Länsstyrelsen slår till igen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag har också sådana akvarier - antingen så skall man i sådana akvarier enbart ha fiskar som inte bryr sig om detta, eller så bör man inreda akvariet på ett sådant sätt att det ändå finns en uppbyggd inredning någonstans i akvariet (t.ex. i mitten).
    Har man regnbågar kan det inte ha någon betydelse om man ser rakt igenom karet, mina regnbågars favorithobby är att följa någon som går förbi karet
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      Men på t ex en restaurang med insyn från alla håll utan någon som helst möjlighet att gömma sig. Enligt lagen spelar det väl ingen roll även om det är fiskar som inte bryr sig efter ett tag. Känns lite konstigt att det skulle vara ok ändå.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av eriahl
        Enligt lagen spelar det väl ingen roll även om det är fiskar som inte bryr sig efter ett tag. Känns lite konstigt att det skulle vara ok ändå.
        Du har helt rätt i vad lagen säger - där står det

        4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.


        Fast tyvärr är som jag skrev ovan är nuvarande lagstiftning inte skriven utefter fiskarnas behov, utan mer efter myndigheternas "behov".

        Det är bara att ta denna regel.
        Inredning och bottenmaterial

        6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det

        som finns i varje fiskarts naturliga miljö.

        I naturen lever de flesta fiskar över dybotten alternativt en botten som är täckt med ett tjockt lager av döda blad. Detta är bra och funktionellt för fiskarna i sin naturliga miljö, men det vore inte djurvänligt att hålla dem så i ett akvarium.



        Vi skulle definitivt behöva en lagstiftning som är skriven utefter djurens behov, men det har vi inte idag.

        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 August 2009, 18:14.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...