Länsstyrelsen slår till igen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    Länsstyrelsen slår till igen.

    Så var det nära ett nytt kampfisken Sten fall. http://www.gt.se/nyheter/1.1685336/t...iskar-granskas
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    Det är väl tur att de bryr sig om akvariefiskarna också?!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av Grothras
      Det är väl tur att de bryr sig om akvariefiskarna också?!
      Om det var det som de gjorde vore det bra

      Nu finns det en lagstiftning som i princip struntar i fiskarnas välbefinnande men innehåller desto fler med floskler som låter bra på papperet, men inte gör det bättre för fiskarna.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        jag har samtidigt sett ett och annat kar som är ägt och skött av akvarieleasing som lämnar en del att önska.

        exempelvis undrar jag vad hur de tänkte när de drattade en praktbotia på 20 cm
        i ett väggakvarium på 60 liter, tillsammans med ett 30 tal kardinaltetror.

        det fanns för ett år sedan på ett hotell i ystad.

        så, man vet aldrig.......

        kanske var det helt galet i karet egentligen.....


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Fiskar är också djur http://www.sjv.se/amnesomraden/djurv...080003786.html
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Även katter är djur
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              exempelvis undrar jag vad hur de tänkte när de drattade en praktbotia på 20 cm
              i ett väggakvarium på 60 liter,.
              Det verkar ju inte helt seriöst, men det hör nog definitivt till undantagen. De leasingakvarier jag har sett har haft en helt OK sammansättning sett till akvariets storlek och inredning.
              Sedan att dessa akvarier ibland inte direkt faller mig personligen i smaken är mer en fråga om tycke och smak (här är det kunden som bestämmer) och har inte med djurskydd att göra.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Kramfors
                Företag med leasingakvarier måste ha speciella tillstånd för sin verksamhet och det har Akvarieleasing.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  på toan i malmö central såg jag något kul. ca 20 rödmunns tetro i ett väggakvarium på kanske 30 liter + en liten gibbiceps mal. och plastväxter....
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • garjzla
                    • June 2007
                    • 273

                    #10
                    Jag måste då genast dela med mig av ett bra exempel, för ett par år sedan i en affär i Helsingborg (kan inte komma ihåg namnet tyvärr) så hade de ett akvarium (runt 100 liter) som var välskött och lagom med växter men bara neontetror i. Ett av de finaste kar jag än idag sett, snyggt när du har fyllt med neontetror och deras färger verkligen kommer till sin rätt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      på toan i malmö central såg jag något kul. ca 20 rödmunns tetro i ett väggakvarium på kanske 30 liter + en liten gibbiceps mal. och plastväxter....
                      Vet i alla fall att här i Göteborg så ställer myndigheterna speciella krav på minimumstorlek på deras väggakvarier och dessa är definitivt en bra bit större än 30 liter. Skulle tro att samma gäller i malmö.
                      Det viktigaste för rödmunnar är akvariets längd - akvariets djup är strunt samma.
                      De kör med ett utbytessystem på gibbisar - de får först gå i småakvarier men alltefterhand som de blir större flyttas de till större akvarier - då är det helt OK.
                      Plastväxter är väl mest praktiskt i leasingakvarier - växternas positiva inverkan kompenseras genom bättre filter och större vattenbyten.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        Ursprungligen postat av karrokaja
                        på toan i malmö central såg jag något kul. ca 20 rödmunns tetro i ett väggakvarium på kanske 30 liter + en liten gibbiceps mal. och plastväxter....

                        de akvarierna ligger på 60 liter och fiskarna byts ut efterhand som de blir stora.
                        Senast redigerad av macke_fisk; 27 August 2009, 20:26.
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Firmor som bland annat har akvarium med insyn från alla håll som exempel på vad man kan göra är väl inte ok nuförtiden.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            Ursprungligen postat av macke_fisk
                            de akvarierna ligger på 60 liter och fiskarna byts ut efterhand som de blir stora.
                            60 liter??!! nää?? shit ja då hade jag gruvligt fel...
                            Både på ena och andra punkten.
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av eriahl
                              Firmor som bland annat har akvarium med insyn från alla håll som exempel på vad man kan göra är väl inte ok nuförtiden.
                              Jag har också sådana akvarier - antingen så skall man i sådana akvarier enbart ha fiskar som inte bryr sig om detta, eller så bör man inreda akvariet på ett sådant sätt att det ändå finns en uppbyggd inredning någonstans i akvariet (t.ex. i mitten).
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...