Gisselsvamp slår ut grodor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    Gisselsvamp slår ut grodor

    På ett annat forum läser jag om gisselsvampen Batrachochytrium dendrobatidis, som nu sprids över världen och orsakar den dödliga sjukdomen Chytridiomycosis hos grodor. Bl a ska 30 grodarter nyss ha utrotats av den i Panama. En viktig smittspridare ska vara den afrikanska klogrodan, som nu finns i stora delar av världen och inte själv drabbas utan sprider smittan ungefär som signalkräftan sprider kräftpest. Tydligen drabbar den inte bara tropiska arter utan har även hittats på kallare ställen - kan det ha med klimatförändringar att göra? Finns det någon här som känner till hur allvarligt detta egentligen är? Kan våra svenska grodor drabbas? Med risk för att svära i kyrkan - bör klogrodor förbjudas i akvarium för att stoppa smittan?

    Olle
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Har bara hört ungefär så mycket som du, men vet att läget är ytterst allvarligt.
    Azur har du inte några, som vanligt, insatta svar att ge?
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Det kan ju knappast vara ett nytt fenomen eftersom klogrodan har använts som laboratoriedjur sedan före andra världskriget (och därför är spridd över hela världen) och nedgången av groddjur väl började diskuteras först på 1980-talet. Förr i tiden användes klogrodan för graviditetstester.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Här en bra wikipedia-artikel förresten:
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Artikeln stöder ju teorin om klogrodans roll i spridningen av svampen. Inte helt otroligt heller, om man tänker på vart vattnet från vattenbyten tar vägen.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Min fråga är varför tog det i så fall 50år? Och avloppsreningen har säkerligen blivit bättre med tiden.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Det kan ju vara samverkande faktorer som biotopförändringar, genetiska flaskhalsar som gör att svampen lättare får fäste och sjukdomen accelerar.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              Arbetssätt...