Få bukt med fukt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelon
    • November 2006
    • 34

    Få bukt med fukt.

    Hejsan.

    Vet inte om denna tråden är plaserad på rätt del av forumet. Om inte får du (Kjell) gärna flytta på den.

    Min fråga handlar alltså om fukt. Jag har några akvarier nere i min källare. Dock ännu inga med fisk. Bara sköldpaddor och en kajman. Problemet är att källaren blir väldigt fuktig. Har inte mätt upp luftfuktigheten, men det är ständigt fuktigt på alla fönster.

    Hur gör ni som har många akvarier hemma? Visserligen har väl en del täckglas till sina akvarier, men långt ifrån alla va? Har ni luftavfuktare som står och går? Låter dyrt...

    Till exempel du Kjell, som har ditt stora 3000liters och alla småkar i ditt lilla källarkontor, hur har du löst detta?

    Hoppas nån har nån idé om detta.

    Tacksam för svar.

    MVH Pelle
    http://www.pelonsreptiler.se

    Besök gärna min hemsida för en titt på mina djur
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Jag har en lokal med 30 akvarium där är det Avfuktare och extra ventilation som gäller för att bli av med fukten.

    Avfuktare är en bra grej att ha inte allt för dyra heller om man ska ha det för hemma bruk.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag kör med en luftavfuktare - det fungerar utmärkt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Pelon
        • November 2006
        • 34

        #4
        Ok, ja då får jag nog ta och införskaffa en avfuktare då antar jag. Så får jag hoppas att det hjälper

        Tack så mycket för era svar.

        MVH Pelle
        http://www.pelonsreptiler.se

        Besök gärna min hemsida för en titt på mina djur

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Om värmen i rummet är högre än akvariumen håller så ska det inte vara några problem om jag inte har fått det helt på bakfoten,annars så kör jag med avfuktare också förr hade jag alla karen i Gäststugan det blev av att totalrenovera där när några flyttades in fast jag hade en Pax-Fläkt gående där dygnet runt så blev det totalförstört
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            En bra ventilation i akvarierummet är väl inte helt fel?

            Nu har ju jag ingen större erfarenhet och avfuktare vet jag inget om, men jag har mitt 720 liters utan täckglas i ett litet rum (3x4 meter ca)och om jag skulle stänga dörren till detta rummet så lovar jag, att efter ett par dagar får jag simma in det rummet. Men när jag har dörren öppen till övriga lägenheten så har jag inga som helst problem med fukt.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av TinaM
              En bra ventilation i akvarierummet är väl inte helt fel?

              Nu har ju jag ingen större erfarenhet och avfuktare vet jag inget om, men jag har mitt 720 liters utan täckglas i ett litet rum (3x4 meter ca)och om jag skulle stänga dörren till detta rummet så lovar jag, att efter ett par dagar får jag simma in det rummet. Men när jag har dörren öppen till övriga lägenheten så har jag inga som helst problem med fukt.
              Nej, ventilation är bra men att vädra ut varm luft är ju energimässigt slöseri (dåligt för ekonomin och miljön).
              En luftavfuktare omvandlar ju i viss mån vattnet till värme samtidigt som den får luften att cirkulera i rummet (åtminstone om det är en bra luftavfuktare) så en sådan skall man absolut ha om man har mycket akvarium.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Känner ett arkitekt par som bor på Christiania och deras luftväxlings koncept är ett lysande exempel på att låta den varma luften vandra runt i huset.

                Nu är deras hus exceptionellt då det är byggt i 4 etager med ingång/hall och badrum i bottenveåningen längs strandpromenaden och dom har en stor cylindrisk vedkamin(Christianiakaminen) på 2'a våningen i köket(utgång i markplan mot trädgården.) med ett frihängande stående spiro-rör rakt ovanför kaminen som tar vara på den direkta varmluften som med självcirkulation leds vidare upp i fastigheten.

                Huset heter Manhattan och ligger på nord dyssen om ni har vägarna förbi.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                Arbetssätt...