Är det så illa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #16
    En tråkig otjänstvillig attityd finns ingen ursäkt för, utbildad eller inte. Personalen kan kanske inte lastas för att de inte fått gå ngn kurs och inte vet så mkt. Men man kan ha en positiv och vetgirig inställning. Det finns utmärkta böcker att slå upp i och lära sig allteftersom. Att tillsammans med kund kolla i en bok eller på nätet om en fiskart som kund undrar över är inget att skämmas över. Snarar tvärtom. Sen är det en annan sak att det finns kunder som inte vill upplysas om något och chefer som tycker försäljning är prio ett.
    Men så finns det butiksägare som tycker att akvarium och fisk är så roligt att prata om att det är svårt att komma därifrån..men det är ju bara trevligt!
    // Annicka

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Hmm, jag letade förgäves efter dåtidens vanligaste akvarieväxt, kabomban.... Läste att den var en invasiv art, förvånar mig dock om den överlever, kan övervintra, i vår natur. Men den skräpade ned rätt mycket när den släppte de små bladen.
      Däremot hittar jag inga Hygphila polysperma, skulle behöva någonting med explosiv tillväxt, men det verkar rätt "dött" i zoobutikernas växtavdelningar just nu, har iofs inte besökt så många.
      Arkens timavlönade personal hade inte gått någon kurs övht, inte ens i hur man bemöter kunder, "kom inte och bevära oss på våran arbetstid" var väl mottot...
      Tja, kan de förbjuda Ampullariasnäckan här, för att den spritit sig, och överlever i Spanien(!), så kan de säkert förbjuda även Cabomban, som precis som snäckan inte har en snöbolls chans i helvetet att klara sig i vår natur, men men... Är det några som ofta visar prov på t.o.m större okunnighet än zoobutiker, så är det beslutsfattare.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Shepard
        Är det några som ofta visar prov på t.o.m större okunnighet än zoobutiker, så är det beslutsfattare.
        Och än större okunnighet har ofta kunderna
        Jag är tämligen övertygad om att de som anser sig ha akvaristisk kunskap hade engagerat sig och satsat på att påverka så hade dessa i väldigt hög grad kunnat påverka beslutsfattarna. Men så sker inte utan "akvaristerna" pysslar bara med att gnälla på de beslut som fattas eller på affärerna och det blir det definitivt inte bättre av.

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Och än större okunnighet har ofta kunderna
          Jag är tämligen övertygad om att de som anser sig ha akvaristisk kunskap hade engagerat sig och satsat på att påverka så hade dessa i väldigt hög grad kunnat påverka beslutsfattarna. Men så sker inte utan "akvaristerna" pysslar bara med att gnälla på de beslut som fattas eller på affärerna och det blir det definitivt inte bättre av.
          Hmm, undrar jag hur mottagliga beslutsfattare är för motargument när det gäller saker som de redan bestämt sig för att så ska det vara. Uttrycket känns passande i sammanhanget.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Shepard

            Hmm, undrar jag hur mottagliga beslutsfattare är för motargument när det gäller saker som de redan bestämt sig för att så ska det vara. Uttrycket känns passande i sammanhanget.
            Till skillnad från dig har jag genom årens lopp haft en del kontakt med myndigheterna i frågor som dessa och jag vet att dom oftast är mycket mottagliga för fakta och argument.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Till skillnad från dig har jag genom årens lopp haft en del kontakt med myndigheterna i frågor som dessa och jag vet att dom oftast är mycket mottagliga för fakta och argument.
              Det finns säkert myndigheter som är mottagliga. Och beslutsfattare har jag haft kontakt med...

              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av Shepard
                Och beslutsfattare har jag haft kontakt med...
                Jag har i alla fall inte sett röken av dig i dessa frågor - och om du nu gjorde dig totalt osynlig så lär de inte ha lyssnat på dig.

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...