20 miljoner till vattenloppsodling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    20 miljoner till vattenloppsodling

    En forskargrupp på Roskilde Universitet har fått 20 miljoner (danska) kronor för att ta fram metoder för att odla vattenloppor i större skala.Vattenloppor kan bli "framtidens ekonomiska lokomotiv" och bli en lika stor exportindustri som vindkraftverk: http://www.dr.dk/P1/Videnskabensverd...3/02113140.htm
    Varför inte odla lite "loppor" i en spann hemma och försöka hitta ekonomiskt stöd från den svenska staten eller EU?
    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det rör sig om produktutveckling för vattenbruk snarare än forskning, det är därför de kunde få så mycket pengar. Jag vet inte exakt vad det handlar om men jag misstänker tanken är att ersätta artemia; produktionen av artemia räcker knappt till längre, och sjunker pga överuttag och uttorkning av de saltsjöar där artemiorna lever. Dafnier producerar torktåliga viloägg, och kunde man massproducera såna viloägg kunde de hanteras på samma sätt som man idag gör med artemia.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Det vore superbt för hobbyn också. Ibland har man ju sett något om viloägg av dafnier till salu men alltför sällan. När moinan kom till Sverige på 80-talet var det förresten som viloägg. Och man skulle behöva dessa som reserv när man tycks vara ensam moinaodlare i södra vätterviken.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • harbard
        • July 2002
        • 1085

        #4
        En avhandling för den som vill "gotta ner sig" i ämnet och tycker om stapeldiagram och tabeller:

        <<<(^:>*
        Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
        Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Saltvattensart ursprungligen från stilla havet. Fascinerande namn på finska förresten: Hankajalkaisäyriäinen
          Hur kan finnarna förstå detta själva? (sorry for OT)
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av harbard
            En avhandling för den som vill "gotta ner sig" i ämnet och tycker om stapeldiagram och tabeller:

            <<<(^:>*
            Tackar. Den var förvånansvärt dålig språkligt, och innehållsmässigt klen. Lite förvånad att de släppte fram den i det skicket.

            I alla fall, i extrem korthet handlar det om att ersätta artemia och hjuldjur i akvakultur med hoppkräftor (inte dafnier som jag misstänkte) och hoppkräft-larver, med tonvikt på hur man ska få fram hållbara och lagringsbeständiga ägg med högt näringsinnehåll. Alltsammans verkar väldigt preliminärt. Å andra sidan finns det potentiellt stora pengar att göra här - odling av marina fiskarter blir allt viktigare ju mer de vilda stammarna fiskas ner, och det är för närvarande svårt att odla många arter pga att ynglen har dålig överlevnad om de bara får hjuldjur & artemia.
            Men det torde nog tyvärr dröja innan vi kan köpa burkar med hoppkräft-ägg i zoobutiken.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Men det finns en uppsjö av kräftdjur som borde gå att använda rent komersielt eller?? tänker bara på allt som klassa som palngton. Jag får erkänna att jag är dåligt insatt i alla dessa toffel- hjul- hakfots- och hopp- kraftor/djur j
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Lite OT, men ändå.
                Har inte testat med Moinan själv, men hört att det går att få fram viloägg genom att ta ett gäng Moina och sätta in dem i kylskåpet. De reagerar tydligen snabbt, lägger viloägg och dör sedan. Vattnet/äggen fryser man sedan in och tinar vid behov. Vet inte hur man kan torka dem eller ens om de tål uttorkning.

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Å andra sidan finns det potentiellt stora pengar att göra här - odling av marina fiskarter blir allt viktigare ju mer de vilda stammarna fiskas ner, och det är för närvarande svårt att odla många arter pga att ynglen har dålig överlevnad om de bara får hjuldjur & artemia.
                  Men det torde nog tyvärr dröja innan vi kan köpa burkar med hoppkräft-ägg i zoobutiken.
                  I mina tonår hade jag funderingar på att sabotera fiskebäckarnas fartyg frö att förhindra dem från att utrota fiskbestånden i västerhavet....
                  Men tog mitt sundaförnuft till fånga eller om jag blev feg men något gjort blev det inte mer än att jag knöt näven i fickan och slutade handla fisk. Under många år åt jag bara fisk jag eller vänner till mig fångat med handredskap.
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Har inte testat med Moinan själv, men hört att det går att få fram viloägg genom att ta ett gäng Moina och sätta in dem i kylskåpet. De reagerar tydligen snabbt, lägger viloägg och dör sedan. Vattnet/äggen fryser man sedan in och tinar vid behov. Vet inte hur man kan torka dem eller ens om de tål uttorkning.
                    Såvitt jag förstår kom moinaäggen på 80-talet i torkat skick. Och av nedanstående cache (siten är nere) verkar det också vara så samt att långsam infrysning på höst-vintern skulle kunna fungera i vissa fall. Mina tidigare försök för några år sedan lyckades emellertid inte. Jag satte då moinan i ett rum med 10-12 grader inte kylskåpet visserligen. Man kanske borde försöka igen?

                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      (Nu blir det här ur minnet, och det är som det är, så ta det med en smula salt)

                      Det stämmer att Moina kan bilda torktåliga viloägg, men det skiljer väldigt mycket mellan olika arter och populationer hur lätt det är att få dem att bilda viloägg. Det verkar också lite oklart vilken faktor det egentligen är som får dem att börja bilda viloägg - temperatur, syrehalt, belysningstid, fodertillgång, eller nån kombination. Det kan också tänkas att det är olika trigger för olika populationer.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #12
                        Fortfarande OT, men ändå. Har bara fått tipset med kylskåp, men alltså inte testat själv. Tipset kommer iaf från verkligt erfaret killiodlarfolk. Stämmer säkerligen som Azur skriver, med olika resultat från olika populationer. Misstänker dock att Moina-stammen i Sverige är samma stam, så testar någon och det funkar så är det väl värt att testa på sin egen stam. Har inte själv Moina längre, de gick ut för mig när jag var sjuk. De kommer dock garanterat igen, anser det vara ett grymt foder. Har kört Moina i lång tid, allt är redan byggt för kulturerna och de funkade finfint länge, men fyra dagars misskötsel är för mycket. Kostar väldans litet att testa, om man nu sitter på Moina. Kör två grejer i så fall, dels i kylskåp och dels i frys. Återkom gärna med resultat!!

                        För att återknyta lite till ämnet iaf, så vore det grymt najs att ha eget hus med trädgård. Med den platsen så kan man rätt lätt odla både svarta mygg, vattenloppor och lite annat kul... men det stannar som dröm just nu.

                        Hilsen,

                        /P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 06 March 2011, 21:03.
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Så gjort. Slängde in en flaska med vid tre tillfällen i kylen och väntade tills det slutade att hoppa efter 3-4 veckor.
                          En portion torkad,en annan i frysen och en tredje i fuktig torv.
                          Dessa tre portioner blötlades för tre dagar sedan men hitintills inte det minsta lilla hopp.
                          Tyvärr verkar det inte funka som tänkt.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          Arbetssätt...