Ny djurskyddslagstiftning på gång - men var är akvarieorganisationerna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ny djurskyddslagstiftning på gång - men var är akvarieorganisationerna?

    Regeringen har tillsatt en utredning för att göra en översyn av djurskyddslagstiftningens utforming och innehåll.

    Detta är ju väldigt positivt eftersom denna lag verkligen skulle behöva korrigeras en hel del för att få kallas för DJURSKYDDSlagstiftning.

    Ett stort antal organsiationer och har också anmält sig som remissinstanser hos SJV, men dessvärre är intresset minimalt bland akvarieorganisationerna för att komma med sina synpunkter på en bra akvariehållning skall ske. De enda akvarieorganisationerna på listan vad jag kan se är SARF och NCS - övriga organisationer verkar uppenbarligen helt strunta i att ge sina synpunkter på djurskydd och vilka lagar och regler som skall gälla.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    Finns det någon mer orginasiation med lite fler medlemar? Man tycker ju att zoorf borde ta tag i det hela lite men det är väll svårt när det är på ideel basis. Hade det varit något med vinst intresse hade det nog varit annat.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1103

      #3
      Var kan man se vem som anmält sig, och kan organisationer fortfarande anmäla sig?
      Malmö Akvarieförening
      no hope, no harm, just another false alarm

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Frågan är ju hur detta gått ut info om hur man skall anmäla sig???
        Att man inte får kännedom om saker är ju knappast o förknippa med ointresse. Jag läser all info som kommer till mig är dessutom medlem i div föreningar + Zoorf o Ncs sedan skulle jag tro jag har 5 dubbelt medlemskap i Sarf.
        Kan inte se någonstans var man skall anmäla sitt intrésse för o vara remissorgan.
        Ointresse nja var har debbaten kring detta varit? Har väl heller inte stått ett jota om detta hör heller tidigare. JAg tycker alla har ett ansvar att omdet finns det möjligtheter till att påverka så borde man sprida detta till andra likasinnade intresseorganisationer Frågan är varför Ncs o Sarf inte gjort det.
        Senast redigerad av kaj.p; 20 January 2010, 21:50.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av lillfrasse
          Finns det någon mer orginasiation med lite fler medlemar? Man tycker ju att zoorf borde ta tag i det hela lite men det är väll svårt när det är på ideel basis. Hade det varit något med vinst intresse hade det nog varit annat.
          Zoorf svarar självklart ockås men Zoorf är inte någon hobbyorganisation
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            kan organisationer fortfarande anmäla sig?
            Tror jag säkert
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Frågan är ju hur detta gått ut info om hur man skall anmäla sig???
              Att man inte får kännedom om saker är ju knappast o förknippa med ointresse. Jag läser all info som kommer till mig är dessutom medlem i div föreningar + Zoorf o Ncs sedan skulle jag tro jag har 5 dubbelt medlemskap i Sarf.
              Kan inte se någonstans var man skall anmäla sitt intrésse för o vara remissorgan.
              Ointresse nja var har debbaten kring detta varit? Har väl heller inte stått ett jota om detta hör heller tidigare. JAg tycker alla har ett ansvar att omdet finns det möjligtheter till att påverka så borde man sprida detta till andra likasinnade intresseorganisationer Frågan är varför Ncs o Sarf inte gjort det.
              Jag har tagit upp detta mängder av gånger de senaste 5 åren. Är man intresserad av att påverka utveckling så anmäler man sig som remissinstans hos jordbruksverket
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Wilhelm
                • October 2002
                • 604

                #8
                Har du en länk där man ser vilka som är remissintnser samt var man kan anmäla sig?
                Wilhelm
                Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                www.ciklid.org www.aquafish.info

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Har du en länk där man ser vilka som är remissintnser samt var man kan anmäla sig?
                  Nej, men de enda akvarieorgansiationer som jag såg på listan var de 2 jag nämnde ovan - dvs NCS och SARF.

                  Man anmäler sig genom att kontakta Jordbruksverket
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Jag har tagit upp detta mängder av gånger de senaste 5 åren. Är man intresserad av att påverka utveckling så anmäler man sig som remissinstans hos jordbruksverket
                    aha då är jag med. Trodde det var något nytt som specifikt gällde denna utredningen. Sedan är ju frågan vilka kriterier som finns föratt man skallfå vara remissinstans Men det går ju och ta reda på.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      aha då är jag med. Trodde det var något nytt som specifikt gällde denna utredningen. Sedan är ju frågan vilka kriterier som finns föratt man skallfå vara remissinstans Men det går ju och ta reda på.
                      Jag tror att det ställs minimalt med krav för att man skall bli remissinstans - kollar man på listan så finns organsiationer med som max. kan ha 10-15 medlemmar.

                      Det är oerhört viktigt att ALLA akvarieorgansiationer har anmält sig och dessutom då också lägger ner lite jobb på att skriva remissvar.

                      Om så vore fallet så skulle det visa att vi är många som håller på med akvariefisk, att det är viktigt med en bra djurskyddslagstiftning, att vi vill påverka samt att vi bryr oss om djurskydd.
                      Det budskap som vi nu ger blir ju snarare tvärtom
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Finns det någon info om detta någonstans? Var finns den där listan?
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Här hittade jag själv lite information om översynen, men fortfarande är jag intresserad av info kring hur man blir remissinstans samt innebörden av detta.



                          En bättre länk:


                          En länk till "frågor och svar"
                          Senast redigerad av petnym; 21 January 2010, 10:09.
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Vad jag vet så finns det ingen lista utlagd på nätet. Däremot mailas det ut en lista till alla som är remissinstanser.

                            Den gången jag representerade en organisation så ringde jag till Jordbruksverket och anmälde oss - skulle tro att det fortfarande fungerar med att ringa

                            Angående petnyms fråga så kan jag se att med på listan finns t.ex.
                            Svenska dendrobatidsällskapet
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Finns skandinaviska killisällskapet med?
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...