The greatest Amazon River disaster in history

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    The greatest Amazon River disaster in history

    Heiko Bleher reports on an environmental disaster in the Amazon region that he says is far worse than we have been led to believe.




    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ja, vad ska man säga...? Svårt att få ord på de tankar man har när man ser sådant som händer, och det är med all säkerhet inte sista gången, tyvärr.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Bra att äntligen Practical Fish Keeping tar upp frågan. Detta har ju varit uppe på tapeten åtskilliga gånger tidigare på Zoopet (första var 2008).
      Det har ju också varit uppe om att man skulle skriva under namnuppropet mot det
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Att vi har en global uppvärmning är inget jag ifrågasätter, men är den orsaken till det här?

        När det blir varmare borde det finnas mer vatten i atmosfären?

        Jag tror snarare att det beror på att det helt enkelt finns mindre mängd skog på jorden. Skogen binder vatten som går upp i löven och mycket av det dunstar.

        Jag vet inte, men det verkar logiskt för mig!
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Bra att äntligen Practical Fish Keeping tar upp frågan. Detta har ju varit uppe på tapeten åtskilliga gånger tidigare på Zoopet (första var 2008).
          Det har ju också varit uppe om att man skulle skriva under namnuppropet mot det
          Antar att du syftar på dammarna, ja det lär ju inte vara någon mening med att bygga dammar om det inte finns något vatten.

          Så torkan kanske kan ha något gott med sig på lång sikt?
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Seco

            • November 2008
            • 125

            #6
            Ursprungligen postat av c90368
            När det blir varmare borde det finnas mer vatten i atmosfären?
            Det är just det som är problemet, ju varmare luften är desto mer vatten kan den innehålla innan luften blir mättad och det faller ner som regn. Desto kallare luft desto mindera vatten kan den innehålla innan den blir mättad och det börjar regna.
            Som det är nu kräver atmosfären mer vatten innan den släpper ifrånsig det i form av regn.

            En fruktansvärd artikel att läsa detta, den får en att ha dåligt samvete.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Ursprungligen postat av Seco
              Det är just det som är problemet, ju varmare luften är desto mer vatten kan den innehålla innan luften blir mättad och det faller ner som regn. Desto kallare luft desto mindera vatten kan den innehålla innan den blir mättad och det börjar regna.
              Som det är nu kräver atmosfären mer vatten innan den släpper ifrånsig det i form av regn.

              En fruktansvärd artikel att läsa detta, den får en att ha dåligt samvete.
              Hmm, det har du nog rätt i...

              Men dåligt samvete har jag inte!

              Jag använder el från vatten och kärnkraft, värmer mitt hus med bioeldad fjärrvärme och kör så få mil med mina bilar att det knappt kan räknas...

              Men all denna koleldning och nedhuggning av skog oroar mig.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Fler bilder http://www.guardian.co.uk/environmen...055072&index=7
                Prognosen säger dock att det skall komma välbehövligt regn idag.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Janne E
                  • December 2007
                  • 261

                  #9
                  Kjell Fohrman
                  Bra att äntligen Practical Fish Keeping tar upp frågan. Detta har ju varit uppe på tapeten åtskilliga gånger tidigare på Zoopet (första var 2008).
                  Det har ju också varit uppe om att man skulle skriva under namnuppropet mot det
                  PF ville inte publicera artikeln jag skrev om Belo Monte, för "politisk" och låg inte i deras linje... tyvärr.
                  Det Heiko skriver är sant och faktist värre, hela sydvästra Amazonas och runt Manaus i centrala Amazonas är det katastrof. Övriga floder som Tapajos och Xingu är medeldjupet ca 1 meter och det har inte börjat regna ännu... den riktiga regnperioden börjar i december.

                  Seco

                  Det är just det som är problemet, ju varmare luften är desto mer vatten kan den innehålla innan luften blir mättad och det faller ner som regn. Desto kallare luft desto mindera vatten kan den innehålla innan den blir mättad och det börjar regna.
                  Som det är nu kräver atmosfären mer vatten innan den släpper ifrånsig det i form av regn.

                  En fruktansvärd artikel att läsa detta, den får en att ha dåligt samvete.
                  Och ju varmare det är desto högre går molnen, ju högre molnen går desto snabbare blåser de iväg någon annanstans där det är lite kallare och då regnar det men här är det ca 30C i Belem och i centrala Amazonas ca 35-38C.

                  Mvh Janne

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Kanske ändå en liten ljusning i frågan enligt Naturskyddsföreningen http://www.naturskyddsforeningen.se/...g-i-brasilien/
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Jag vet inte om det är så mycket ljusning - det handlar ju bara om att ge indianerna i området nya hus när deras ursprungliga miljö och livsbetingelser förstörs. Bättre än inget, men inte mycket, det räddar inte en enda av arterna i Xingu.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Med betoning på "liten" då
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...