Vattenkraftverk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #16
    Ursprungligen postat av Azur
    Ur artbevarandesynpunkt är jag väldigt tveksam till det, fast det beror lite på var kraftverket ligger och hur stort det är. Jag skulle definitivt hellre ta ett stort koleldat kraftverk med bra rening än ett stort vattenkraftverk i en tropisk flod.
    Det är lite annorlunda med vattenkraftverk i norra europa och asien, pga att det är områden som nyligen helt sopats rena av isen och inte har några endemiska arter, utan allt som finns i nordliga floder har enorma utbredningsområden. Dvs ett enskilt vattenkraftverk här kan inte utrota några arter.
    Alltså ska vi bygga ut floderna här i Sverige maximalt men då helst med många, mindre kraftverk och sedan lämna någon flod orörd för artbevarandets skull? Det köper jag helt och fullt - men det brukar vara ett jäkla liv så fort det ska byggas ut igen. Naturligtvis är det de som bor i området som vill skydda sin flod och det kommer man väl aldrig ifrån.

    Själv har jag en skogsbevuxen, ödslig bergknalle där jag tycker mycket om att vandra och nu planeras en stor vindkraftspark där. Det har varit många turer och än har de inte börjat men jag har inte varit med bland motståndarna. Jag tror fortfarande att vind, vatten och sol på många ställen är bättre i långa loppet än de centraliserade alternativ vi har idag (elda fossila eller odlat bränsle samt kärnkraft). Man vänjer sig vid vindsnurrorna.

    Uppenbarligen är det helt andra förutsättningar i andra länder och om något trodde jag ju solenergi borde vara större i Sydamerika! Fast det genererar väl inte riktigt lika lukrativa projekt kan man tänka.

    Kommentar

    • Janne E
      • December 2007
      • 261

      #17
      Utmed kusten här i Brasilien finns det och planeras det vindkraft i lite större skala, solpanelerna här är inte riktigt samma verkningsgrad på som hemma i Sverige. Vi håller på att installera solvärme men är inte riktigt klara ännu för att värma allt vatten i lokalerna, ja vi måste värma vattnet framför allt mellan december-juni då det är kallt... 24-30 C på dagarna och 20-25 C på nätterna. Man kan väl säga att det är tur att jag är duktig styr o reglerare :o)

      Mvh Janne

      Kommentar

      Arbetssätt...