverkas ju beståndet dom tas ifrån.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Dock - en sådan baddare till fisk tycker jag vi skalla satsa på för att behålla i Sverige...
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • sjobbe
                            • February 2011
                            • 67

                            #14
                            [QUOTE=Bygert;1528421]http://www.artfakta.se/Artfaktablad/...nis_100131.pdf



                            Ingen bra situation i Sverige alltså men ingen hotad art totalt sett. Hur stora resurser vi skall lägga ner på arter som det är gott om på andra håll men är hotade här är ju en intressant fråga. För min del får jag väl säga att det är i och för sig inget fel på att rädda arter som bara har problem här men i första hand borde vi styra resurser till arter som även globalt sett ligger illa till. Vi har ju en del att göra där, den här t ex:



                            Ja, det mest kända exemplet är ju vargen som torde vara det mest spridda rovdjuret på det norra halvklotet, men det läggs ner en enorm energi och pengar kring detta djur. Egentligen ganska obegripligt eftersom det finns arter som är betydligt mer hotade både inom och utom landets gränser.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              En skillnad är att med vargen är allt som behövs att man INTE lägger ner några pengar eller energi på att döda den.

                              Malen däremot ligger precis på sin nordgräns och är begränsad av de kalla somrarna; den kommer förmodligen alltid att behöva stöd.

                              En sak har däremot bägge arterna gemensamt: de är topp-predatorer med stor påverkan på övriga djur i de miljöer där de lever. I malens fall är man tydligen beredd att överse med att den trycker i sig fisk, men att vargen äter älg & ren uppfattas som oacceptabelt.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...