Väldigt viktigt att tänka på när man köper fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Graome
    • August 2008
    • 23

    Väldigt viktigt att tänka på när man köper fisk.

    En sak som jag tror många speciellt nya akvarister inte tänker på när dom köper fisk är hur deras hobby påverkar arten. I vissa fall har fiskar popularitet i akvariehobbyn blivit deras räddning. Som tillexempel Eldstjärten. Även kallad redtailed black shark på Engelska. De finns inte kvar i det vilda pågrund av dambyggen och miljöförstöring men tack vara att dom är populära i just akvariehobbyn så lever arten vidare i fångenskap.

    Men det finns ännu fler exempel på när akvariehobbyn har påverkat fiskarter på ett negativt sett. Detta är en lista av olika arter som har påverkats negativt och som jag rekommenderar att ni inte köper om ni inte är säkra på att de är uppfödda i fångenskap.

    Silverhaj. (Bala shark)

    Denna art blev så populär av akvarister att fisken nästan utrotades i det vilda. Den Blir numera massodlad i fångenskap men fortfarande fångas vilda exemplar in. Så om ni verkligen vill ha en silverhaj fråga i affären så att du är säker på att den kommer från en odling.

    Combtail gurami.

    Denna fisk är inte så vanlig i affärerna och inte heller lika hotad som till exempel silverhajen men man bör ändå inte köpa den eftersom sedan den blev populär inom hobbyn så har den minskat i antal och börjar bli hotad.

    Dvärgbotia. (Dwarf Loach)

    Som alla här säkert är medvetna om så är botior inte dom lättaste att föda upp i fångenskap. Och därför är många arter av botior man köper vildfångade. Dvärgbotian är en fisk som var mer vanlig i affärerna förut. Men den kan fortfarande hittas ganska regelbundet i butikerna. Den här arten är starkt hotad och är påväg mot utrotning så den här fisken bör absolut inte köpas om ni inte är helt 100 på att den kommer från en uppfödningsfarm.

    Röd regnbågsfisk. (Red Rainbow)

    Den här fisken behöver räddas. Området den lever i blir allt mer miljöförstört och oavsett om de samlas upp för akvarieindustrin eller inte så går arten mot utrotning. Så det föreslås att endast erfarna och seriösa odlare köper denna fisk och helt enkelt försöker odla den för att rädda arten i fångenskap och på sikt kanske man kan bygga upp beståndet i det vilda igen.

    Celebes rainbow.

    Den här fisken har ett väldigt litet utbredningsområde i det vilda och populationen har blivit decimerad av akvariehobbyn. Så ännu en gång köp inte denna fisk ifall ni inte är säkra på att den är uppfödd i fångenskap.

    Boesemani's Rainbow.

    Ännu en regnbågsfisk som har blivit överexploaterad på grund av akvariehobbyn. Fisken har minskat med över 50 % de senaste 10 åren och den fortsätter minska i det vilda. Bör återigen endast köpas om ni är säkra på att den är född i fångenskap.

    Kopparbarb. (Cherry barb)

    Inte så värst hotad ännu men man har sett tecken på att arten tar skada av akvariehandeln och den minskar i utbredning och antal. Alltså den bör inte köpas om den inte kommer från fångenskap.

    Purpurhuvudsbarb. (Black Ruby Barb)


    Den här fisken har ungefär samma problem som kopparbarben och har statusen Conservation dependent på
    IUCN:s lista över hotade arter.
    Asiatisk Arrowana. (Asian Arrowana)

    ganska ovanlig fisk i akvariaffärer. har blivit överexploaterad av akvarieindustrin och fiskas även upp som matfisk. Det har lett till att den minskar i antal och utbredning.

    ------------------------------------------------------

    Dessa är bara några exempel på att arter som är populära inom akvariehobbyn far illa. Vi som akvarister borde ta större ansvar för vilka fiskar vi köper. Och vi borde också uppmuntra djuraffärer och leverantörer att BARA köpa fisk som har odlats i fångenskap. Det gäller inte bara dom hotade arterna utan alla arter. För vi vill ju kunna ha våran hobby men samtidigt inte utrota djurarter. Tänk om man en dag inte skulle kunna köpa till exempel Praktbotior för att de har blivit utrotade.

    Jag har tagit det mesta av den här informationen från en Engelsk hemsida vilka i sin tur har tagit informationen direkt från IUCN (International Union for the conservation of nature and natural resourcers.

    Åter en gång de här arterna kan fortfarande köpas men bara om ni vet att dom är födda i fångenskap. Det finns arter som man däremot bör köpa mer av. Ameca Splendens är en art av levandefödare som har blivit utrotad i det vilda. Förmodligen inte pågrund av akvarieindustrin utan pågrund av miljöförstöringar. Men den har överlevt eftersom den var populär bland akvarister. Nu börjar den bli mindre populär och därför hotas nu även artens fortsatta överlevnad. Eldstjärtar lever också vidare endast för att de är populära bland akvarister så dessa kan ni fortsätta köpa många av.

    Tror inte jag detta är rätt avdelning för den här posten men jag visste inte vart jag annars skulle sätta den. Och sen så vill jag att så många som möjligt ska få se den och speciellt nya akvariser som precis har kommit in i hobbyn. Kan ju tillägga att även jag är ny har bara haft akvarium i månader.

  • Graome
    • August 2008
    • 23

    #2
    Vart en del felstavningar skulle säga att jag har haft akvarium i 3 månader.

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Mycket bra initiativ att lägga upp ett sånt här inlägg, kanske inte minst för nybörjare som köper fisk omedvetna om att fiskarna är utrotningshotade. Som sagt detta är ett kontroversiellt ämne till vis del men ändå bra att ha några "bör se upp med-arter" här på forumet!
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #4
        Hej Graome!
        Kul att du intresserar dig för akvaristiken ur ett lite större perspektiv och ser ekologiska och etiska frågeställningar som verkligen måste diskuteras om vi ska kunna fortsätta med vår hobby med gott samvete.

        Detta kring vildfångat har debatterats en hel del här på Zoopet, och Kjell, som driver sidan, är utan tvekan en av de i Sverige som funderat mest kring detta. Han har i år turnerat runt i flera akvarieföreningar med ett föredrag som diskuterar om akvaristen är en miljövän eller ett miljösvin, och vad vi kan göra för att bli mer miljövänliga.

        När det gäller just vildfångat så kommer du säkert få svar på tal då det finns seriösa undersökningar som visar att just det faktum att vissa fiskar har ett ekonomiskt värde som akvariefisk gör att det finns ett ekonomiskt incitament för fattig landsbygdsbefolkning att bevara deras biotoper och vara rädd om populationerna - istället för att tex skövla marken, bygga vattenkraftverk etc. Fisket måste självklart ske på ett reglerat och hållbart sätt för att vara lönsamt i längden.

        Som sagt var, du kommer säkert få svar på tal. Det är en svår fråga, och det är inte alls säkert att ett komplett fiskestopp är det som är bäst för de flesta arterna. Fiske mer än vad populationerna tål är naturligtvis aldrig bra.
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Tyvärr finns det väldigt få icke styrda undersökningar när det gäller vilka fiskar som är på väg att utrotas och framförallt om vem som är orsaken till detta.
          Ofta är det väldigt tacksamt att skylla på just akvariehobbyn om något art har försvunnit och speciellt i England har det varit en massa felaktiga rykten om detta. Försvinner en art så skyll på akvariehobbyn - det går ändå inte att kontrollera och någon får skulden.
          Du får gärna lägga in länkar för resp. art så att man kan läsa info om resp. art. Kollade på rödlistan, men hittade inte att de där angav orsaken till att dessa arter var utrotningshotade - men det var säkert jag som letade dåligt.

          Jag känner själv personligen inte till de arter som du räknar upp men man blir ju rätt förvånad av att t.ex. asiatisk arowana finns där eftersom de som säljs (inte i Sverige (där säljs den inte alls) utan i Asien) är avelsformer av denna art.

          Rent allmänt som Daniel skriver så jobbar ju idag flera miljöorgtanisationer inom FN för att utöka fångsten av vildfångad fisk - just för att detta i längden är bra för miljön
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 December 2009, 08:37.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Janne E
            • December 2007
            • 261

            #6
            Flera utav de uppräknade arterna är idag uteslutande odlade fiskar som säljs inom akvariehandeln, när det gäller de regnbågsfiskar och botior som räknats upp så är det nog människans exploatering och miljöförstörelse som till slut kommer utrota dem i naturen i kombination med viltfångst. De arterna borde odlas då de ändå kommer att utrotas i naturen. Asiatisk Arrowana är cites listad och endast odlade exemplar får säljas/exporteras som är certifierade (bevis på att de är odlade och ett tillstånd för att kunna importera dem), de är skyddade i naturen men påverkas säkert negativt utav miljöförstörelsen.

            Områden som ej exploateras genom skogsskövling, oljepalmplantager, damm byggen etc. utgör vildfångst en viktig inkomstkälla för lokalbefolkningen som oftast är fattiga människor, de är oftast rädda om sin inkomstkälla och det ekonomiska värdet ger ett bättre skydd än att området tillåts att bli exploaterat genom annan aktivitet.

            Det är en svår fråga när det gäller odlade arter kontra vildfångade arter, vissa arter kanske man borde förbjuda att odla och endast tillåta vildfångst. Andra arter borde vara tvärtom, där människan drar fram och exploaterar skog och mark borde endast odlat vara tillåtet... de kommer ändå att utrotas i naturen.

            Men precis som Kjell skriver, det finns väldigt få om någon icke styrd undersökning om orsakerna när det gäller "akvariefiskar" som är på väg att utrotas, däremot finns det en massa undersökningar om Laxfiskar. Flera miljöorganisationer har även haft funderingar på att "förbjuda" odlade arter inom akvariehandeln och endast tillåta vildfångst, men det är ingen bra lösning då många arter hotas eller kommer att utrotas i naturen utav miljöförstörelse/exploatering och vissa av dem kommer bara att finnas kvar inom akvariehobbyn.

            Det minst miljöförstörande är vildfångst, det skrivs inget när det gäller odling för akvariebranchen men desto mer om odling utav matfisk som förstör miljön genom övergödning, bottendöd mm. de släpper ut mycket skit och det går åt mer "fisk" till foder än de producerar.

            Viktiga frågor och det kommer att bli mycket viktigare när det gäller etik och ekologi inom vår hobby.

            Mvh Janne

            Kommentar

            • Graome
              • August 2008
              • 23

              #7
              Den här frågan är svårare än vad jag trodde den skulle vara. Jag kan erkänna att jag verkligen inte är någon expert på ämnet. Men om en art är utrotningshotad i det vilda så tycker jag självklart att man inte ska fånga in exemplar för akvariehobbyn. Däremot om arten går en säker död till mötes på grund av miljöförstöring så är det en annan sak. Då kan akvarieindustrin istället bli dess räddning.

              Jag skrev inlägget mest för att jag vill skapa lite uppmärksamhet till ämnet och även för att få fler akvarister att tänka på såna här saker. Att akvarieindustrin i många områden är ekonomiskt viktig för människor och att dom därför vill skydda fiskbestånden hade jag inte tänkt på. Jag tror säkert att det funkar. Men man kan samtidigt inte lite på att det gör det. Tjuvjakt och tjuvfiske är inget nytt. Och som jag sa förut så om arten är utrotningshotad så tycker jag man ska totalförbjuda viltfångat.

              Kommentar

              • Graome
                • August 2008
                • 23

                #8
                Förresten finns det ingen akvarieklubb eller nånting som är engagerad i att odla hotade arter? Själv tänker jag försöka mig på att odla den i det vilda utrotade arten Ameca Splendens. Det är en levandefödare.

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Janne E
                    • December 2007
                    • 261

                    #10
                    Ursprungligen postat av Graome
                    Och som jag sa förut så om arten är utrotningshotad så tycker jag man ska totalförbjuda viltfångat.
                    Så är det också om man bara vet om att den eller den arten är utrotningshotad så får den skyddsstatus. Det finns en del problem i den här frågan också, det finns många arter fiskar som är "okända" för vetenskapen men som fångas inom akvarie industrin, varje år hittar man nya arter fiskar och ingen utav dessa arter har blivit studerade i naturen. Man vet inte hur stora populationerna är och man vet inte hur stort tryck man kan utsätta dem för genom fångst till akvariehandeln, är populationen liten så riskerar de att bli utrotningshotade.

                    Det görs alldeles för få och ofta för små fältstudier, det finns många som arbetar med fiskar men precis som med alla arbeten så sätter pengar gränsen på hur mycket de kan producera. Det behövs både fler människor och mer pengar till vetenskapen för att de ska få en rimlig chans att hinna ikapp människans skövling utav naturen, som det är nu så skövlas det först och efter ett tag upptäcker man att man råkat utrota ett antal djurarter.

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Graome
                      Den här frågan är svårare än vad jag trodde den skulle vara. Jag kan erkänna att jag verkligen inte är någon expert på ämnet. Men om en art är utrotningshotad i det vilda så tycker jag självklart att man inte ska fånga in exemplar för akvariehobbyn. Däremot om arten går en säker död till mötes på grund av miljöförstöring så är det en annan sak. Då kan akvarieindustrin istället bli dess räddning.

                      Jag skrev inlägget mest för att jag vill skapa lite uppmärksamhet till ämnet och även för att få fler akvarister att tänka på såna här saker. Att akvarieindustrin i många områden är ekonomiskt viktig för människor och att dom därför vill skydda fiskbestånden hade jag inte tänkt på. Jag tror säkert att det funkar. Men man kan samtidigt inte lite på att det gör det. Tjuvjakt och tjuvfiske är inget nytt. Och som jag sa förut så om arten är utrotningshotad så tycker jag man ska totalförbjuda viltfångat.
                      Men ett totalförbud leder oftast bara till att arten blir helt utrotad (dvs inte ens finns kvar i naturen).

                      Rent allmänt så leder fångsten av vildfångad fisk ofta till att det blir uppmärksammat när en art är på väg att utrotas - annars hade det helt glömts bort.

                      Tycker att diskussionen blir lite fel genom att det ifrågasätts att man håller vildfångat - visst i kanske 1 fall av 1000 så SKALL man avstå från vildfångat, i övriga 999 fall av 1000 är vildfångat bra för miljön.
                      Däremot kan man nästa alltid vara säker på att odlad fisk inte är bra för miljön.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...