Ny djurskyddslagstiftning på gång - men var är akvarieorganisationerna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av erikthur
    Finns skandinaviska killisällskapet med?
    Nej - som sagt de enda akvarieorganisationerna är SARF och NCS
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #17
      Ojdå, det var för Svenska dendrobatidsällskapets räkning jag intresserade mig, eftersom jag redan "representeras" genom NCS.... *undrar hur vi hamnade där*
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av petnym
        Ojdå, det var för Svenska dendrobatidsällskapets räkning jag intresserade mig, eftersom jag redan "representeras" genom NCS.... *undrar hur vi hamnade där*
        Då skall ni ha fått utskicket från SJV. Kolla bara med dom så att de skickar ut infon till rätt person. Det kan ju vara som så att den person som en gång i tiden reggade Svenska dendrobatidsällskapet inte längre är aktiv - men har ingen annan anmält en ny kontaktadress så står den adressen kvar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #19
          Man behöver inte anmäla sig nånstans för att skriva remiss och i synnerhet inte till Jordbruksverket som inte har nåt med detta att göra, det är en departementsutredning. Vill man skriva remiss så skriver man en remiss och det går förträffligt att göra det även som privatperson. Allt som kommer in blir läst men givetvis så har det större tyngd om det kommer från någon slags organisation. Vill någon ha remissen och adressen som yttrande skall skickas till så kan jag maila det.

          Det är ett problem att akvarieföreningarna verkar så rent ut sagt slöa i såna här sammanhang. Ett annat problem som inte är unikt för akvarieföreningarna är att man verkar livrädda för allt slags gränsöverskridande samarbete. Jag håller på med ungefär allt inom djur och överallt ser jag denna totala ovilja att samarbeta med föreningar för andra djurslag. Inom andra områden har vi sett vilka problem vi står inför och min mening är att vi helt enkelt inte har råd att isolera oss, var och en för sig är vi lätta att plocka ner, hela husdjurshobbyn skulle vara svårare att rubba.

          Jag brukar jämföra med jägare. De har starka organsiationer, visserligen splittrade på två men dock inte uppsplittrade. Läggs det förslag angående harjakt så kommer inte bara harjägarna och klagar utan hela Jägarförbundet. De är såpass starka att man blir lyssnade på och följaktligen får man igenom det man vill. T ex så finns det så absurda regler som att hållande av rovdjur privat är i stort förbjudet men grävling är undantaget från förbudet eftersom jägarna vill träna hundar på grävlingar.

          Och när det gäller husdjur? Tja vem bryr sig om SARF ensamt? Och bryr sig ens SARF, jag tycker det verkar som strategin är strutsmetoden, man hoppas på att allt löser sig ändå även om man inget gör.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          Arbetssätt...