Rapport om hoten mot mångfalden bland afrikas sötvattensfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Rapport om hoten mot mångfalden bland afrikas sötvattensfiskar

    Kan ses på denna sida http://www.iucn.org/about/work/progr...a_report_2011/

    Klicka vid boken högt upp i högerspalten så kan du ta del av hela den 350-sidiga rapporten
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 June 2011, 13:18.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    För att vara jordens intelligentaste djur så uppför vi oss ganska korkat...

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ja, i ett avsnitt av Mutant Planet på Animal Planet fick man känslan av att t.o.m myrslokar är intelligentare De beskrev hur myslokarna bara ägnade några minuter vid varje termitstack, och trots att de lätt skulle kunna riva upp hela stacken med sina klor, så låter de bli, och därmed återhämtar sig stacken snabbt, och myrslokarna har mer mat att hämta där senare. När människan kom till det slättområdet däremot, så hade de inte det beteendet, utan de började göra som människan oftast gör, de tog mer än de behövde, började skövla, och så vidare...

      Likadant med en sorts myror, som då och då gör räder mot en termitstack. De undviker att gå långt in i stacken, och döda drottningen, utan de gör korta anfall, tog bara en liten del av termiterna, och därmed återhämtar de sig snabbt, och det finns mer att hämta senare. Människor borde alltså lära sig av både myrslokar och myror
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag håller i princip med er, men samtidigt är det inte alltid helt lätt för fattiga människor att vara "miljökorrekta".
        T.ex. vid Malawisjön håller massor av fiskarter just nu på att utrotas och anledningen till det är att det kraftigt ökade fisket. Och anledningen till det är den karftigt ökade befolkningen vid malawisjön. Och anledningen till det är att det ju där trots allt finns fisk att äta (än så länge i alla fall) och om ens barn svälter ihjäl i inlandet (pga missväxt, torka, krig etc. etc) spå förstår man ju varför folk flyttar till malawisjön - vem vill se sina barn dö av svält.

        Nåväl nu blev detta lite Off Topic - men om man skall komma tillrätta med problemen måste man ju förstå varför det blivit på detta sätt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1026

          #5
          Min kommentar gäller mer människor i största allmänhet, fattig som rik

          Kommentar

          Arbetssätt...