Vad säger lagen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Haj
    • September 2009
    • 49

    Vad säger lagen?

    Vad säger lagen om hur litet utrymme fiskar får ha? Liter?
    Tycker detta låter helt galet med platsen :S
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Jag tror inte lagen säger något men även jag såg den annonsen, förskräckligt!
    Jag letade efter ett litet akvarium men skulle aldrig få för mig att skaffa det där.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Nu är det ju inte lag utan föreskrift i o f s men så här står det:

      3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
      kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.

      4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
      inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
      Utrymmen

      5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
      och levnadssätt.

      Allmänna råd till 13 kap. 5 §
      Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
      anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
      fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
      som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
      i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

      -----------

      Detta gäller då fisk så t ex räkor berörs inte av det. För ryggradslösa djur finns inga motsvarande regler men man får inte för den skull utsätta dem för vad som helst. Stora syltburkar kan dock bli ypperliga akvarier för t ex inhemska vatteninsekter.

      När det gäller fisk så är ju inte en syltburk klotformad så den berörs inte av det förbudet. Däremot är det ju aktuellt med insynsskyddad sida eller annat skydd och det kravet uppfylls ju inte med det som visas på bilden. Det är dock lösbart med t ex nån rot som fiskarna kan söka skydd vid.

      När det gäller volymen så är det ju en bedömningssak, är det där lämpligt för några yngel? Tja, det är ju tveksamt, för vuxen fisk är det klart olämpligt, yngel kan man möjligen diskutera.

      Det som står som råd skall också då tas med i bedömningen, många tror att råd i föreskrifter är något man kan mer eller mindre bortse från men riktigt så enkelt är det inte. Det har betydelse, inte lika stark som en tvingande regel men ändå. Det som visas är ju långt ifrån ok enligt rådet. Då är det sannolikt inte ok enligt den tvingande regeln heller.

      Så alltså, är det ok enligt bilden? Nej, inte som det ser ut och knappast om man anstränger sig heller.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Lagen säger

        5 §
        Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal

        och levnadssätt.


        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Bygert
          Det som står som råd skall också då tas med i bedömningen, många tror att råd i föreskrifter är något man kan mer eller mindre bortse från men riktigt så enkelt är det inte. Det har betydelse, inte lika stark som en tvingande regel men ändå. Det som visas är ju långt ifrån ok enligt rådet. Då är det sannolikt inte ok enligt den tvingande regeln heller.
          Ordet bör betyder inget. Man bör äta 5 brödskivor om dan (eller vad det nu var) enligt socialstyrelsen - men ingen lär bry sig.

          Det som gäller är där ordet "skall" anges
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Det känns som att någon obrydd (fantastiskt ord från norrland!) köpare kommer nappa och slänger i en guldfisk och två guppys. Stackars fiskar...
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Ordet bör betyder inget. Man bör äta 5 brödskivor om dan (eller vad det nu var) enligt socialstyrelsen - men ingen lär bry sig.

              Det som gäller är där ordet "skall" anges
              Tyvärr Kjell men det är faktiskt så att folk som har trott att det ligger till på det viset har fått bygga om lagårdar för hundratusentals kronor när de struntat i vad det står i råden. Går det så illa så det hamnar i domstol, då har råden en definitiv betydelse, det visar rättsfall på området.

              Det finns en tvingande regel som säger att fisk skall ha tillräckligt utrymme. Och det finns ett råd som säger att ett akvarium bör vara minst 40 liter. Ställs saken på sin spets så kan man inte bli fälld för att man brutit mot rådet i och för sig men man kan bli fälld för att ha brutit mot den tvingande regeln om tillräckligt utrymme. För att då bedöma om det var tillräckligt utrymme så kommer en domstol definitivt att ta hjälp av rådet. Det har alltså ingen självständig betydelse men det påverkar alltså tolkningen av den tvingande regeln.

              Har man ett akvarium som är mindre än 40 liter så kan man alltså inte få problem för att man bryter mot rådet men däremot för att man bryter mot den tvingande regeln så som den tolkas med hjälp av rådet.

              Allmänna råd finns på fler rättsområden, t ex inom konkurrensrätt. Ett råd är inte lika tvingande som en andra regler men man får inte tro att det är något man kan bortse från. Det finns ett visst vingelutrymme så att man kan understiga en nivå i ett råd något och det finns helt klart utrymme för att göra på ett annat sätt om det blir lika bra. Står det t ex i ett råd att man skall använda hö och man kan visa att det går precis lika bra med halm så är det helt ok.

              Däremot så skall man alltså inte tro att myndigheters råd är något som man glatt kan strunta i. Det har stått folk dyrt. Väldigt dyrt.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Hos oss är gränsen för permanent hållning av fisk 40l. Om det är bör eller skall har jag inte koll på. Exemplet i anonsen är inte bra. Dessvärre var det just på det sättet jag själv började med hobbyn för väldigt länge sedan. Då handlade det om vildformguppy i syltburkar på ca 10 liter.
                h. Johan

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av Haj
                  Vad säger lagen om hur litet utrymme fiskar får ha? Liter?
                  Tycker detta låter helt galet med platsen :S
                  http://www.blocket.se/vastmanland/Mi...m?ca=23_15&w=3
                  Det är ju för fanken en yngelburk.
                  Några små yngel behöver sällan samma volym som fullvuxna fiskar.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Nej tvi vale...så där ska det inte vara.... Okej, visst det är en yngelburk, men yngel växer och blir vuxna individer.......Minimikrav för att det ens ska köpas hem fisk här i huset är 40-60 liter....Och då handlar det om typ två Guppy eller två Platy eller nåt.....Nej usch jag gillar inte sånt därnt jag inte....blir lika förbaskat när jag ser kuberna som de säljer Kampfiskhannar i......Oc då är det dessutom affärena som säljer dom....DE om nån borde veta bättre iaf....
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Tyvärr Kjell men det är faktiskt så att folk som har trott att det ligger till på det viset har fått bygga om lagårdar för hundratusentals kronor när de struntat i vad det står i råden. Går det så illa så det hamnar i domstol, då har råden en definitiv betydelse, det visar rättsfall på området.

                      Det finns en tvingande regel som säger att fisk skall ha tillräckligt utrymme. Och det finns ett råd som säger att ett akvarium bör vara minst 40 liter. Ställs saken på sin spets så kan man inte bli fälld för att man brutit mot rådet i och för sig men man kan bli fälld för att ha brutit mot den tvingande regeln om tillräckligt utrymme. För att då bedöma om det var tillräckligt utrymme så kommer en domstol definitivt att ta hjälp av rådet. Det har alltså ingen självständig betydelse men det påverkar alltså tolkningen av den tvingande regeln.

                      Har man ett akvarium som är mindre än 40 liter så kan man alltså inte få problem för att man bryter mot rådet men däremot för att man bryter mot den tvingande regeln så som den tolkas med hjälp av rådet.

                      Allmänna råd finns på fler rättsområden, t ex inom konkurrensrätt. Ett råd är inte lika tvingande som en andra regler men man får inte tro att det är något man kan bortse från. Det finns ett visst vingelutrymme så att man kan understiga en nivå i ett råd något och det finns helt klart utrymme för att göra på ett annat sätt om det blir lika bra. Står det t ex i ett råd att man skall använda hö och man kan visa att det går precis lika bra med halm så är det helt ok.
                      Fråga från Zoorf till SJV:
                      Eftersom det handlar om just "allmänna råd" och uttrycket "bör" används, kan det rimligen inte anses som tvingande,

                      Svar från Ernst Mehnert (högste ansvarige på SJV för dessa frågor) svarade:
                      Rent juridiskt är det så men i det praktiska djurskyddsarbetet är det värdefullt att ha dessa måttkrav vid en bedömning där även andra faktorer invägs.

                      Så vad den ansvarige för jordbruksverket svarar är att 40-liters regeln inte på något sätt är juridiskt bindande.
                      Däremot antyds att det eventuellt kan vägas in om man bryter mot de riktiga "skall-lagarna".

                      Så tyvärr Bygert - jag och många andra kan fortsätta med våra småakvarium.
                      Rådet är förövrigt riktigt uselt. Alla arter har ett behov av ett visst utrymme allt utifrån artens storlek och beteende. För en del arter kan det räcka med 20 liter medan det för andra är för lite med 2.000 liter. Vissa riktigt små arter fungerar förövrigt t.o.m. bättre i småakvarier än i större eftersom man i ett större inte kan ha uppsyn över dom och inte heller se till att de får tillräckligt med föda.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Vad Jordbruksverket också sagt är detta:

                        "Ett allmänt råd är en regel som beskriver hur en person bör göra för att uppfylla en bindande bestämmelse, till exempel en bestämmelse i djurskyddslagen, men där det också är tillåtet att göra på ett annat sätt om det uppfyller syftet med den bindande bestämmelsen lika bra."

                        Så då blir ju frågan om man kan göra ett mindre akvarium lika bra?

                        Men hur som, med all respekt för Ernst som är en av de vettigare på Jordbruksverket, det är inte han som bestämmer hur reglerna skall tolkas, det gör domstolarna. Och även om nu råd inte är tvingande i och för sig så lägger domstolarna såpass stor vikt vid dem i tolkningen av bindande regler att den styrande effekten är bra nära en tvingande regel.

                        Det finns en fast rättspraxis på området och det här är inget som bara förekommer inom djurområdet, allmänna råd är ett begrepp som dyker upp i många olika regleringar. Går något till domstol så bryr de sig inte om vad varken Kjell eller Ernst säger utan de följer sin praxis.

                        Du får tro vad du vill om saken Kjell men eftersom jag läst domar där folk åkt dit så det stänker om det just för att de trott att råd är något man inte behöver bry sig om så vill ju jag utifrån den erfarenheten säga att om man tror att man kan ta lättvindigt på råd, då kan man vara illa ute. Jag skulle aldrig törs att säga till någon det går att ta lättvindigt på ett allmänt råd, jag ser det som uppenbar risk att det slutar med en kund som stämmer skiten ur mig.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bygert
                          Vad Jordbruksverket också sagt är detta:

                          "Ett allmänt råd är en regel som beskriver hur en person bör göra för att uppfylla en bindande bestämmelse, till exempel en bestämmelse i djurskyddslagen, men där det också är tillåtet att göra på ett annat sätt om det uppfyller syftet med den bindande bestämmelsen lika bra."

                          Så då blir ju frågan om man kan göra ett mindre akvarium lika bra?

                          Men hur som, med all respekt för Ernst som är en av de vettigare på Jordbruksverket, det är inte han som bestämmer hur reglerna skall tolkas, det gör domstolarna. Och även om nu råd inte är tvingande i och för sig så lägger domstolarna såpass stor vikt vid dem i tolkningen av bindande regler att den styrande effekten är bra nära en tvingande regel.

                          Det finns en fast rättspraxis på området och det här är inget som bara förekommer inom djurområdet, allmänna råd är ett begrepp som dyker upp i många olika regleringar. Går något till domstol så bryr de sig inte om vad varken Kjell eller Ernst säger utan de följer sin praxis.

                          Du får tro vad du vill om saken Kjell men eftersom jag läst domar där folk åkt dit så det stänker om det just för att de trott att råd är något man inte behöver bry sig om så vill ju jag utifrån den erfarenheten säga att om man tror att man kan ta lättvindigt på råd, då kan man vara illa ute. Jag skulle aldrig törs att säga till någon det går att ta lättvindigt på ett allmänt råd, jag ser det som uppenbar risk att det slutar med en kund som stämmer skiten ur mig.
                          Om så är fallet borde kanske SJV klargöra vad som gäller.

                          Ovanstående fråga var en officiell fråga från Zoorf till SJV och Mehnert svarade som representant för SJV.
                          Jag håller ju också i en del kurser för akvarieaffärer och jag redogör för SJVs officiella skriftliga svar.

                          Har själv skrivit en bok om nanoakvarium där jag skriver att det inte finns någon lag i Sverige som föreskriver någon gräns på 40 liter.

                          Vi får väl förövrigt också om det händer något med djurskyddslagen nu då myndigheterna håller på att omarbeta den och begärt in remisser från "diverse håll"
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 15 March 2010, 22:28.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Om så är fallet borde kanske SJV klargöra vad som gäller.
                            Som om det inte vore rörigt nog ändå?

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Vi får väl förövrigt också om det händer något med djurskyddslagen nu då myndigheterna håller på att omarbeta den och begärt in remisser från "diverse håll"
                            Jo, jag skickade just in en remiss. Fast det är knappast aktuellt att gå in och peta i akvarieregler, däremot så skall man se på möjligheter att ändra hur man reglerar och försöka komma bort ifrån centimeterhysteri och snarare sätta upp mål om god djurmiljö.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Haj
                              • September 2009
                              • 49

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Det är ju för fanken en yngelburk.
                              Några små yngel behöver sällan samma volym som fullvuxna fiskar.
                              Citat:
                              "Vill ni inom familjen följa ett par yngels uppväxt i en sådan glasburk så inreder jag den färdig med grus, växter och stenar."

                              förklara?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...