Kina sänkte medvetet klimatöverenskommelsen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Kina sänkte medvetet klimatöverenskommelsen

    Väldigt intressant ögonvittnesskildring från klimatmötet i Köpenhamn:
    As recriminations fly post-Copenhagen, climate change expert Mark Lynas offers a fly-on-the-wall account of how talks failed


    Enligt Mark Lynas så krävde inte bara Kina att alla mål skulle bort och/eller sänkas, utan de vägrade också låta i-länderna (EU & USA nämns) sätta högre mål för sig själva trots att det alltså inte berörde Kina alls.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Kommer fler möten, kanske mer välgenomtänkta..
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Frågan om det hjälper att göra om en konferens på ett annat sätt om ändå Kina inte vill ha ett avtal. De kan lika gärna stoppa ett annat avtal.
      Checking out...

      Kommentar

      • LN
        • November 2004
        • 1478

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Enligt Mark Lynas så krävde inte bara Kina att alla mål skulle bort och/eller sänkas, utan de vägrade också låta i-länderna (EU & USA nämns) sätta högre mål för sig själva trots att det alltså inte berörde Kina alls.
        Tveksamt och det är fallet. Men om om om det är fallet så visar det bara vilka svaga ledare det finns i USA/Sverige o resten av EU.

        Det verkar som att handel är viktigare än överlevnad. Kortsiktighet viktigare än långsiktighet. Samt avsaknad av empati för framtida generationer.
        Larry
        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av LN
          Tveksamt och det är fallet. Men om om om det är fallet så visar det bara vilka svaga ledare det finns i USA/Sverige o resten av EU.
          Jag misstänker ingen hade riktigt räknat med att Kina skulle obstruera och med flit förstöra avtalet.
          Alla avtal utan Kina är dessutom meningslösa eftersom det redan är världens näst största förorenare och inom nåt år kommer att ha gått om USA.

          Det är dessutom svårt att lägga press på Kina. USA kan inte, för Kina äger en så stor del av deras statsskuld att de kan sänka USA's ekonomi bara genom att sälja av lite av sina lån, och EU ensamt är för litet. Internationell opinion är inte heller nåt som Kina bryr sig om.

          Finns ingen politisk vilja i Kina att göra nåt åt växthuseffekten, då blir helt enkelt ingenting gjort.

          Den enda ljusglimten jag ser är att Kina tydligen stödde REDD, dvs en plan att låta rika länder "köpa sig fria" från koldioxidutsläpp genom att betala fattiga länder för att inte hugga ner sina regnskogar.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Uppriktigt sagt så tycker jag att det är rätt fegt att skylla allt på Kina.

            Håller med om att Kina är en av flera skurkar i frågan och det vore katastrof om CO2-utsläppen i Kina skulle bli lika höga som de är här,eller ännu värre - som i USA.
            Visserligen är CO2-utsläppen i Kina ungefär lika stora i Kina som i USA som land men ser man till folkmämngden så bor det drygt 4 ggr så många människor i Kina - så utsläppen per capita där är alltså "bara" 1/4.

            Det är ju detta som är huvudproblemet idag - dvs att om fattiga männskor i den 3:e världen skall få en vettig per capitainkomst (vilket nog få har något emot) så kommer det att bli katastrof om de då också kommer att slösa lika mycket som vi gör.

            I Sverige åker en himla människor till Thailand på semester och skiter totalt i att CO2-kompensera (kostar ca. 1.500 kr per person).
            Jag har ett akvarie/miljöföredrag och det är ett ämne som de flesta akvarieintresserade bryr sig minimalt om. etc, etc.
            Men tänk så tacksamt det är att vältra över skulden på andra - för då slipper vi ju göra något själva
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 December 2009, 18:59.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Uppriktigt sagt så tycker jag att det är rätt fegt att skylla allt på Kina.
              Kina vägrade gå med på ett förslag från i-länderna att i-länderna skulle sänka sina egna CO2 utsläpp med 80%. Ett förslag som alltså inte alls berörde Kina.

              Hur kan man då säga att det här inte är Kinas fel?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Kina vägrade gå med på ett förslag från i-länderna att i-länderna skulle sänka sina egna CO2 utsläpp med 80%. Ett förslag som alltså inte alls berörde Kina.

                Hur kan man då säga att det här inte är Kinas fel?
                Om nu i-länderna vill sänka sina egna utsläpp med 80% (vilket vore kanonbra) så är det väl för sjutton bara att göra det.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Om nu i-länderna vill sänka sina egna utsläpp med 80% (vilket vore kanonbra) så är det väl för sjutton bara att göra det.
                  Ja, det där är den verkligt skumma delen, det bara "råkar försvinna" alla former av åtaganden, även ifrån de länder som "vill" uträtta något...
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Om nu i-länderna vill sänka sina egna utsläpp med 80% (vilket vore kanonbra) så är det väl för sjutton bara att göra det.
                    Det hade ju varit bra att ha ett avtal så inte nåt enskilt land skaffar sig ekonomiska fördelar genom att låta bli. Framförallt USA är ganska paranoida över det.
                    Kina blockerade i-ländernas unilaterala sänkning tydligen för att de var rädda för att de, när de i framtiden industrialiserats, skulle få samma krav på sig.

                    Förutom USA's sänkning vore det också ett slag i luften. Kina var tydligen redan 2006 världens största förorenare, med en CO2 produktion per capita ungefär samma som den för Frankrike, och USA och Kina tillsammans producerar mer CO2 än de 18 andra största förorenarna tillsammans:
                    http://www.ucsusa.org/global_warming...-countrys.html

                    Det går liksom inte att ignorera Kina i klimatsammanhang. De är störst och värst.
                    Senast redigerad av Azur; 23 December 2009, 12:22. Anledning: fel sida länkad
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1103

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Förutom USA's sänkning vore det också ett slag i luften. Kina var tydligen redan 2006 världens största förorenare, med en CO2 produktion per capita ungefär samma som den för Frankrike, och USA och Kina tillsammans producerar mer CO2 än de 18 andra största förorenarna tillsammans:
                      http://www.ucsusa.org/global_warming...-countrys.html

                      Det går liksom inte att ignorera Kina i klimatsammanhang. De är störst och värst.
                      Lite OT, men ändå: Om man talar om skuld och möjlighet att påverka så ska man inte glömma att Kina knappast producerar denna mängd CO2 i produktionen för den inhemska marknaden. Så länge det finns en köpare av smutsigt tillverkade varor kommer de att tillverkas. Köparna är vi, du och jag.
                      Malmö Akvarieförening
                      no hope, no harm, just another false alarm

                      Kommentar

                      • LN
                        • November 2004
                        • 1478

                        #12
                        Det handlar inte om att ignorera Kina utan att ta ansvar det man själv gör.

                        Hela retoriken som våra politiker har fört efter Köpenhamn går ut på att "dom" inte ville.
                        Vi kan lägga ner helheten för att ingen är beredd att ta ansvar för den o precis som Kjell är inne på så är det bara ett argument att skylla ifrån sig.

                        Det vi kan göra är att focusera på vårt eget/Sveriges ansvar och handlingsplan.

                        Kan vi inte påverka Kina politiskt så kan vi inte påverka Kina. Även om det vore så att 99% av världens utsläpp kommer därifrån.
                        Det vi kan göra är att visa att det finns alternativ.
                        Ja bor i Växjö "Europas grönaste stad", hit kommer det deligationer från hela världen för att se hur vi gör. O det har mycke lite med politik att göra, utan det beror på länders intresse för alternativ.

                        Stormöte som Köpenhamn har spelat ut sin roll, och har bara bidragit till ökade utsläpp.
                        För att nu har politiker fått ytterliggare ett argument att inte genomdriva reformer.
                        Se på dom,, dom ville inte så varför ska ja riskera min politiska bana.
                        Larry
                        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                        Kommentar

                        • LN
                          • November 2004
                          • 1478

                          #13
                          Så här i efterhand (jo det är alltid lätt att vara efterklok) undrar ja om det var smart att samla en hop beslutsfattare när chansen att lyckas var 0 och konsekvenserna kan bli oöverskådliga.
                          Larry
                          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            • April 2002
                            • 1103

                            #14
                            Här finns en kort och intressant video om på ett elegant sätt grafiskt åskådliggör hur CO2 utsläppen fördelar sig bland världens länder, både totalt och per capita, med fokus på just USA och Kina:


                            Hans Rosling som presenterar datan har blivit en världskändis med sina tankeväckande presentationer om läget i världen. Han omkullkastar mångas fördomar, särskilt om den sk tredje världen! Bland annat har han gjort ett enkelt och kul test. Jag startar en ny tråd om det så vi inte går OT här. Gör testet:
                            Malmö Akvarieförening
                            no hope, no harm, just another false alarm

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                              Så länge det finns en köpare av smutsigt tillverkade varor kommer de att tillverkas. Köparna är vi, du och jag.
                              Det är ju sant, och ytterligare en anledning till att Kina måste vara med i en överenskommelse: Kinas varor säljer för att de är billiga, och de är billiga delvis för att Kina inte tar ansvar för sina föroreningar.
                              Ursprungligen postat av LN
                              Det handlar inte om att ignorera Kina utan att ta ansvar det man själv gör.
                              Fast i slutänden handlar det om att stoppa växthuseffekten, och det går inte utan Kina.
                              Det handlar i slutänden inte om rättvisa och moral, utan om dollar och miljarder ton koldioxid.
                              Det vi kan göra är att focusera på vårt eget/Sveriges ansvar och handlingsplan.
                              Visst kunde man göra så, göra samma felslut som Sverige alltid gör i miljösammanhang: bara bry oss om vårt eget och ignorera det faktum att Sverige faktiskt är pyttelitet och irrelevant. Det må vara moraliskt obehagligt, men vad Sverige gör spelar ingen roll om vi inte också får andra att göra det.
                              Ursprungligen postat av LN
                              Så här i efterhand (jo det är alltid lätt att vara efterklok) undrar ja om det var smart att samla en hop beslutsfattare när chansen att lyckas var 0 och konsekvenserna kan bli oöverskådliga.
                              Pja, alternativet var alltid att inte göra nånting alls, och hade inte Kina obstruerat hade det blivit ett bättre avtal. Nu finns i alla fall en överenskommelse, även om den blev lungsiktig och klen, och en förhoppning om att det ska gå bättre vid nästa möte i Mexiko nästa år.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...