Har akvriehobbyn rent allmänt minskat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BlueFizz
    • January 2019
    • 19

    Har akvriehobbyn rent allmänt minskat?

    ”förr” när jag var mer aktiv inom akvariehobbyn så fanns fet fler butiker, fler akvarieklubbar, svensk akvarietidning, möten, utställningar och mycket mer aktivitet på olika akvarieforum.

    Det känns som om det är en enorm minskning på det hela sedan dess? Många av se stora bra butikerna verkar bra borta, antal klubbar verkar ha minskat drastiskt, nästan inget händer på de olika forumen mm. Någon svensk akvarietidning existerar inte längre.

    Är minskningen så stor eller missar jag något? VR finns alla bra butiker med stort utbud? Är inte föreningar ”inne” längre? Var ”möts” folket när nästan ingen är på forumen längre?

    förvirrad akvarist
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Vad gäller aktivitet på akvarieforum så är hypotesen att Facebook tagit över mycket av diskussionsbehovet. Ja, minskningen av hobbyn är nog stor. Renodlade akvariebutiker har nog svårt att klara sig. Internethandel har ju också tagit över mycket från butikshandel. Ciklidbladet finns väl kvar ändå. I Malmö där jag bor är situationen ändå god med akvarieförening och flera butiker inom räckhåll.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Beror väl lite på hur man definierar ordet "akvariehobby".
      menar du antalet akvarier som finns så tror jag inte att dessa har minskat utan tämligen stabilt.
      menar du antalet akvarieaffärer så har nog dessa minskat eftersom mycket har tagits över av internethandeln

      däremot
      menar du antalet föreningar och föreningsaktiviteter så har det minskat
      menar du hemsidor och deras forum så har antalet hemsidor minskat och aktiviteten på deras forum har minskat rejält
      menar du aktiviteten på "facebookforum" så har dessa ökar rejält.

      Så det hela beror lite på vad man menar med "akvariehobbyn"

      Sedan är denna trend för akvaristiken inte på något sätt unik. Utan den gäller för hela samhället.
      Dvs antalet affärer minskar och internet tar över samt att kunskapsforum tappar medlemmar medan fler söker sig till "soptunnan" Facebook. Jag är själv medlem i forum i andra "branscher" och även forumen där har "dött".

      Så jag tror inte att akvariehobbyn som sådan har minskat så mycket (om den ens har minskat allas), men den ser väldigt mycket annorlunda ut idag än vad den gjorde för bara några år sedan. Sedan tror jag att det i längden är illa för hobbyn att antalet affärer som säljer det levande minskar och att kunskapen bland hobbyister minskar. Förr skaffade sig folk kunskap genom att vara med i föreningar och läsa akvarieböcker och akvarietidskrifter. Föreningarna har minskat och akvarieböcker och tidskrifter har "helt" dött ut. Visst sedan kom kunskapshemsidor istället för böckerna/tidskrifterna men även dessa är på väg att dö ut.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Jag håller också med även om jag inte varit med så länge. Jag bor i Falun och här har den lokala butiken dragit ner på utbudet en hel del, jag känner inte heller till någon aktiv akvarieförening inom rimligt avstånd. Detta är tråkigt då jag gärna skulle vara med i en, kan det vara så att det finns för få personer som har tiden att hålla i en akvarieförening så att det är därför de försvinner? Eller är medlemmarna verkligen för få?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Att akvarieföreningarna har minskat är inget specifikt för akvariehobbyn, utan samma sak gäller för de flesta typer av föreningar.
          Att antalet småaffärer har minskat är egentligen samma tendens som för andra branscher. Det är stordrift och nätet som gäller och för stordrift så kan man bara sälja sådant som har hög omsättning.

          Dock som sagt så har det nog inte skett någon drastisk minskning i försäljningen av antalet akvarier - det är verkligheten runt om oss som har förändrats.
          Och det där med tid - ju mer tid man har sparat med hjälp av datorerna, ju mindre tid har man över till annat!!!!
          Lite som jag noterade förr i tiden i akvarieföreningarna (även i andra typer av föreningar) -
          de som oftast hinner komma på möten, de som oftast kommer i tid till mötena, de som oftast tar på sig det mesta av arbetet i föreningarna etc. Underligt nog så är det de som har mest att göra i sitt övriga liv (har familj, ett krävande jobb etc) som är de som ställer upp i föreningarna, medan det däremot är svårare för de som "minst" att göra som hinner med föreningsverksamheten. Visst är detta underligt - men detta har varit en tydlig tendens.

          Så om föreningsverksamheten minskar, så om antalet affärer minskar, så om utbudet i affärer minskar så är det faktiskt vårt eget "fel" eftersom vi har valt att helt följa med utvecklingen i samhället.

          Jag själv har en viss erfarenhet av akvariehobbyn och har varit medlem i en eller flera akvarieföreningar i närmare 50 år. Hälften av dessa år har jag varit ordf. i föreningen, Jag har varit redaktör för akvarietidningar, Jag har ägt flera akvarieaffärer (bl.a. en som en gång var Europas då största) på 80-talet. Jag har haft en hobbyodling av akvariefisk. Jag är den som har genom tiderna har gett ut flest akvarieböcker på svenska. Jag har ägt grossistföretag på akvarieprylar i både Sverige och Tyskland på 90-talet.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 January 2019, 11:26.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...