Allt vi göder med - släpps det ut i vattendragen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    Allt vi göder med - släpps det ut i vattendragen?

    Jag har ju hört talas om att allt vi medicinerar med inte kan renas bort, utan släpps ut i vattendragen. Det borde ju vara likadant med gödning - typ den kemikaliska PMDD, som så många häller i akvariet jämt och ständigt.

    Hur stor påverkan gör detta? Vad tror ni?
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Bra fråga... men den gödning av haven - som brukar diskuteras - beror väl på att man bla. övergöder åkrarna, så att grödan inte klarar att förbruka den utspridda mängden.

    Akvarium är en värld i miniatyr, så växterna förbrukar förhoppningsvis det man häller i... åtminstonne är det väl tänkt så i allafall.

    Måste erkänna att jag aldrig funderat över din fråga tidiare ...

    Kommentar

    • Whistler84
      • November 2007
      • 850

      #3
      Allt hushållsbaserat vattenavfall går via reningsverket först.

      Kommentar

      • cecilienne
        • February 2007
        • 282

        #4
        "Allt hushållsbaserat vattenavfall går via reningsverket först."

        ...jo förvisso. Men vissa ämnen läcker ju ändå ut. T ex antibiotika och andra mediciner. Det är ju känt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av aelva
          Jag har ju hört talas om att allt vi medicinerar med inte kan renas bort, utan släpps ut i vattendragen. Det borde ju vara likadant med gödning - typ den kemikaliska PMDD, som så många häller i akvariet jämt och ständigt.

          Hur stor påverkan gör detta? Vad tror ni?
          Bra frågeställning.
          Självklart är det inte bra att överhuvudtaget byta en massa vatten och innehåller det dessutom en massa extra gödning, kemikalier, mediciner etc. så är det ännu sämre.

          Visst man kan alltid resonera som så att det bara handlar om "en droppe i havet jämfört med alla andra utsläpp" (som det sannolikt är), men var och en måste ju också ta sitt ansvar för sina egna föroreningar och inte alltid skylla på andra.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Ett bra sätt att undvika att man spär på övergödningen med sitt akvarievatten är att använda akvarievatten till att vattna sina krukväxter med eller till sin trädgård. Då kommer näringsämnena ditt de skall direkt utan att ta några idiotiska omvägar kring halva jorden och under miljontals år. Förutsätter att man inte använder för mycket kemikalier typ "dundermedel som löser alla problem" och att det är sötvatten.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              PMDD är enkla oorganiska näringsämnen, de utgör knappast nåt större hot. Det mesta tas antagligen upp av växterna, det som kommer ut vid vattenbyten är försumbart - nitrat/fosfat utsläppet är antagligen mindre än vad man släpper iväg när man gör ett #2 toabesök.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Nilsrolf
                • November 2006
                • 549

                #8
                ...., men vad klarar reningsverken? Inte för man skall belasta dem i "onödan".

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Fosfat hanterar kommunala reningsverk mycket bra. Nitrat är svårare att rena bort, men jag tror reningsverken har bra nitratrening nuförtiden också.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • cecilienne
                    • February 2007
                    • 282

                    #10
                    Vattna blommor med akvarievatten. Det ska jag definitivt prova. Smart!

                    Kommentar

                    • Hälsingen
                      • June 2009
                      • 21

                      #11
                      Gödningsmedlen är inte så farliga om man använder dem rätt. Och precis som vi lägger åtminstone alla vegetariska matrester i komposten skall vi naturligtvis ta tillvara akvarievattnet. Vattna blommorna, bärbuskarna, grönsakslandet, fruktträden etc med dem är bra.

                      Det jag tycker man skall fundera lite mera över vad det är vi häller i karen är dessa beredningsmedel, startkulturer, mediciner och dropptester. Jag anar att få vet vad de innehåller, vad de gör med vattnet och om naturen klarar av att bryta ned det.

                      Även foder är det dags att reflektera lite över. Där kan ju nästan vad som helst röras ihop, och ingen kollar vad det är.

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Bara slanga ut på gräset! Växer otroligt mycket med konstiga växter under min balkong, och snabbt går det också. Undrar varför?

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #13
                          en bild på johanski?? jag tänker typ djungel grönska i november.
                          När alla pelargon-tanter har packat ner sina balkong lådor, då är marken vid johanskis prunkande grön??
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...