Sorgligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Sorgligt

    Polisen tog sig in i den övergivna zoobutiken på Tjörn. Där låg mängder med döda smådjur – i sina burar. – Bara tre möss överlevde, säger Ulla Brehm vid polisen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • garjzla
    • June 2007
    • 273

    #2
    usch

    Kommentar

    • SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

      #3
      Fan va arg och ledsen man blir, fattar inte hur en del kan göra på detta vis?
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Antagligen ett enmansföretag och ägaren har blivit akut sjuk?
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Sultanen
          Antagligen ett enmansföretag och ägaren har blivit akut sjuk?
          Jag vet ett liknande fall som hände för rätt många år sedan där en som hade en akvarieaffär blev psykiskt sjuk och höll sig gömd (han led bl.a. av förföljesemani). Efter ett halvår gick fastighetsägaren in i lokalen där stanken då var fruktansvärd från tusentals med ruttna fiskar. Dom fick ta dit ett slamsugningsföretag som fick suga upp allt innehåll i de åtskilliga hundra akvarierna.
          Tragiskt när sådant händer och de människor som drabbas inte har något socialt skyddsnät som kan ställa upp.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mella
            • September 2007
            • 154

            #6
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Antagligen ett enmansföretag och ägaren har blivit akut sjuk?
            Insämmer, fruktansvärt tråkigt med dessa djur, MEN nu vet vi ju inte omständigheterna,, kan ju vara så som sultanen sa att man kan ju faktist bli sjuk, sen kan det finnas omständigheter som gjör att det finns ingen som tar hand om djuren
            Sagt är sagt,.....

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Står lite mer om det i en artikel i GP http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=669&a=518836
              Uppenbarligen hade ägaren slagit igen affären och någon annan hade lovat att sköta djuren.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mella
                • September 2007
                • 154

                #8
                Skylla i från sig är populärt, här ligger ett ägar ansvar,
                Sagt är sagt,.....

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mella
                  Skylla i från sig är populärt, här ligger ett ägar ansvar,
                  Självklart är det så - men utan att känna personen ifråga så kan jag förstå att om någon har kämpat och jobbat massor en längre tid utan att få ett korvöre över till slut ger upp och bara släpper det för en tid. Får hon då dessutom tag i någon som lovar att sköta om djuren medan hon själv laddar batterierna för att orka med att tömma lokalen så blir det lätt att man skjuter problemet ifrån sig en tid. Oansvarigt visst, men ändå lite förståeligt.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Ludde87
                    • July 2009
                    • 146

                    #10
                    Nu var detta extremt, men det är ändå svårt med djur. För vem vet egentligen vilken social situation man har om bara ett år? Man kan bli sparkad från jobbet, bli tvungen att byta jobb, bli sjuk, skilja sig, hamna i missbruk, vara tvungen att flytta etc.
                    160 liters sällskapsakvarium

                    Kommentar

                    • SimonSaysBaka
                      • August 2009
                      • 788

                      #11
                      Ja skylla ifrån sig är vi människor bra på, men kanske hon verkligen trodde att hennes kompis skulle sköta djuren, då hade jag varit supersur om någon jag litar på till 100% skulle svika mig så, fast om jag ägde en djur affär så skulle jag se till att de mår bra, och fick mat även om någon annan tog hand om dem åt mig.
                      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        Ja skylla ifrån sig är vi människor bra på, men kanske hon verkligen trodde att hennes kompis skulle sköta djuren, då hade jag varit supersur om någon jag litar på till 100% skulle svika mig så, fast om jag ägde en djur affär så skulle jag se till att de mår bra, och fick mat även om någon annan tog hand om dem åt mig.
                        Fast det skulle ju innebära att en djuraffärsägare aldrig skulle kunna ta semester om man skulle vara tvungen att övervaka den som lovat göra jobbet när man var borta.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • SimonSaysBaka
                          • August 2009
                          • 788

                          #13
                          Ja, men man kan ju ringa och fråga sin nära vän om det går bra när man är på semester antar att jag inte ska skaffa djur affär skulle inte klara av det.
                          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                          Kommentar

                          • Ludde87
                            • July 2009
                            • 146

                            #14
                            Personen kanske började hata djuren tillslut. Om affären gick dåligt och personen kanske inte kunde sova om nätterna för ekonomins skull så kan personen ha alienerat sig från djuren och hittat på sätt att rättfärdiga för sig själv att han/hon inte tog sig an ansvaret att ringa sin "vän" och kolla att djuren blev omskötta.
                            160 liters sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            Arbetssätt...