2 miljoner fiskar dog av för kallt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    2 miljoner fiskar dog av för kallt vatten?

    Eller? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8377906.ab
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    missförstå mig inte nu, för jag tycker det är sjukt tragiskt.
    MEN, jag uppskattar det till viss del ändå.
    Vad ska ni alla miljöflummare á la Gore säga nu?
    Dom vägrar prata om hur inlandsisen växer.
    Alla naturprogram angående hur hemsk växthuseffekten är, är som nyast från år 2008.
    Om nu kylan tillochmed slaktar djur, vad ska dom säga då?
    Nu vet jag att de flesta miljöproblem existerar och är fruktansvärda, men just "global uppvärmining" är tidernas dynga.
    Så detta blir grymt intressant att följa!
    All we are, we are.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ja tänk vad tacksamt - nu kan du ju då även i fortsättningen med gott samvete forsätta skita i miljön

      1/ Att dra någon slutsats om klimatförändringarna utifrån tillfälliga väderomslag kan man inte göra oavsett vilken åsikt man har
      2/ Trots den extrema kylan i Sverige (och många andra länder) de senaste 2 åren så har faktiskt gensomsnittstemperaturen på jorden enligt alla klimatforskare stigit
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        Men även det, är ju tillfälliga förändringar, sätt till de senaste miljoner åren, något sådant.
        Sen så är ju Gore snacket motbevisat så sjukt många gånger, alltså att människan ha rnågot direkt med saken att göra.
        Alla de temperaturförändringar som skett med någr amiljoner års mellanrum är helt och hållet naturligt inget annat.
        Sen så kvarstår det faktum at tkor och sillar gör större skada på ozonskiktet än vad vi människor någonsin skulle kunna göra.
        Vill man, som Gore och hans hantlangare, lägga skulden på människan, och göra oss till syndabockar, så blundar man för vad som hänt under många miljoner år på den här planeten.
        Att det blivit lite varmare under några år är fakta, men det går inte att avfärda en grov ökning av inlandsisen som indicier, när man påstår att inlandsisen tynar bort.
        Om de miljö"kämpar" som drar det här snacket verkligen brydde sig om utsläpp med mera så borde ju inte bilar, eller TV-apparater vara "fienden nummer 1" då borde ju dessa människor istället dra ut på korståg och förinta alla dessa simmande och råmande miljökatastrofer, som år efter år får förstöra den här planeten, utan att någon säger ifrån.
        Fast det är klart, det var nog en Buick som skapade istiden.
        All we are, we are.

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          sen måste jag faktiskt säga att Manbearpig http://www.vidxden.com/w0fa3tcw5n84/SP_S10E06.avi.html är en grym metafor angående detta, om än smått oseriös.
          All we are, we are.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av roosterboy
            Men även det, är ju tillfälliga förändringar, sätt till de senaste miljoner åren, något sådant.
            Sen så är ju Gore snacket motbevisat så sjukt många gånger, alltså att människan ha rnågot direkt med saken att göra.
            Och de som har motbevisat Gore har sedan i sin tur motbevisats sjukt många gånger..........
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              Exakt. I teorin så finns det väldigt många förklaringar från båda sidor, men i verkligheten så vet vi inte ett skit i denna fråga.
              Det ka nvara människor, djur eller helt enkelt en naturlig cykel, som gör dessa temperaturförändringar. Därför tycker jag att det är fel at tkollektivt anklaga människor för det hela, när man inte har definitiva bevis.
              All we are, we are.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av roosterboy
                Exakt. I teorin så finns det väldigt många förklaringar från båda sidor, men i verkligheten så vet vi inte ett skit i denna fråga.
                Det ka nvara människor, djur eller helt enkelt en naturlig cykel, som gör dessa temperaturförändringar. Därför tycker jag att det är fel at tkollektivt anklaga människor för det hela, när man inte har definitiva bevis.
                Och jag tycker inte att man skall avstå från att göra något bara för att man inte vet säkert att det är vi som ställer till det. Skall man vänta tills man vet säkert - så får man vänta tills det är kört och det är väl det som miljösvinen vill.

                Nåväl - nu var det faktiskt "bara" en enstaka miljondöd på fisk som detta handlade om och inget annat.

                Vill man debattera klimatproblemen i allmänhet så starta en egen tråd
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  jag håller med dig, jag gör allt jag kan för att dra mitt strå till stacken, så i grunden håller jag med dig. Men jag tycker att om man vill göra sitt för miljön så ska man göra det, inte ge andra dåligt samvete för vad dom gör.
                  Så, nu drar vi ett streck för dethär!
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    detta hände förra året i södra usa bland annat med fiskdöd vet inte om det hänt samma sak i år också även söderut. för bägge dessa vintrarna (förra och den pågående nu) fick dom frost i stora delar av södra Florida, vilket i sin tur kylde av vattnet att många fiskar dog av kylan.

                    dock borde väl fiskarna i detta område som det handlar om klara kyla, det blir väl om jag inte har helt fel för mig mer åt nordöst och där har dom ju mer kyla. det är ju såfall om det är en sidoorsak av att det blev kallt.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      2/ Trots den extrema kylan i Sverige (och många andra länder) de senaste 2 åren så har faktiskt gensomsnittstemperaturen på jorden enligt alla klimatforskare stigit
                      Låter som mins son "alla" har ju mobil eller vad det nu är på tapeten. Tror du verkligen själv att "alla" tycker så...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Tror du verkligen själv att "alla" tycker så...
                        Jag har i alla fall inte hört något annat från någon. Alla håller nog med om att det har blivit varmare - diskussionen har väl snarare handlat om vad det är som orsakar detta. Vi människor genom vårt beteende eller naturliga klimatförändringar som inte har med vårt beteende att göra.

                        Men som sagt - nu handlade det om massfiskdöd
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • A C-son
                          • December 2007
                          • 537

                          #13
                          Inventas vitam iuvat excolussie per artes

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Flaxss
                            detta hände förra året i södra usa bland annat med fiskdöd vet inte om det hänt samma sak i år också även söderut. för bägge dessa vintrarna (förra och den pågående nu) fick dom frost i stora delar av södra Florida, vilket i sin tur kylde av vattnet att många fiskar dog av kylan.

                            dock borde väl fiskarna i detta område som det handlar om klara kyla, det blir väl om jag inte har helt fel för mig mer åt nordöst och där har dom ju mer kyla. det är ju såfall om det är en sidoorsak av att det blev kallt.
                            Var ju en massfiskdöd förra sommaren ocså i södra USA och då trodde de att det berodde på extremt hög temperatur (med påföljande syrebrist i vattnet)
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • harbard
                              • July 2002
                              • 1085

                              #15
                              Tror att det beror på att tiden enligt mayakalendern håller på att ta slut.Vi har på kort tid haft månförmörkelse,solförmörkelse,döda fåglar som ramlar från skyn och nu fiskdöd;allt är tecken på detta:
                              The final event that will occur on December 21, 2012 will be at 11:12 GMT. It's a phenomenon that the Mayans referred to as the "Sacred Tree" and it happens ...

                              (och allt på webben är ju sant!)
                              <<<(^:>*
                              Senast redigerad av harbard; 07 January 2011, 15:25.
                              Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                              Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                              Kommentar

                              Arbetssätt...