Fotboja för guldfiskförsäljning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Fotboja för guldfiskförsäljning

    En engelsk zoohandlare har fått böter och fotboja för försäljning av guldfisk till minderårig:
    Great-grandmother Joan Higgins, 66, was caught by council bosses in an undercover investigation after she unwittingly sold the fish to the 14-year-old boy, breaching new animal welfare laws.

    Helt rätt tycker jag.Det kanske börjar med en oskyldig guldfisk men det kan snabbt leda över till ungfödare och ciklider för att till slut störta ner akvarister i det sumpiga räkträsket!
    <<<(^;>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Tja, jag vet inte jag, det ligger onekligen något i att det kan vara olämpligt att sälja djur till barn hur som helst men straffet känns ju som rätt hårt. Det tål ju att tänka på vad jag sprang i affärerna och köpte i den åldern också, jag vet ju vad jag hade tyckt då om såna här regler.

    Sen skall ju ingen tro att det är okomplicerat att göra en affär av det där slaget i Sverige heller. Under 18 är huvudregeln att man inte får handla något överhuvudtaget och strular det till sig så är det den som sålt som tar hela risken. I ett sånt här fall så kan det bli så att det bara är att betala tillbaka pengarna om barnet kommer tillbaka i sällskap med pappa som kräver att få lämna tillbaka en numera död guldfisk.

    För att krångla till det så finns det ett antal undantag och tolkningar där barn faktiskt får handla men är man klok så tar man det försiktigt ändå, även om man inte riskerar fotboja.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Johan0201
      • June 2007
      • 708

      #3
      Känns väll lite väl överdrivet, kanske inte var så smart gjort av honom men ändå
      1* 540 liter med SA/CA ciklider
      9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

      www.tvspel.ifokus.se

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Extremt överdrivet!! 14år är ju ingen barnunge direkt och fotboja + samhällstjänst är ju rent löjligt. dock skulle jag vilja veta vad pojken gjorde av fisken eftersom det gick så långt. Om han köpte den och sedan plågade den till döds så kanske man tänker om, då är det inte försäljningen som sådan utan medverkan till djurplågeri...
        Checking out...

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Står längst ner i artikeln att guldfisken togs om hand av en djurskyddstjänsteman och mår bra. 14-åringen köpte ju inte heller fisken för att han ville ha en guldfisk utan därför att han var ditsänd för brottsprovokation. I svensk rätt kunde tanten ha blivit frikänd på den grunden, brottsprovokation är inte tillåtet.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Johan0201
            • June 2007
            • 708

            #6
            Ursprungligen postat av Bygert
            Står längst ner i artikeln att guldfisken togs om hand av en djurskyddstjänsteman och mår bra. 14-åringen köpte ju inte heller fisken för att han ville ha en guldfisk utan därför att han var ditsänd för brottsprovokation. I svensk rätt kunde tanten ha blivit frikänd på den grunden, brottsprovokation är inte tillåtet.
            Haha det där är ju helt galet!
            1* 540 liter med SA/CA ciklider
            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

            www.tvspel.ifokus.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Står längst ner i artikeln att guldfisken togs om hand av en djurskyddstjänsteman och mår bra.
              Ja oj, vilken tur att det finns djurskyddstjänstemän som kan lösa alla dom stora djurskyddsproblemen. Jag var verkligen orolig för guldfisken - slutet gott allting gott
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Johan0201
                • June 2007
                • 708

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Ja oj, vilken tur att det finns djurskyddstjänstemän som kan lösa alla dom stora djurskyddsproblemen. Jag var verkligen orolig för guldfisken - slutet gott allting gott
                Ja det känns som att det är det viktigaste i detta samanhanget
                1* 540 liter med SA/CA ciklider
                9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                www.tvspel.ifokus.se

                Kommentar

                Arbetssätt...