Akvarieaffär i Gbg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bergsten
    • April 2004
    • 44

    Akvarieaffär i Gbg?

    Tjo!
    Skall bege mig till Göteborg i tre dagar. Då undrar jag: Finns det någon trevlig akvarieaffär i innerstan som man borde besöka? Förhoppningsvis kan man isf dra med sig flickvännen dit =)

    Må gott.
    Ancistrus är minsann inget att lägga i malpåse.
    40 l, sällskap, 200 l Dvärgcikild
    Zoonen
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ett tips är att kolla på tidigare trådar (använd sökmotorn) i forumet så kommer du att hitta åtskilliga trådar med totalt flera hundra svar på exakt samma fråga.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Björn Johansson
      • March 2004
      • 49

      #3
      Ett känsligt ämne att svara på.
      Alla stadens akvarieaffärer (de är inte så många kvar numera) är seriösa.

      I den direkta innerstaden finns det inte några akvariefiskaffärer, eller , jo en, i Nordstadens köpcentrum, "Femman"... men de har mest de absolut vanligaste fiskarna, neontetror, scalarer, svärdbärare och några till. Säkert inget fel på den affären, verkar vara välskött, kanske inte alltid personalen vet allt om de fiskar och växter de säljer, men som sagts verkar vara välskött med friska fiskar och så, men då ett begränsat sortiment.

      Jag handlar en hel del hos Tommy vid Kaggeledstorget, Uddeholmsgatan 1. Ettans spårvagn går dit och den skall vara skyltad "Östra Sjukhuset" från centrum, hållplatsen heter också Kaggeledstorget.
      Denna affär är stängd måndag och onsdag, söndag vet jag ej...
      Firman heter Trop. akvariefisk import, och ligger i källaren i huset som vetter mot spårvägen. Tommy säljer bara fisk, växter och tillbehör, så om du skall köpa kattleksaker eller hundkoppel får du gå någon annan stans...

      På Hisingen ligger Herkules zoo, Herkulesgatan, du får slå upp det i gula sidorna. Närmaste spårvagn är 5, 6, och 10, hållplats Vågmästareplatsen, därifrån ungefär 500 meter att promenera.

      Närmare spårvägen ligger däremot Stork zoo, på Ånäsvägen, Tag valfri spårvagn till Redbergsplatsen, 1, 3, 6 och 8. Promenera 200 meter.

      När du ändå är på Redbergsplatsen så kan du gå söderut, nedför Norra Gubberogatan, mitt på ungefär ligger det en liten välskött zooaffär, Göteborgs zoologiska, har jag för mig att den heter.

      Borta i Kungsladugård, i Majorna ligger det två zooaffärer alldeles nära spårvägen också. Tag 3 eller 9 till hpl Ostindiegatan, gå ett eller möjligen två kvarter österut, så ligger där zoobutiken "Guldfisken" om den nu inte bytt namn, där på gatans norra sida.
      Mycket med amerikanska ciklider och tetror i den butiken. När du tröttnat där så gå upp till Mariaplan och ta där 11 mot centrum, åk bara en hållplats, vid Godhemsgatan går du av, i höret där ligger det ytterligare en liten butik, som jag nu glömt namnet på.

      När du ändå är ute och åker spårvagn så kan du åka tillbaka mot centrum med någon av linjerna som går i Vasagatan, Vasa zoo, är en omtyckt akvarieaffär, jag har inte själv varit där på flera år, men den skall vara bra. 1 och 3 stannar alldeles i närheten, och litet längre bort stannar 7 och 10, Vasa-Viktoriagatan respektive Vasaplatsen.

      Vidare finns det zoobutiker i eller invid de större köpcentumen, Angereds C, spårvagn 4, 9 och 8. Frölunda Torg spårvagn 1, 7 och 8.
      Backaplan (Coop Forum) spårvagn 5, 6, och 10.
      Coop Forum mm. i Bäckebol, bara buss går hit.
      Kållereds köpstad, nästan vid Ikea....

      I Mölndal finns ju Amazon zoo, spårvagn 4 en bit att gå, jag kommer inte i håg namnet på gatan. Denna affär kan tyckas vara litet stökig och samtidigt spännande, alltid hittar man något som man inte hittar någon annan stans.

      Ja nu har jag också gett dig förslag på hur man bäst beser Göteborg, med spårvagn! inte bara zoobutikerna passreras utan myckat annat av stadens begivenheter!

      Från Lisebergstationen eller från Centralen kan du åka pendeltåg till Kungsbacka, i Kungsmässan (köpcentrum) ligger Zoomässan, också den en mycket bra zoobutik.

      Linjekarta finner du här:
      http://www.vasttrafik.se/internet.aspx?desktop=29&navigator=100&language=10 53&locationId=2&viewpub=20733&open=59&menu=

      Men att här försöka kora den bästa zoobutiken skall vi nog inte ge oss in i, alla är bra, men på olika sätt.

      Kolla också Eniros gula sidor och sök själv!
      http://gulasidorna.eniro.se/

      Mvh Björn J.
      Bj.

      Kommentar

      • ahlin
        • September 2002
        • 234

        #4
        Wow....

        Kommentar

        • maanda
          • September 2004
          • 423

          #5
          Oj.. Funderar nästan på att skriva ut det här inlägget tills nästa gång jag ska till syrran i Gbg. Hon bor precis vid chalmers...

          Har tänkt på en sak, om jag nu får fråga; kan man köpa fisk i gbg om man bor i jönköping? klarar fiskarna av en så lång resa? det tar ungefär 2 - 2 o en halv timma med bil hem. Skulle vara spännande att veta ifall man nån gån hittar nåt man verkligen vill ha!

          Ifall de klarar en så lång resa, klarar de det i en vanlig påse som man får när man köper dom, eller ska man "frakta" dom på nåt annat sätt än i påse?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Rätt packade klarar fiskarna en transport på mer än ett dygn.
            Det bästa sättet att transportera dom är i en plastpåse.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              och nu på vintern... dessutom i en kylväska för extra god överlevnadschans...
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Morpheus
                • February 2003
                • 673

                #8
                Det finns ett annat ställe där de har fisk och tillbehör och det är Hornbach. Kommer inte ihåg namnet på gatan men ligger inte så långt från Biltema.
                Sist gång jag var där var det en kille som varken var trevlig eller hade så stor koll, men oftast så är där bra personal. Det finns en kille som kommer uppifrån landet och han är mycket bra tycker jag. Det går att snacka lite med honom och han vet vad man pratar om och kunnig.
                Mvh Anders

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  #9
                  Nu väcker jag en gammal tråd igen för den här vår så himla bra. Jag är ganska nyinflyttad i Göteborg. Finns akvarieaffärerna kvar som Björn Johansson så bra radat upp?

                  Hur är det med hisinge zoomarknad och zookompaniet?

                  Kommentar

                  • ize
                    • May 2004
                    • 612

                    #10
                    Hisingen zoomarknad på Backaplan ska man inte gå in i öht (är min åsikt). De följer inte ens nästan de burregler som finns för däggdjur och fåglar och akvarierna är igenslammade med alger. Burkarna har fler ynkligt sjuka/döda än friska fiskar eller så är de ensamma. De har också en del små röd- och gulörade sköldpaddor i 5-kronasklassen, vilket _kan_ tyda på att de inte är korrekt intagna till Svedala rike. Jag säger inte att det är så, men det är ett varningstecken.

                    Var där på en koll så sent som för någon månad sedan och blev väldigt nedslagen, minst sagt.

                    Vasa Zoo är nedlagt..
                    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                    Amor vincit omnia

                    Kommentar

                    • tessilago
                      • July 2007
                      • 373

                      #11
                      Zookompaniet har ett rätt bra utbud och mycket, mycket fräscha kar. Jag skulle inte rekommendera femman zoo mitt i centrum dock... Jag och min kille brukar slå vad om hur många döda fiskar vi kan hitta i karen när vi går dit. Sist vi var där var all frysmat i frysen smält också, så vi påpekade det...

                      Bäst enligt mig är tropiska akvariefiskimporten. Väldigt välskött, snyggt, stort utbud, kunnig personal och bra priser.
                      Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Är Vasa Zoo nerlagt, vad synd. Det var min favoritbutik i Götet.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Grodlund
                          • January 2008
                          • 560

                          #13
                          Ursprungligen postat av Björn Johansson

                          I den direkta innerstaden finns det inte några akvariefiskaffärer, eller , jo en, i Nordstadens köpcentrum, "Femman"... men de har mest de absolut vanligaste fiskarna, neontetror, scalarer, svärdbärare och några till. Säkert inget fel på den affären, verkar vara välskött, kanske inte alltid personalen vet allt om de fiskar och växter de säljer, men som sagts verkar vara välskött med friska fiskar och så, men då ett begränsat sortiment.
                          Femman har ett par coola fiskar faktsikt.
                          Bla Humlamal, Pictus mal och Långsträckt Pansarmal.

                          På Hisingen ligger Herkules zoo, Herkulesgatan, du får slå upp det i gula sidorna. Närmaste spårvagn är 5, 6, och 10, hållplats Vågmästareplatsen, därifrån ungefär 500 meter att promenera.
                          Bästa butiken jag har besökt. jag har dock inte besökt Trop Akvarieimport.


                          Borta i Kungsladugård, i Majorna ligger det två zooaffärer alldeles nära spårvägen också. Tag 3 eller 9 till hpl Ostindiegatan, gå ett eller möjligen två kvarter österut, så ligger där zoobutiken "Guldfisken" om den nu inte bytt namn, där på gatans norra sida.
                          Mycket med amerikanska ciklider och tetror i den butiken. När du tröttnat där så gå upp till Mariaplan och ta där 11 mot centrum, åk bara en hållplats, vid Godhemsgatan går du av, i höret där ligger det ytterligare en liten butik, som jag nu glömt namnet på.
                          Affären vid ostindiegatan är nedlagd.
                          den andra heter Godhems Zoo.
                          Killen som sköter fiskarna där är bortrest mellan April och Oktober.
                          De som är kvar och jobbar där nu kan inte ett jota om fisk.


                          När du ändå är ute och åker spårvagn så kan du åka tillbaka mot centrum med någon av linjerna som går i Vasagatan, Vasa zoo, är en omtyckt akvarieaffär, jag har inte själv varit där på flera år, men den skall vara bra. 1 och 3 stannar alldeles i närheten, och litet längre bort stannar 7 och 10, Vasa-Viktoriagatan respektive Vasaplatsen.
                          Vasa Zoo finns tyvärr inte kvar.

                          Sist men inte minst: Förrutom Top Akvarieimport, som jag inte har besökt, så måste jag säga att skribenten frågade efter en "Akvariebutik" och några renodlade sådana finns inte vad jag vet.

                          Godhems Zoo är bra när Stefan jobbar. Han är kunnig och kan beställa hem vilka fiskar man vill ha. Bara man vet va dom heter på latin.

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Hmm...det låter som det skulle kunna finnas en marknad för en "riktig" akvariebutik i Götet, faktiskt.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • cillan
                              • February 2007
                              • 562

                              #15
                              För mig behöver det inte vara renodlad akvariebutik men jag tycker att det i allt för många städer finns zoobutiker med blandat utbud men inte kunnig personal.

                              Tänk vad olika man kan tycka. Först var jag runt en vecka innan och kolla bara i affärerna, både i herkules zoo och i hisinge zoomarknad, tänkte precis som ize att det var alger och döda fiskar där och många olika djur (väldigt många olikadjur). Jag tänkte att där vill jag verkligen inte köpa några fiskar.
                              Så när jag skulle köpa min räkor var jag först på herkuels zoo. Jag skulle även fylla på med lite fler växter oxå, det var knappt att jag fick med mig några växter för hon jag handlade av gick o började slå in i kassan. När jag sedan började fråga om mat till räkorna blev hon väldigt besvärad. Jag kände mig inte alls till mötesgående och glömde hälften jag skulle köpa så då knatade jag bort till hisinge zoomarknad och blev väldigt mycket mer tillmötesgående. Visst de har kanske månag djur men meningen är ju inte att djuren ska bo där jättelänge och fördelen är att många utav djuren är uppdelade hane/hona vilket är ett stort +. Sedan är det gulbukad vattensköldpadda de har och har haft i nästan två månader (det var ungefär två månader sedan jag upptäckte butiken). Jag förklarade för killen på hisinge zoomarknad vad jag skulle ha akvariet till och hur stort det var. Jag fick rådet att köpa två helt andra växter för att de skulle vara bättre än de jag ville ha och de är verkligen bättre. Dessutom skrev han ner namnet på dem vilket inte många djuraffärer kan göra. Vi stod en bra stund och pratade fisk.

                              Men jag kan ha fek för jag kan inte allt men det kommer dröja innan jag går tillbaka till herkules (ändå har jag hört bra om den akvariebutiken). Däremot får man ha olika åsikter och självklart vill jag höra vad andra tycker för har man inte bott i en stad så länge så är det svårt att veta vad som är bra. Här finns ju ändå ett antal butiker att välja på jämfört med lilla Skövde som bara har två (hade tre ett tag).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...