Hajmalen en miljöbov?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Hajmalen en miljöbov?

    kanske är det inte så bra för naturen att äta Pangasius http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6875747.ab
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Den smakar dessutom direkt illa. Mycket stark dysmak.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Den funkar fint att ha i räkmixen...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Vad föreslår ni då som god miljövänlig matfisk??
        Söker först en som är hyfsat fast god för grillning sedan några andra för Bouillabaisse som är en av mina favoriträtter.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Lax är väl det man tänker på i första hand för grillning.

          WWFs miljöguide för fisk: http://www.wwf.se/source.php?id=1245199
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Men stämmer det Det sägs ju att det går åt 3 kg fiskmjöl för o dra upp 1 kg lax. Och fiskmjölstrålningen är ju ett av de mer destruktiva fiskesätten.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Men stämmer det Det sägs ju att det går åt 3 kg fiskmjöl för o dra upp 1 kg lax.
              Utan att på något sätt vara insatt i ämnet (men som du intresserad) så har jag alltid funderat lite över detta påstående. Borde man i så fall inte jämföra dessa 3 kg för odlad lax med hur många kg en vild lax måste äta för att växa 1 kg. Detta är det ingen som gör - men den siffran borde ju var intressant.

              Jag har för övrigt sett svenska Pangasiusodlingar och det är oerhört hur tätt dessa får gå när de skall födas upp som matfisk. Hade någon hållit dom så tätt i akvariemiljö hade man definitivt stämplats som djurplågare.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                JAg vet inte heller om det är korrekta siffor har bara sprungit på den flera gånger. Bla. här http://www.ecoprofile.se/thread-1524...-pa-fisk!.html
                Sedan finns ju andra problem också

                Jag gillar fisk o skaldjur. Finns det fisk att välja på så har jag de sista åren prioriterat t.ex pangiasus istället för torsk. Nordhavsräkor istället för odlade tigerräkor. Tilapia har inte varit tal om.
                För kunde man ju faktiskt läsa på greenfishs sida att pangiasus o claris mal odlades miljövänligt o fodrades med spannmålsprodukter. Men det var i sverige det. Men det är nog lite det som lurat en att tro att att pangiasus var miljövänligt.
                Men frågan kvarstår dvs vilka fiskar är Ok att köpa
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  JAg vet inte heller om det är korrekta siffor har bara sprungit på den flera gånger. Bla. här http://www.ecoprofile.se/thread-1524...-pa-fisk!.html
                  Du missförstod mig - ifrågasatte inte dina siffor (ingen kunskap i ämnet). Om nu laxen i odlingarna behöver äta 3 kg fisk för att växa 1 kg medan vilda laxar behöver äta 4 kg fisk för att växa 1 kg så borde det ju vara bättre med odlade laxar, eller? I så fall är det ju kanske viktigare att diskutera vad det är som används som fiskmjöl, eller?

                  Men frågan kvarstår dvs vilka fiskar är Ok att köpa
                  Jo men WWFs miljöguide kan väl vara ett utgångspunkt i alla fall
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Du missförstod mig - ifrågasatte inte dina siffor (ingen kunskap i ämnet). Om nu laxen i odlingarna behöver äta 3 kg fisk för att växa 1 kg medan vilda laxar behöver äta 4 kg fisk för att växa 1 kg så borde det ju vara bättre med odlade laxar, eller? I så fall är det ju kanske viktigare att diskutera vad det är som används som fiskmjöl, eller?


                    Jo men WWFs miljöguide kan väl vara ett utgångspunkt i alla fall
                    Intressant fråga, det kanske uppfödarna i Norge skulle tycka vara kul att svara på. Om någon orkar kolla upp det...
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Här finns lite info i frågan:
                      Variationen av sjömat från Norge är sannerligen unik. Bli inspirerad att tillaga läckra fisk- och skaldjursrätter, lär dig om olika delikatesser från havet och ta reda på hur Norge arbetar för att se till att resurserna fiskas på ett hållbart sätt.


                      En kilos torsk äter 10 kilo annan fisk för att nå dit.
                      En odlad lax äter 2,5 kilo foderfisk, enligt denna sida.

                      Nu vet jag att torsk har sämre utväxling än lax men en fingervisning.

                      Saken kan ju vara att för att vara miljövän ska man inte äta rovfisk överhuvudtaget utan växtätare och denna diskussion leder givetvis fram till att man borde käka alger direkt
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Janne E
                        • December 2007
                        • 261

                        #12
                        Om nu laxen i odlingarna behöver äta 3 kg fisk för att växa 1 kg medan vilda laxar behöver äta 4 kg fisk för att växa 1 kg så borde det ju vara bättre med odlade laxar, eller? I så fall är det ju kanske viktigare att diskutera vad det är som används som fiskmjöl, eller?
                        All odlad rovfisk är inte miljövänligt.

                        Idag sopas haven rena från specifika arter som är bra att göra fiskmjöl utav, flera av dem är utrotningshotade men det skiter industrin i, en vild lax äter många olika sortes fiskar o kräftdjur medan en odlad lax tex. bara äter "skarpsill" eller någon annan specifik art. Både i nordsjön och i stilla havet utanför Peru o Chile börjar fisket närma sig katastrofläge... folk kan ju inte längre fiska för husbehov och lokala fiskar går i konkurs som levt på kustnära fisket... det är tomt i dessa vatten idag.
                        Saken kan ju vara att för att vara miljövän ska man inte äta rovfisk överhuvudtaget utan växtätare och denna diskussion leder givetvis fram till att man borde käka alger direkt
                        Finns många arter fiskar man kan odla på spannmål eller växter... alger smakar jäkligt illa

                        Mvh Janne

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Ursprungligen postat av Janne E
                          Finns många arter fiskar man kan odla på spannmål eller växter... alger smakar jäkligt illa
                          Mvh Janne
                          Jag betvivlar detta, det har mig veterligen gjorts många försök att minska fiskinnehållet i födan med dåliga resultat och i norge försöker man ta fram odlingsbara former av många olika fiskar, men ingen är lika effektiv som laxen. Men, för mig är det lite intressant att då de säger att de inte kan minska fiskinnehållet säger de samtidigt att det inte går utan att omega 3 nivån i fisken blir för låg. Om vi kan acceptera att omega 3 inte fås genom odlad lax så kanske vi kan komma ned i fiskinnehåll till ok nivåer...
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • Janne E
                            • December 2007
                            • 261

                            #14
                            Det finns många olika arter fiskar som inte är rovfiskar eller som är omnivora... Lax tillhör inte dem.

                            Man kan ju också tänka såhär; vi fångar 2,5 kg fisk för att producera 1 kg fisk... varför inte äta de första 2,5 kg och skita i odlandet? Det vore en ren miljövinst och skulle mätta många fler munnar i världen.

                            Mvh Janne

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #15
                              Ja det tråkiga är ju när de fiskar matfisk och gör laxmat av detta, men håller man sig ifrån det så ser jag egentligen inga problem med metoden. Snarare kvantiteten på vårat ätande och hur man än vrider och vänder på det så kommer man till slut till insikten att vi inte kan vara fler på denna planet. Eller åtminstone inte 50 miljarder...
                              Checking out...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...