Levande djur som nyckelringar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    #16
    Om jag inte missminner mig så är det förbjudet att servera hund i kina...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Om man klagar på hanteringen av "matdjur" här, så är den nog etter värre i Kina. Har för mig att jag såg nå´t inslag där de hade packat levande katter tätt som sardiner i en sardinburk, med tassar och ben spretande ut genom gallret. Så det är ju inte bara att de äter vad vi här i väst ser som kompisar och familjemedlemmar som kan vara stötande för många, utan även behandlingen av dessa, för oss, fyrfota kompisar och familjemedlemmar. Se´n finns det ju hundraser som kommer från Kina, så nog har de dem som sällskap även där.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #18
        Korkat, varför göra så mot djuren. ojojojoj...
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #19
          Tyvärr har människans samvete och moral ersatts av komersialism, det är pengar det handlar om och folk kliver över lik för att samla dem!!! <detta genomsyrar allting omkring oss och har gjort oss ovärdiga!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Paniktandborste
            • March 2005
            • 330

            #20
            Ursprungligen postat av åheim
            Tyvärr har människans samvete och moral ersatts av komersialism, det är pengar det handlar om och folk kliver över lik för att samla dem!!! <detta genomsyrar allting omkring oss och har gjort oss ovärdiga!
            Blir alltid så fascinerad av sådana uttalanden.
            När har människorna varit moraliska varelser som värnat om djur och natur och dess lidanden?
            Mig veterligen har människan varit likadan i alla tider ända sedan början när man levde i grottor.
            Men det är först nu människan har möjlighet att kunna göra sådan extrem skada att det kan påverka naturen på ett sätt som aldrig sett sitt like.



            Det kommer alltid att finnas människor som tycker om att se oskyldiga lida, eller inte bryr sig om det. Men för att rädda världen måste man se till helheten.

            Varför blir det ramaskri när man säljer små djur i nyckelringar, men när man pratar om försurningen i våra vatten och korallblekningen på reven så händer det ingenting?
            Är det inte värre att alla hajar håller på att utrotas t ex?
            Människor har i sin helhet alltid styrts av egna intressen och så tror jag det förblir, frågan är om det går att få folk att inse att det ligger i deras intresse att jorden håller på att förstöras i en alldeles för rask takt.
            Jag vet inte.
            Aka Pixel eller Bildpunkt

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #21
              Ursprungligen postat av Paniktandborste
              Blir alltid så fascinerad av sådana uttalanden.
              När har människorna varit moraliska varelser som värnat om djur och natur och dess lidanden?
              Mig veterligen har människan varit likadan i alla tider ända sedan början när man levde i grottor.
              Men det är först nu människan har möjlighet att kunna göra sådan extrem skada att det kan påverka naturen på ett sätt som aldrig sett sitt like.



              Det kommer alltid att finnas människor som tycker om att se oskyldiga lida, eller inte bryr sig om det. Men för att rädda världen måste man se till helheten.

              Varför blir det ramaskri när man säljer små djur i nyckelringar, men när man pratar om försurningen i våra vatten och korallblekningen på reven så händer det ingenting?
              Är det inte värre att alla hajar håller på att utrotas t ex?
              Människor har i sin helhet alltid styrts av egna intressen och så tror jag det förblir, frågan är om det går att få folk att inse att det ligger i deras intresse att jorden håller på att förstöras i en alldeles för rask takt.
              Jag vet inte.
              Jovisst är det så om vi drar det här i lite större perpektiv! Ska vi hålla oss till djur så ska vi begrunda hur och varför vi har djurfabriker och all sjuk hantering av djur... Varför, jo dessa förbannade pengar! Detta är inte relevant med stenåldern när vi bodde i grottor, då handlade det om att överleva och man levde sida vid sida med djuren, nu handlar det om att spara en slant så då blir det den Danska grisen!
              Senast redigerad av åheim; 08 May 2011, 19:22.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Ursprungligen postat av Paniktandborste
                Varför blir det ramaskri när man säljer små djur i nyckelringar, men när man pratar om försurningen i våra vatten och korallblekningen på reven så händer det ingenting?
                För att nyckelringarna är så uppenbart onödigt och så uppenbart djurplågeri. Det är en enkel, självklar, väldefinierad fråga.

                Jag tycker inte heller att folk ignorerar försurning eller global warming, men framförallt tror jag att samma personer som är upprörda över nyckelringarna är upprörda över försurning och global warming. Det är inte antingen-eller.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Paniktandborste
                  • March 2005
                  • 330

                  #23
                  Men handlar det inte fortfarande om att överleva?
                  Hur mycket tror du kinesen som gör nyckelringarna tjänar, och hur mycket skulle han tjäna om han inte gjorde det?

                  Att folk ignorerar det menar jag inte men det känns som att det blir ett helt annat mottagande när man pratar om små gulliga djur det handlar om.

                  Självklart bör man inte ha djur på det sättet. Men samtidigt känns det svårt att påverka något som sker så långt bort i en diktatur helt utan djurskydd (tamdjur)
                  Aka Pixel eller Bildpunkt

                  Kommentar

                  • Paniktandborste
                    • March 2005
                    • 330

                    #24
                    Haha där lyckades jag döda en tråd igen :P
                    Skriver nog lite för rakt på för att någon ska orka svara hehe :P
                    Aka Pixel eller Bildpunkt

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Ursprungligen postat av Paniktandborste
                      Men handlar det inte fortfarande om att överleva?
                      Hur mycket tror du kinesen som gör nyckelringarna tjänar, och hur mycket skulle han tjäna om han inte gjorde det?
                      Var det inte du som var oroad över global warming? Du tror inte att nån tjänar pengar på att sälja bensin och kol, reparera bilar, putsa rutor, köra taxi, sota skorstenar...?

                      Det är klart det är svårt att få kina att instifta djurskyddslagar, men definitivt mycket enklare än att få kina att göra nåt åt det faktum att det är det land som släpper ut mest växthusgaser i hela världen (gick om USA för fyra år sen). Kina är inte direkt nåt u-land heller, det är världens största ekonomi (gick om USA förra året). Visst, kinas rikedom är extremt ojämnt fördelat, men det är USA's rikedom också.

                      För mig verkar det som om ditt argument helt enkelt är att folk i diktaturer ska ha rätt att tortera djur, och jag förstår inte poängen med det.

                      Ursprungligen postat av Paniktandborste
                      Haha där lyckades jag döda en tråd igen :P
                      Skriver nog lite för rakt på för att någon ska orka svara hehe :P
                      Det är tvärtom oklart vad ditt argument egentligen är.
                      Senast redigerad av Azur; 11 May 2011, 09:21.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...