Stackars Guldfiskar!!! :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #31
    Hej!

    Nu känner jag mig nästan som en djurplågare! Men vad ska vi med levandefödare göra? Jag har platy och vet att de ynglar av sig då och då men väldigt få av ynglen överlever. Ska jag fånga ynglen och ha dem i en yngelkasse (vilket är rätt stressande i sig)? Bara ha honor eller hanar och inte låta dem ha en normal fortplantning? Eller...? Kanske fortsätta som hittills och se det som att naturen får ha sin gång och att nåt enstaka yngel överlever...

    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      Ursprungligen postat av jenmad
      Hej!

      Nu känner jag mig nästan som en djurplågare! Men vad ska vi med levandefödare göra? Jag har platy och vet att de ynglar av sig då och då men väldigt få av ynglen överlever. Ska jag fånga ynglen och ha dem i en yngelkasse (vilket är rätt stressande i sig)? Bara ha honor eller hanar och inte låta dem ha en normal fortplantning? Eller...? Kanske fortsätta som hittills och se det som att naturen får ha sin gång och att nåt enstaka yngel överlever...

      Hälsningar
      Jennifer
      Har man normalt med gömställen i akvariet så går en del åt och de smarta överlever. Blir det för många i akvariet så får man väl ta upp en del och ge bort till vänner eller lägga i ett annat akvarium, eller alternativt så avliva dom på ett vedertaget och barmhärtigt sätt.

      Detta är en helt annan sak än vad som görs i ursprungsvideon som jag hoppas och tror inte är svensk - där är bara syftet att döda så häftigt som möjligt och det ser jag inget positivt med. Avlivning skall inte bara så häftig som möjlig, utan när den absolut behövs så smärtfri som möjlig - det bör gälla för all djurhållning
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #33
        Ursprungligen postat av Gur4m1
        Jävligt onödigt. Inte bara lite onödigt. Och Daglberg- du har ju uppenbart en åsikt- och andra har en annan. Om det är typiskt svenskt att bry sig om djur så har du nog helt rätt men du får det att låta som någonting dåligt. "Var och en sköter sitt...". Brutalitet mot djur är ju ingen diskussion- och de med lite vett och någon uns av empati är emot detta. Då talar jag om de skrattande pojkarna som matar sina rovfiskar med allt som ryms att kasta i karet.

        Sen matning av fisk med fisk, vi har regler i Sverige, men sen kan det väl inte vara svårt å förstå att många ogillar även det. Fiskar är inte lika höga som oss så de tror på gud och allsköns men de kan känna smärta. Det räcker för mig att ifrågasätta direkt någon ger levande föda då det inte behövs för djurets hälsa. Eller tex när folk bara är allmänt respektlösa mot foderdjuret. Precis som att jag skulle ifrågasätta om Skansen började släppa in levande kvigor och kalvar till tigrarna, för det är ju naturligt för dem...att döda djur.
        Ja, jag har en åsikt och andra kanske har en annan åsikt. Precis så som det ska vara. Alla ska inte vara lika. I Sverige vill alla att alla ska vara lika och alla ska tjäna lika mycket osv osv osv. Det tycker jag är fel, inte för att jag har det extremt bra utan för att så funkar det. Alla drar sitt strå till stacken, stort eller litet.... Men det är en annan diskussion...

        Brutalitet mot djur är ingen diskussion, men det här är en diskussion i frågan OM det är okej att mata med levande foder. Som nån skrev tidigare så kan levande foder vara kanoners till att få en matvägrande rovfisk att börja äta. Och det är onödigt om man behandlar foderdjuret "respektlöst", vad nu definitionen exakt är.
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Gur4m1
          • June 2011
          • 96

          #34
          Ursprungligen postat av DAHLBERG
          Ja, jag har en åsikt och andra kanske har en annan åsikt. Precis så som det ska vara. Alla ska inte vara lika. I Sverige vill alla att alla ska vara lika och alla ska tjäna lika mycket osv osv osv. Det tycker jag är fel, inte för att jag har det extremt bra utan för att så funkar det. Alla drar sitt strå till stacken, stort eller litet.... Men det är en annan diskussion...

          Brutalitet mot djur är ingen diskussion, men det här är en diskussion i frågan OM det är okej att mata med levande foder. Som nån skrev tidigare så kan levande foder vara kanoners till att få en matvägrande rovfisk att börja äta. Och det är onödigt om man behandlar foderdjuret "respektlöst", vad nu definitionen exakt är.
          Tänke rinte börja köra nån politisk diskussion annat än att jag tycker att det är fint att vi har möjlighet att kämöpa för högre löner, ställa krav på arbetsgivarna, att alla har möjlighet att få ekonomiskt stöd när de får kris osv. Förstår inte vad det är som du pratar om Folk får ju klaga säger du ju själv- klart folk med lägre löner VILL ha bättre ställt.

          Jag håller med dig om att foderfisk kan vara bra, med repsektlöst menar jag beteende som att filma det som något häftigt där folk kommenterar om hur jävla FRÄNT det är Eller tex skrattande tonårspojkar som kör metalmusik i bakgrunden och så vidare Jag är nyfiken på vilket land du föredrar.
          Nothing fancy, no tricks...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Ursprungligen postat av Gur4m1
            Jag håller med dig om att foderfisk kan vara bra, med repsektlöst menar jag beteende som att filma det som något häftigt där folk kommenterar om hur jävla FRÄNT det är Eller tex skrattande tonårspojkar som kör metalmusik i bakgrunden och så vidare
            Det tror jag vi flesta är överens om!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #36
              Ursprungligen postat av Gur4m1
              Tänke rinte börja köra nån politisk diskussion annat än att jag tycker att det är fint att vi har möjlighet att kämöpa för högre löner, ställa krav på arbetsgivarna, att alla har möjlighet att få ekonomiskt stöd när de får kris osv. Förstår inte vad det är som du pratar om Folk får ju klaga säger du ju själv- klart folk med lägre löner VILL ha bättre ställt.
              Vi säger att det är så Vi tar det kanske sen nån annan dag i nån annan tråd

              Ursprungligen postat av Gur4m1
              Jag håller med dig om att foderfisk kan vara bra, med repsektlöst menar jag beteende som att filma det som något häftigt där folk kommenterar om hur jävla FRÄNT det är Eller tex skrattande tonårspojkar som kör metalmusik i bakgrunden och så vidare Jag är nyfiken på vilket land du föredrar.
              Lugnt, vad diskuterar vi om då? XD

              Ursprungligen postat av Gur4m1
              Jag är nyfiken på vilket land du föredrar.
              Grekland är ganska fint, varmt och soligt. God mat. Vad menar du?!
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                #37
                Jag har inget emot att man matar med levande bara man inte gör som några har skrivit, att dom filmar, säger att det är så coolt mm.
                Jag har massa platy och endlers yngel och när dom har fått lite storlek så blir det för mycket fisk i karet och då kommer några åka i karet med lite större fiskar.
                Jag tycker inte att det är något fel med det, gör bara inte en så stor grej av det.

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #38
                  idiotiskt att filma och att leka häftig med fisk är väl som att vara smartast i särklassen.. däremot kan det ju vara nödvändigt för att starta en rovfisk.. men jag har nog matat betydligt mindre med levande foder än vem som helst som haft levandefödare i mer än ett halvår.. dyrt, risk för parasiter, dåligt näringsvärde om man inte ska mata fodret med pellets av högsta kvalitet innan.. opraktiskt helt enkelt..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...