Silikona om större akvarium med aluminiumram och stålbotten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • agneslank
    • March 2018
    • 2

    Silikona om större akvarium med aluminiumram och stålbotten?

    Hej,
    Jag funderar på att köpa ett begagnat akvarium med måtten 200x75x75 med stål i botten och aluram. Tjockleken på glaset ligger på 20mm vilket gör det i princip omöjligt att bära då det förmodligen väger runt 200kg när det står tomt. Därav måste det skäras ner för transport. Nu till min fråga, tror ni det är rimligt att kunna sätta ihop det igen när det väl är på plats? Har tidigare byggt mycket terrarium så är van vid silikon, men inte i denna storlek och tjocklek på glaset. Jag kommer aldrig att fylla upp det mer än kanske en tredjedel då jag även ska ha en landdel i det med växter, så trycket blir ju inte detsamma. Kanske en oerhört dum fråga, men skulle det eventuellt gå att enbart skära ut glasen på långsidorna ur ramen så att man slipper skära ut alla (lär ju reducera tyngden tillräckligt för transport isf)? Han jag ev köper det av har en glasmästarpolare som skär ut glaset, så det slipper jag, men tror jag får putsa det själv från silikonrester...
    Tacksam för svar och spekulationer!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Är du verkligen säker på att det är 20mm glas? Extremt ovanligt med så tjockt glas och inte ens mitt 3.000 liter akvarium har så tjockt glas och detta är ju "bara" på 1125 liter. Nåväl om det nu är på 20 mm så har det minst en vikt på 280 kg (kanske mer, beroende på stålbottenvikten) så då blir det ju en del.
    Om det går att skära ut långsidorna beror ju helt på hur det har limmats - dvs i vilken ordning som rutorna har limmats in samt om aluminiumramen har limmats dit i efterhand eller om glaset har limmats fast i ramen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Refererar till Kjell... och undrar om det kanske är skottsäkert glas från någon bank
      Låter iallafall väldigt överdimensionerat.
      Jag hade aldrig gett mig på det projektet, eller, ja kanske om glasmästarkompisen följde med hem till dig och limmade ihop det hela med garanti på jobbet.
      Och vad säger ditt försäkringsbolag?

      Vid ihoplimning av tidigare siliknlimmade glas måte du ta bort ALLT gamalt silikon, mekaniskt med rakblad, kemiskt med silikonbortagningsmedel och sedan lösningsmedel för att då bort fett. Ett himla jobb bara det,
      Det är så att nytt silikon inte härdar tillsammans med gammalt redan härdat, och fäster dåligt eller inte alls om det finns gamla rester kvar eller fett från din hud.
      Men det vet du ju redan om då du byggt terrarier.

      Nä, fundera på en annan lösning, bara tyngden har avskäckt mig.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        No offence, men med tanke på de frågor du ställer så bör du inte göra detta själv. Betala någon erfaren akvariebyggare att göra detta. Hade jag varit du hade jag lagt ut lite till för ett nytt platsbyggt akvarium. Snyggare, lättare och mindre vikt.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Normalt sett ligger bottenglaset innanför sidorna, så kanske svårt att skära ut enbart långsidorna

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Att bara skära ut långsidorna är inte en bra idé på något sätt. Sparar de kortaste silikonsträngarna och får kvar två gamla strängar som utsatts för stora krafter under transport.

            Kommentar

            Arbetssätt...