Ny artikel om Belo Monte och damm utbyggnad i Amazonas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    • December 2007
    • 261

    Ny artikel om Belo Monte och damm utbyggnad i Amazonas.

    Jag har skrivit ytterligare en artikel om kraftverks utbyggnad i Rio Xingu, hoppas den belyser problematiken lite bättre. Den kan läsas online på Engelska http://www.amazonas-magazin.de/index.php?id=1874 och på Tyska http://www.amazonas-magazin.de/AMAZO...nt.1873.0.html

    Om man vill stödja arbetet och urbefolkning som kan eller kommer drabbas kan man göra det genom att klicka på donationslänken i slutet utav artikeln, de pengar som doneras på det kontot går oavkortat till att stödja arbetet med att förhindra utbyggnaden utav Rio Xingu.

    Det är helt fritt för vem som helst att länka till artiklarna från andra forum och hemsidor.

    Mvh Janne
    Senast redigerad av Janne E; 26 August 2010, 13:23.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Verkar vara mycket intressant läsning.
    Kan väl också tipsa om att "International rivers" också finns på facebook och "gillar" man dom så får man regelbunden info om vad som är på gång.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Janne E
      • December 2007
      • 261

      #3
      Jag tycker alla ska klicka på länken nedan och titta på filmen som är ca 10 minuter lång, det ser inte ljust ut för Amazonas.

      Mvh Janne

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Skrämmande - det blir ju inte mycket kvar av Amazonas

        Är du själv i Brasilien just nu Janne?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Janne E
          • December 2007
          • 261

          #5
          Nej, jag är hemma några veckor till innan jag åker tillbaka... jag väntar på mitt permanenta visa.

          Mvh Janne

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Vad jag förstått är planen att hela södra amazonas ska kalhuggas och odlas upp.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Helt ofattbart att detta planeras och kanske kommer att verkställas
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • HenkeP
                • January 2009
                • 886

                #8
                Sjukt.. Bara sjukt...

                Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Man kan ju fundera över vad det har för betydelse att en så stor del av regnskogen försvinner. Vi vet ju att många arter därmed kommer att utrotas men regnskogen har ju en stor betydelse för klimatförändringarna och koldioxidutsläppen kommer ju därmed att öka rejält.

                  Janne, nu när du är "hemma" har du tänkt att komma till Varberg nästa helg - vore trevligt att ses
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Janne E
                    • December 2007
                    • 261

                    #10
                    Vad jag förstått är planen att hela södra amazonas ska kalhuggas och odlas upp.
                    Det är först och främst alla mineraler som järn, bauxit, silver, guld etc. som alla dessa dammar byggs så man kan bryta dem och förädla dem. Norsk Hydro's dotterbolag Vale bygger just nu en ny stor anläggning för att förädla aluminium inte långt ifrån Belem, den ska stå klar 2011 och transporten utav bauxit sker via pipelines from gruvorna. En annan jättefabrik för aluminium ligger på en halvö i Rio Amazonas delta och bauxiten transporteras i pipelines som är 300-500km från gruvorna, man gör granulat utav bauxiten och pumpar den genom pipelines, likadant med järn osv.
                    Det som händer efter man bygger dammar är att många människor emigrerar från fattiga förorter till storstäder ut i Amazonas, bosätter sig i hopp om arbete eller börjar skövla skogen för boskap och odling. Nya vägar byggs och efter ett tag växer nya städer upp, de som har kapital köper stora markområden och till slut är allt exploaterat. Det här kommer gå fort, man tror ofta att det är en lång process men jämför med när Tucurui dammen stod klar i Tocantins för ca 25 år sedan... idag är det som ett ökenlandskap eller månlandskap. Jämfört med då så kommer det gå ännu fortare idag, bättre teknologi, bättre structure och en himla massa fler människor.

                    Janne, nu när du är "hemma" har du tänkt att komma till Varberg nästa helg - vore trevligt att ses
                    Jag ska bli farfar vilken dag som helst så jag stannar hemma

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Janne E
                      Jag ska bli farfar vilken dag som helst så jag stannar hemma

                      Mvh Janne
                      Jamen herre jäklar - du är ju ung så det blir väl fler barnbarn

                      Tack för övrigt för den sorgliga infon du skrev tidigare i inlägget. Tråkigt också att så få svenskar än så länge har skrivit under "Belo Monte-uppropet"
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Janne E
                        • December 2007
                        • 261

                        #12
                        Jamen herre jäklar - du är ju ung så det blir väl fler barnbarn
                        Har redan hänt, jag blev morfar före sommaren i Maj

                        Tack för övrigt för den sorgliga infon du skrev tidigare i inlägget. Tråkigt också att så få svenskar än så länge har skrivit under "Belo Monte-uppropet"
                        Vanligt folk de begriper inte... sa man förr, jag tror att de flesta inte kan greppa omfattningen för att det är helt enkelt för stora grejer som man antingen inte kan förstå eller orkar sätta sig in i för att förstå.

                        Mvh Janne

                        Kommentar

                        • HenkeP
                          • January 2009
                          • 886

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                          Tack för övrigt för den sorgliga infon du skrev tidigare i inlägget. Tråkigt också att så få svenskar än så länge har skrivit under "Belo Monte-uppropet"
                          Tänkte att en direktlänk till uppropet kanske kan passa att lägga in i tråden också..


                          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av HenkeP
                            Tänkte att en direktlänk till uppropet kanske kan passa att lägga in i tråden också..

                            http://salsa.democracyinaction.org/o...opBeloMonteDam
                            Bra tänkt även om man jag tycker att man först skall kolla igenom videon så att man vet vad det handlar om - innan på samma soda scrollar ner till länken för underskrift.
                            Oavsett vilket - än så länge har bara 12 svenskar skrivit under petitionen och det är rikttigt dåligt
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Faltaren
                              • July 2005
                              • 1453

                              #15
                              Skänkte lite pengar och skrev under. Hoppas verkligen det inte händer. Finns ju alternativ.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                              Kommentar

                              Arbetssätt...