Ny lista över hotade svenska fiskarter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Ny lista över hotade svenska fiskarter

    Nytt förslag till rödlistning: http://hd.se/skane/2009/07/25/vaestkustens-laxar/
    <<<(^:>*
    Senast redigerad av harbard; 25 July 2009, 10:51.
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag minns när jag för nåt år sedan skulle ha tag i lyrtorsk (bleka), och det visade sig vara totalt omöjligt. Jag hade köporder hos Göteborgs och lysekils fiskeauktioner och la nät och trålade själv i bohuslän - det kom inte in en enda. Det var lättare att få tag i klumpfisk än lyrtorsk.

    Det är också helt skandal att man fortfarande tillåter kommersiell trålning inte bara i de marina reservaten, utan tillochmed de marina nationalparkerna. Det är som om man tillät älgjakt med B52 bombmattor i Sarek - skillnaden är bara att folk inte ser den totala förödelsen.
    Vad gäller Greenpeace trålningshinder så är det väl en bra idé, men nuförtiden ekolod och båtar så bra att man kan tråla bara nån meter från hinder, så man behöver massor av stenblock om man ska skydda mer än pyttesmå plättar.

    Sen är det en annan sak att rödlista och fridlysningar oftast inte löser nånting, utan är rena slag i luften för att "göra någonting".
    Ålen, t.ex., hotas av att länder i central- och syd-europa dammsuger haven på miljarder ål-yngel, så att vi här i Sverige slutar fånga några ton vuxen ål per år har ingen som helst betydelse för ålens överlevnad som art.

    Enda ljuspunkten är att de här arterna har snabb förökning, så de hämtar sig på bara några år när man har fiskestopp.
    Senast redigerad av Azur; 25 July 2009, 11:33.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Jag gillar liknelsen med bombmattsjakt.

      Vi får väl fylla våra hav med vind och vågkraftsparker tills det inte går att tråla...

      Nåväl, är det inte så att om man sänker ett bestånd för mycket kan det bli svårt/omöjligt för att det att hämta sig inom överskådlig framtid, som med torskbeståndet "andra sidan atlanten", att faunan förändras så mycket att arten missgynnas.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Erik...
        Jag gillar liknelsen med bombmattsjakt.

        Vi får väl fylla våra hav med vind och vågkraftsparker tills det inte går att tråla...

        Nåväl, är det inte så att om man sänker ett bestånd för mycket kan det bli svårt/omöjligt för att det att hämta sig inom överskådlig framtid, som med torskbeståndet "andra sidan atlanten", att faunan förändras så mycket att arten missgynnas.
        ...liknande ändringar i faunan har skett i Östersjön också....!!!!!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...