Boktips för lata sommardagar... "What a fish knows"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Boktips för lata sommardagar... "What a fish knows"

    Jag kan inte låta bli att propagera för att folk ska läsa Jonathan Balcombes förträffliga och ytterst engagerande bok "What a fish knows".
    (Jag skulle anta att den finns på svenska men har inte riktigt koll då jag läser det mesta på engelska. Men med tanke på vilken megahit den var, måste den finnas på de flesta språk... Bara det i sig är en fascinerande sak. Hur en bok om FISKAR kunde toppa bestsellerlistorna runt världen, under en ganska lång tid).

    Utgiven 2016, och har blivit omläst flera gånger här - senast för några veckor sedan, under en lång dag vid Västersjön på Hallandsåsen när mina bröder fiskade. (Vilken ironi... de drog upp varelserna vars orättvist nedvärderade medvetande jag fördjupade mig i...)

    Som jag nyss beskrev det i en tråd - är det mer eller mindre en kärleksförklaring till fiskar (för att använda Balcombes "fishes" istället för det anonyma "fish" som reducerar dem till en enda massvarelse) och fördjupar sig i alla möjliga områden som rör dessa djur vi älskar. Allt från deras fantastiska fysiska egenskaper och anpassningsförmåga, till specifika arters märkliga beteenden. Och framför allt om deras missförstådda och underskattade inre liv, "känslor", intelligens och komplexitet.

    Om man skulle råka vara en person som inte gillar facklitteratur, för att den är "tråkig", kan jag försäkra att den är så långt ifrån det man kan komma. Det är en vetenskapligt underbyggd bok - men skriven på ett lättfattligt, lättillgängligt och underhållande vis - som gör att vem som helst kan få behållning från den.

    Rekommenderas varmt!
Arbetssätt...