Hajmalen en miljöbov?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Det är ju inte bara mängden det handlar om, 3 kg foderfisk för att odla fisk eller 1 kg ätfärdig fisk ur havet påverkar ju inte miljön i havet på samma sätt, man kan tippa balansen åt olika håll oavsiktligt. Och de sammanhangen har vi dåligt grepp om.

    Problemet är väl annars inte vilket vi skall ta foderfisk eller ätfärdig fisk utan att vi tar bägge delarna i större mängd än vad som är långsiktigt hållbart. Nu har det kommit en ny löning på problemet, man planterar in gener som ger omega 3 fetter i vanliga lantbruksväxter så att man få det nyttiga fettet utan att behöva fiska. Fast det är ju ingen okontroversiell lösning det heller direkt.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Vill ni ha växtätande odlade fiskar så ät mulle eller karp. Eller varför inte fiska mört - det är en växtätande fisk som förr var en viktig matfisk men nu är nästan helt outnyttjad.

      Jag vet inte om egentligen nåt fiske kan kallas miljövänligt, utom kanske fiske efter introducerade arter som nilabborre i viktoriasjön, gräskarp i USA, eller karp och tilapia i, tja, hela världen. Möjligen att fiske efter skarpsill i östersjön kan anses vara miljövänligt också.

      Hållbart fiske är en annan sak. Det innebär att fisket i alla fall inte är direkt destruktivt, fast jag måste erkänna att det enda kommersiella hyfsat säkert hållbara fiske jag på rak arm kan komma på är fisket efter Hoki.

      Jag tror man kan sätta ribban lite lägre, och sikta på att i alla fall undvika de riktigt miljösviniga alternativen: tigerräkor, hajar, rockor, svärdfisk, och tonfisk.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Janne E
        • December 2007
        • 261

        #18
        Ja det tråkiga är ju när de fiskar matfisk och gör laxmat av detta, men håller man sig ifrån det så ser jag egentligen inga problem med metoden.
        Vad är skillnaden på matfisk och matfisk? Det är ju ganska lätt att sitta här i Sverige och käka Lax o Torsk och liknande matfisk... i resten av världen anses i princip all fisk som mat.

        Snarare kvantiteten på vårat ätande och hur man än vrider och vänder på det så kommer man till slut till insikten att vi inte kan vara fler på denna planet. Eller åtminstone inte 50 miljarder...
        Från att befolkningen i kuststäderna i Chile och Peru kunde livnära sig på det kustnära fisket för 10 år sedan till att det är i princip fisktomt idag och inte ens räcker för mat för dagen, har ingenting med befolkningsmängd att göra utan enbart rovfiske för tillverkning utav fiskmjöl till Laxindustrin.

        Jag tror man kan sätta ribban lite lägre, och sikta på att i alla fall undvika de riktigt miljösviniga alternativen: tigerräkor, hajar, rockor, svärdfisk, och tonfisk.
        Problemet är större än så, vi fiskar upp dessa arters naturliga föda för att göra fiskmjöl till vår odlad lax (Tigerräkor undantaget) så de kommer ändå att svälta ihjäl.

        Mvh Janne

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #19
          Men är det inte så att kött (fläsk och nötkött) är en värre miljöfara än vilken fisk som helst? Såvida det inte är kravmärkt kött alltså, men kanske även då? Och vilken viltfångad fisk som helst känns bättre för mig än en stackars gris uppfödd i trånga bås och slaktad under hemska förhållanden...
          Hälsningar
          Jennifer (som äter fisk men inte kött)

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #20
            Ursprungligen postat av jenmad
            Men är det inte så att kött (fläsk och nötkött) är en värre miljöfara än vilken fisk som helst? Såvida det inte är kravmärkt kött alltså, men kanske även då? Och vilken viltfångad fisk som helst känns bättre för mig än en stackars gris uppfödd i trånga bås och slaktad under hemska förhållanden...
            Hälsningar
            Jennifer (som äter fisk men inte kött)
            Inte för att sväva ut för långt men även åkrarna och fälten för ris och liknande innebär en hög miljöbelastning, något vegetarianer och veganer ofta negligerar. Hemska förhållanden och en för hög miljöbelastning måste hindras genom att man brukar på ett hållbart sätt, oavsett om det gäller kött, växter eller fisk.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Janne E
              • December 2007
              • 261

              #21
              Och vilken viltfångad fisk som helst känns bättre för mig än en stackars gris uppfödd i trånga bås och slaktad under hemska förhållanden...
              Jo, Vildfångad fisk är betydligt miljövänligare än odlad fisk.

              Mvh Janne

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #22
                Ursprungligen postat av Janne E
                Jo, Vildfångad fisk är betydligt miljövänligare än odlad fisk.

                Mvh Janne
                Sedan lär det bero på hur den fångas. Att tråla sönder rev efter rev skulle inte kalla ens det minsta miljövänligt.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • lilleulv
                  • July 2007
                  • 208

                  #23
                  pangasius

                  Ursprungligen postat av Azur
                  Den smakar dessutom direkt illa. Mycket stark dysmak.
                  Som det säges: Smaken är som baken - för min del tycker jag att Pangasius är en bra och delikat fiskspise.
                  Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                  Kommentar

                  • jarinen
                    • February 2003
                    • 801

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Du missförstod mig - ifrågasatte inte dina siffor (ingen kunskap i ämnet). Om nu laxen i odlingarna behöver äta 3 kg fisk för att växa 1 kg medan vilda laxar behöver äta 4 kg fisk för att växa 1 kg så borde det ju vara bättre med odlade laxar, eller? I så fall är det ju kanske viktigare att diskutera vad det är som används som fiskmjöl, eller?
                    Eftersom odling måste ske kostnadseffektivt så sker det i den naturliga laxens vatten i odlingskassar. Detta medför hybridisering (rymlingar) samt och därmed utslagning av den naturliga laxen på grund av farsoter som den naturliga inte pallar.

                    Det är inte bara laxen som lever av det som görs fiskmjöl av, rovfiskarna är många. Därav drar jag slutsatsen att odla rovfisk kan aldrig bli hållbart, det är helt uteslutet och framförallt som det göres i norge, hoppas ingen äter så kallad fjordlax, det kommer att visa sig rent brottsligt sen i efterhand när vi undrar var fisken tog vägen, kortsiktigt var ordet.

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • Janne E
                      • December 2007
                      • 261

                      #25
                      Sedan lär det bero på hur den fångas. Att tråla sönder rev efter rev skulle inte kalla ens det minsta miljövänligt.
                      Ytterligheter finns inom alla områden men det du påpekar har inte med matfisk att göra, att de trålar sönder rev efter rev är pga. fiskmjöl och inget annat så det är bara ytterligare ett argument emot odlad rovfisk som Lax.
                      Det är inte bara laxen som lever av det som görs fiskmjöl av, rovfiskarna är många.
                      Ja, tex. jordbruket som använder fiskmjöl som gödsel.
                      Därav drar jag slutsatsen att odla rovfisk kan aldrig bli hållbart, det är helt uteslutet och framförallt som det göres i norge, hoppas ingen äter så kallad fjordlax, det kommer att visa sig rent brottsligt sen i efterhand när vi undrar var fisken tog vägen, kortsiktigt var ordet.
                      Ja, vad ska man tillägga? money rules the world!

                      Mvh Janne

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #26
                        Ursprungligen postat av Janne E
                        Ytterligheter finns inom alla områden men det du påpekar har inte med matfisk att göra, att de trålar sönder rev efter rev är pga. fiskmjöl och inget annat så det är bara ytterligare ett argument emot odlad rovfisk som Lax.
                        Du har säkert helt rätt här! Jag gissar och drar egna slutsatser utifrån mitt kunnande och kan mycket väl vara helt ute och cykla.

                        Intressant att trålning på det sättet endast görs för fiskmjöl då det helt vänder det argumentet.

                        När började man egentligen odla fisk i större utsträckning?
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Janne E
                          • December 2007
                          • 261

                          #27
                          Om du tänker på Lax och i storskaligt automatiserad odling... 90 och 20 talet även om man odlat längre än så, det är de senaste 10-20 åren som är katastrofala.

                          Mvh Janne

                          Kommentar

                          Arbetssätt...