Guldfiskskålar och små akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eppelviken
    • January 2008
    • 19

    Guldfiskskålar och små akvarier

    Jag har idag varit in på Djurmagazinet, en väl ansedd djurbutik där jag bor.
    Blev lite förvånad när jag fick se att de säljer guldfiskskålar i två olika storlekar. Den minsta kan inte rymma mer än 4-5l vatten.
    De säljer nu även små fyrkantiga akvarieburkar med lampa och plast i pastellfärger, + grus i samma färg som plastet på övriga burken. Rymd ca 3-4l.
    Blev förskräckt när en kund utropade: - Åh så söt, en sån måste jag bara ha, passar perfekt hemma hos mej! Sällskapet till denna kund utbrast spontant: _ Tänk på fiskarna, djurplågeri
    Jag vet att det finns regler för vad som är det minsta man får ha akvariefiskar i. Hur kan då zoobutiker får sälja dessa små akvarium/burkar.
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    #2
    Förhoppningsvis säljer de inte till folk som vill ha fiskar i, utan såna som kanske funderar på små räkor eller liknande
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Precis som Whizzler säger så finns det vissa varelser som funkar i sådana små kar, tex. räkor. Är jag helt ute och cyklar men kamphanar kan man väl också ha i hyffsat små kar?
      Räkbiten


      Kommentar

      • KORSARKOFF
        • August 2010
        • 327

        #4
        2007:

        Ipond med inbyggd högtalare säljs som julklapp

        Det är ingen idé att uppfinnaren fiskar efter sympati.
        Både djurvänner och akvarieägare rasar mot leksaken som fått namnet Ipond och säljs som tillbehör till Apples populära mp3-spelare.

        Iponden säljs i Australien och kostar cirka 70 australiska dollar, motsvarande drygt 400 svenska kronor. Då ingår en kampfisk, en art som kan snappa luft från ytan.
        Plastboxen har samma typ av design som Apples populära mp3-spelare Ipod och har högtalare i botten, plus ett uttag dit man ska koppla sin Ipod.

        Det är ingen idé att uppfinnaren fiskar efter sympati. Både djurvänner och akvarieägare rasar mot leksaken som fått namnet Ipond och säljs som tillbehör till Ap


        Kommer alltid finnas idioter som inte bryr sig om djuren, utan bara vill tjäna pengar..
        40L Yngel
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
        240L Sällskap
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Ursprungligen postat av KORSARKOFF
          Ipond med inbyggd högtalare säljs som julklapp
          Det där var ju inget annat än galet och jävligt fel.
          Räkbiten


          Kommentar

          • Whizzer
            • May 2005
            • 498

            #6
            Såg nån gång en toalettstol med inbyggt akvarium i stolsryggen eller vad man ska kalla det. Tror det var japanskt?
            Whizzer
            http://ninavarblane.blogspot.com

            Kommentar

            • Pontusosd
              • March 2010
              • 124

              #7
              Finns små betta kar på kanske 3-4 liter med ja allt ingår små plastväxter och en kampfiskhane man kan köpa och hänga upp på väggen för 199kr -.- och de som inte får plats i exkaren får bo i små koppar typ som ett halft glas på fiskeaffärn i stan -.- bara fel helt enkelt...
              45liters fisksoppa
              30liters kar.

              Kommentar

              • Oscar Martinsson
                • June 2010
                • 121

                #8
                Ja tycker att de e djurplågeri med dessa små simmutrymen!
                (Om man inte bara ska ha sniglar och räkor i de förstås
                // Oscar
                Ett 100L, ett 20L, ett 6-kantigt 18L och 10L Nano
                Bilder på karen kan ses på min hemsida: http://martinsso.n.nu under fliken "Mina akvarium"

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av eppelviken
                  Jag vet att det finns regler för vad som är det minsta man får ha akvariefiskar i. Hur kan då zoobutiker får sälja dessa små akvarium/burkar.
                  Nej det finns inga sådana lagar - sedan är det det viktiga att varje art behöver ett visst utrymme utefter artens max.storlek och beteende. Detta skall man alltid ha i åtanke när man köper fiskar - för en art kan det vara OK med 20 liter medan det för en annan kan vara för litet med 1.000 liter. Dock någonstans vid ca. 15 liter tycker jag att den nedre gränsen för fiskar ligger. Nånstans vid 7-8 liter tycker jag att nedre gränsen för räkor går.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Visst finns det regler för utrymmen för fisk. Guldfiskskålar är med viss möjlighet till undantag förbjudna för fisk och det finns krav på att fisk skall ha tillräckligt utrymme. Som tolkningshjälp för vad tillräckligt utrymme är finns ett minimikrav på 40 liter med möjlighet till undantag i vissa fall. När det gäller de mer extrema varianterna behöver man inte heller gå på såna här regler utan kan i stället gå direkt till Djurskyddslagen 3 § som säger att djur skall ha tillräckligt utrymme. Det är uppenbart att somligt som visas i den här tråden strider mot det kravet. Det är sällan de här reglerna används när det gäller akvarier men det har hänt att de tillämpats.

                    Så hur kan man då få sälja sånt som inte är ok att använda? Kraven är utformade så att de träffar den som använder ett akvarium, inte den som säljer. Det finns inget förbud mot att sälja helt olämpliga lösningar. Dock finns det ett par spärrar som kan slå till om det blir för dumt. Dels finns det i konsumetköplagen krav på att det som säljs av näringsidkare till konsument skall vara lämpligt för sitt ändamål. Är inte det som säljs möjligt att lagligt använda för det man tänkt sig så är det ett fel på varan och man kan lämna tillbaka den. Har man köpt en skål med guldfiskar i så har alltså butiken sålt en vara som är felaktig och de är tvungna att ta tillbaka den och betala tillbaka pengarna.

                    En annan spärr finns i marknadsföringslagen. Det är förbjudet att vilseleda i reklam och annan marknadsföring. En butik som t ex gör reklam för en skål med guldfiskar i bryter mot regler i marknadsföringslagen och kan förbjudas att fortsätta med reklamen och också tvingas att betala en marknadsstörningsavgift. Avgiften kan gå upp till 10 % av årsomsättningen så för t ex en butikskedja kan det handla om mycket stora belopp.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Nej det finns inga sådana lagar - sedan är det det viktiga att varje art behöver ett visst utrymme utefter artens max.storlek och beteende. Detta skall man alltid ha i åtanke när man köper fiskar - för en art kan det vara OK med 20 liter medan det för en annan kan vara för litet med 1.000 liter. Dock någonstans vid ca. 15 liter tycker jag att den nedre gränsen för fiskar ligger. Nånstans vid 7-8 liter tycker jag att nedre gränsen för räkor går.
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Visst finns det regler för utrymmen för fisk. .
                      Det är en viss skillnad mellan regler och lagar.
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • MyrasHusse
                        • May 2010
                        • 1353

                        #12
                        Har en tjej kompis som för något år sedan precis hade köpt en skål med 2st guldfiskar i, så jag visade henne arbetsbeskrivning på guld fiskarna och hon vägrade ge sig och sa att det där inte stämde att dom kan bli runt 45cm, så jag bad henne fråga den lokala djuraffären och hon fick samma svar där, som jag visat henne. men nu har hon bytt upp sig till 600liter med guld fiskar
                        http://myraakita.blogspot.se/

                        Kommentar

                        • harbard
                          • July 2002
                          • 1085

                          #13
                          Det finns numera riktiga usb-akvarier (inte leksaksakvarier med plastfiskar):
                          http://fascinations.com/unique-toys-...p-aquarium.htm (observera facket för pennor o. mobiltelefon)

                          <<<(^:>*
                          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Ursprungligen postat av Guy Palm
                            Det är en viss skillnad mellan regler och lagar.
                            Förvisso men många de flesta är inte så intresserade av om de straffas för att ha brutit mot en lag, en förordning eller en myndighetsföreskrift. Och visst finns det som sagt lag om utrymme, i 3 § djurskyddslagen.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Guy Palm
                              Det är en viss skillnad mellan regler och lagar.
                              Förvisso och jag har skriftligt från den ansvarige på jorbruksverket att det bara är en rekommendation och inte en bindande regel/lag.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...