Är det så illa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    Är det så illa?

    Det är sällan jag besöker zoo-butiker. Erkännas bör väl att jag under de senaste åren inhandlat en del tillbehör, främst förbrukningsmaterial hos Hornbach.
    Jag har sedan många år en kontakt med en "fiskaffär", en tropisk fiskaffär där det säljs akvariefiskar, litet tillbehör, olika sorters fiskmat, reservdelar till pumpar etc, litet växter och ibland även ett och annat akvarium,
    Denna butik har bra kavitet på de som säljs, god ordning i butiken och gedigen kunskap om vad man säljer. Även rimliga priser.

    Hundmat, nya koppel, hundleksaker och sådant köper jag i en butik alldeles hemmavid, dom bara säljer sådant till hund och till katt.

    Jag besöker därför aldrig de större zoo-kedjornas butiker.

    Men häromdagen gjorde jag det....
    Vad finner jag, jo en stormarknad.
    Hund, katt, fågel, reptiler, gnagare... alla hade sin avdelning och ungefär en fjärdedel av butikens yta upptogs av "fiskavdelningen".
    Till att börja med såg det bra ut, men då jag började granska akvarierna noggrannare blev jag lätt mörkrädd.
    Döda och sjuka fiskar, platy och svärdbärare med ihopvikta rygg och stjärtfenor, fyra karantänsakvarium, väl skyltade där man skrev att fiskarna ej var till salu då de var under behandling. Om jag hade haft en zoo-butik hade jag gömt sådana akvarier på lagret. Skalarena i ett av skalareakvarierna simmade märkbart snett, och var en balndning av grå och svart variant.

    Det stora vattenfallsakvariet med växter var ganska tomt, kanske är det lågsäsong för växter nu?

    Sedan för mig helt nya och okända "arter" såsom "Neonfisk" ja det stod faktiskt "Neon Fisk" på dymoetiketten, särskrivningar och felstavningar var konsekvent återkommande på dessa etiketter.
    I den behållaren där man hade "Neon Fisk" simmade det en blandning av neon- och kardinaltetra, och även kanske den falska varianten, eller så var den nån sjuk och blek neonetra.
    Popoulärnamn som innehöll å,ä eller ö hade handritade prickar och ringar över a,a och o, man hade inte funnit funktionen för dessa bokstäver.
    Siamensisar fanns i två akvarium, den ena med rätt och rättstavat namn, i det andra påstods det att det var en "Siamensis Mal" mig veterligen tillhör dessa karpfiskarna.
    Alla i personalen har väl inte dysleksi, någon borde väl kunna hantera etiketteringsmaskinen rätt, kan tyckas.

    "Palet Chiklid" fanns det också. Dom såg däremot pigga och livsdugliga ut, 69 kr stycket, kanske ett bra pris? Etiketten däremot hade mer att önska.
    Även om jag själv stavar fel här på forumet ibland, så tycker jag att man skall vara noga med språket, särskilt om man är en affärsidkare.

    "Neon Malar" fanns det också, alltså manipulerade indiska glasmalar som lyste i olika självlysande färger, men inte neonrött, språkligt sett är det bara neongasen som blir röd när man använder den i ljusskyltar, så ord som neongrönt etc är egentligen ett språkligt fel. Men är det fortfarande tillåtet att sälja färgade fiskar? det fanns även regnbågsfiskar med konstiga färger, gissningsvis injecerade med något färgämne, orkade bara inte kolla på dessa, suck.

    Akvariet med "Grön Svärd Bärare" innehöll orangeröd svärdbärare, men dom kanske hade defekt färgseende.

    Ja några fiskar, var även "Svens Odlade" vem Sven är framgick inte, men troligtvis en känd fiskodlare, kanske bor han i Sverige och är svensk, vem vet?

    Hyllan med mat och tillbehör var rätt så dammig.
    Hundmaten var dyrare än där jag brukar köpa den...

    Reptilerna och fåglarna kollade jag inte, hörde heller inget fågelkvitter som man annars överröstas av i traditionella zoo-butiker, kanske hade man "Norweigan Blue Parrots" som var fastspikade på pinnen, dom är ju "tysta som graven" i alla fall enligt John Cleese.



    Denna länken kanske funkar bättre.


    Nä, jag tror inte jag besöker den butiken igen.
    Undrar då, om det är lika illa hos de större zoo-kedjorna annorstädes också?
    Senast redigerad av Björn J.; 01 December 2017, 09:52.
  • hivemindhermit
    • September 2017
    • 214

    #2
    Vilken butik var detta? De jag brukar besöka i Stockholmsområdet är kanske inte alla superfantastiska, men verkligen inte i närheten av detta...
    /Alex
    375 + 112 liter drömmar

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Tja, själv har jag sett "Schalar" till salu... En annan butik hade ett kar med platys, där en del av dem hade förlängda fenstrålar i stjärtfenan, och hon i butiken lurade i en kund att det var hanarna som såg ut så.

      Man får ju inte direkt nå't förtroende för butiker, oavsett bransch, som uppvisar en så påtaglig okunskap om vad de säljer. Extra illa är det när det inte är döda ting det handlar om, utan (förhoppningsvis) levande varelser.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Njae. jag vet inte om man skall hänga ut en butikskedja, liksom man gjort med en del gubbar på #me-too.
        Men kedjan har samma egennamn som ett fartyg som omnämns i gamla testamentet. För övrigt en stor träbåt, där ägaren/skepparen tog ombord en himla massa djur, bland annat termiter, och det var ju ett djärvt tilltag, jag hade aldrig ens kommit på tanken att segla med termiter i lasten i en träbåt. Dessvärre eller kanske dessbättre missade dinosaurierna avgången. Ja så har jag ju inte sagt för mycket...
        Det behöver ju inte vara den stora butikskedjan det är fel på, det kan ju vara fel i leden, dvs i de enskilda butikerna och dess ledning. Måhända, förhoppningsvis är butiker i denna kedja bättre på andra orter.

        En tvätterifirma hemma hade en väldigt snygg handtextad skylt, "KÄM-TVÄTT" någon påpekade väl misstaget, och istället för att göra om hela skylten klippte man till en pappbit med ett "E" och klämde fast den bakom skyddsplasten, efterhand gled detta "E" nedåt i skylten och blottade "Ä" igen.

        Själv hjälpte jag en hörselskadad gammelfaster att ringa och beställa tid för utprovning av ny hörapparat.
        Skrev på en post-it lapp ungefär följande:
        "Du har tid på hörcentralen, tisdag kl 13"
        -men glömde prickarna över "ö"... blev inte bra...

        Kommunerna Hörby, Höör och Mönsterås fick väl problem den dagen de skulle fixa www-adresser till sina hemsidor...

        "Schalar till salu", var ju riktigt bra!
        Det tog många år innan jag accepterade Pterophyllum scalare" nya stavning i populärnamnet.

        Randiga hovdjur och fiskar med hovdjurets populärnamn som förled i sig har jag väldigt svårt att stava med "s", det skall vara som det alltid har varit, med "z"!
        Och hur lär sig nu förskolebarn alfabetet? På min tid var det en randig häst under bokstaven "Z" och "z"

        Angående särskrivningar och djur var det någon som försökte sig på att sälja sådana här på Blocket...
        Klicka på länken!

        Kommentar

        • hivemindhermit
          • September 2017
          • 214

          #5
          Ursprungligen postat av Björn J.
          Njae. jag vet inte om man skall hänga ut en butikskedja
          Arken Zoo i Kungens kurva är alldeles utmärkt. Det är inte kedjan det är fel på utan enskilda butiker, skulle jag vilja säga. Och jag ser inget problem med att "hänga ut" en butik - du kan ju t.ex. recensera dem på olika ställen, varför inte skriva om dem öppet här? Det är inte en privatperson vi talar om.
          /Alex
          375 + 112 liter drömmar

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ok, jag pratade med en fisk- och hundägande arbetskamrat som handlat i denna butik, hon nämnde att det nästan alltid är nyanställda timanställda medarbetare i just den butiken, om nu det kan ha något samband med den bristande butikskvaliteteten, jag får väl göra ett nytt besök framöver och se om det blivit bättring.

            Men Tommys "fiskaffär" i källaren på Kaggeledstorget rekommenderar jag mer än gärna!
            Ovanpå där, i markplan på själva torget, ligger en kompletterande butik för alla andra sorters husdjur, den butiken är också väldigt bra!
            Den lokala krogen på samma torg är däremot inget vidare.

            Kommentar

            • hivemindhermit
              • September 2017
              • 214

              #7
              Tycker du kan skriva till Arken Zoo och klaga. Fördelen med att det är en kedja är att det finns folk högre upp som bryr sig om varumärket. Kanske kommer de styra upp. Det är ju rätt allvarligt om de låter levandebärare yngla av sig tills det blir defekter, t.ex.
              /Alex
              375 + 112 liter drömmar

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av hivemindhermit
                Tycker du kan skriva till Arken Zoo och klaga. Fördelen med att det är en kedja är att det finns folk högre upp som bryr sig om varumärket. Kanske kommer de styra upp. Det är ju rätt allvarligt om de låter levandebärare yngla av sig tills det blir defekter, t.ex.
                Jag har faktiskt redan gjort det, bifogade några bilder från min mobil.
                Jag gjorde ett besök då just den butiken var alldeles nyöppnad, då ett positivt intryck, sedan var jag där för något år sedan, i ett hundärende, och även då såg akvarieavdelningen bra ut.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Björn J.
                  Men Tommys "fiskaffär" i källaren på Kaggeledstorget rekommenderar jag mer än gärna!
                  Ovanpå där, i markplan på själva torget, ligger en kompletterande butik för alla andra sorters husdjur, den butiken är också väldigt bra!
                  Den lokala krogen på samma torg är däremot inget vidare.
                  Japp, Trop är en bra butik, där jag är stammis, även om jag vid det här laget kan Tommys sortiment rätt bra, sällan man ser nå't nytt som väcker riktigt habegär. Han säljer bara fisk och fiskrelaterade grejer, och Göteborgs Zoologiska på andra sidan väggen har typ allt annat utom fisk, så de slipper konkurrera med varandra. GZ har jag bara varit inne på några gånger.

                  Och ja, självklart stavas zebraciklid med just z...

                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    #10
                    Riktigt misskötta ställen har jag inte sett, men mkt okunning personal kan det ju vara , vilket är trist. Sist inne på liknande ställe där man har allt i sällskapsdjur, förmodligen för att kunna överleva, kunde jag inte vara tyst då en dam med 75 liters kar funderade på det ena och andra olämpliga fiskvalet. Var "tvungen" vänligt förklara att det är yngel och de kommer att bli mkt större med tiden osv. osv. Men man vill ju inte säga så mkt då många inte heller vill ha råd. Expediten hade noll koll och låtsades inte annat heller. Måste man inte ha utbildning när man hanterar levande djur?
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      För en del år sedan infördes en regel där zoobutiksanställda skulle ha en EU-certifierad utbildning, som då innefaddade kunskap om alla tänkbara "sällspapsdjur". Sedan har väl ZORF egna utbildningar också.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Björn J.
                        För en del år sedan infördes en regel där zoobutiksanställda skulle ha en EU-certifierad utbildning, som då innefaddade kunskap om alla tänkbara "sällspapsdjur". Sedan har väl ZORF egna utbildningar också.
                        Nu är jag inte helt insatt på vad som hänt det senaste året, men jag var i alla fall till för nåot år sedan kursansvarig för Zoorfs akvaristikkurs så jag är nog hyfsat insatt.

                        för det första är det väl egentligen lite fel att kalla det för utbildning - det handlar mer om en kortfattad kurs.
                        för det andra - någon EU-certifierad kurs/utbildning finns det inte och har aldrig funnits
                        för det tredje hade Jordbruksverket ett krav på att en ansvarig i butiken dels skulle ha genomgått en grundkurs/utbildning på 16 timmar samt dessutom ha gått en 16 timmars utbildning på resp. djurslag (fiskar, terrariedjur, fåglar, smådjur) de sålde i affären. Sedan skars antalet timmar ner så att antalet kursdagar för varje kurs minskade från 2 till 1 och då hoppade jag (även de övriga lärarna på akvaristikkursen) av som lärare/kursansvarig för denna kurs.
                        för det fjärde så är alltså det enda kravet på utbildning den som SJV ställer och det är flera (i alla fall var det så tidigare) som anordnar dessa kurser - varav Zoorf då är en (finns en lista på SJV:s hemsida om vilka som har godkända utbildningar.

                        Här är en gammal Zoopetartikel om vad som krävs https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=250 Den stämmer dock som sagt inte riktigt med vad som gäller idag.


                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Se där ja.
                          Så var det alltså. Ja det var många år sedan nu Kjell, detta berördes, och diskuterades. Men det var väl ett EU-krav från början när Jordbruksverket började att agera? Hursomhelst brydde jag mig aldrig om att försöka att förstå, vad som var på gång. Vi hade ju på denna rid viktigare saker att oroa oss för, det vi kallade för "skalare HIV" den asiatiska skalaresjukan som kunde hota hela importen. Men den farsoten kom tydligen av sig den också?

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björn J.
                            Se där ja.
                            Så var det alltså. Ja det var många år sedan nu Kjell, detta berördes, och diskuterades. Men det var väl ett EU-krav från början när Jordbruksverket började att agera? Hursomhelst brydde jag mig aldrig om att försöka att förstå, vad som var på gång. Vi hade ju på denna rid viktigare saker att oroa oss för, det vi kallade för "skalare HIV" den asiatiska skalaresjukan som kunde hota hela importen. Men den farsoten kom tydligen av sig den också?
                            Nej, kursen/utbildningen hade inget med EU att göra - den var ett krav från Jordbruksverket, men Zoorf hade definitivt inget emot att detta krav infördes.
                            Däremot så börjar väl nu också en del andra länder i Europa också med krav på utbildning.
                            Det finns säkert fortfarande mycket som är på gång vad gäller restriktioner utifrån EU-direktiv (snart förbjuds t.ex. vissa akvarieväxter samt Channor) men jag har dålig koll på vad som händer idag.

                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Hmm, jag letade förgäves efter dåtidens vanligaste akvarieväxt, kabomban.... Läste att den var en invasiv art, förvånar mig dock om den överlever, kan övervintra, i vår natur. Men den skräpade ned rätt mycket när den släppte de små bladen.
                              Däremot hittar jag inga Hygphila polysperma, skulle behöva någonting med explosiv tillväxt, men det verkar rätt "dött" i zoobutikernas växtavdelningar just nu, har iofs inte besökt så många.
                              Arkens timavlönade personal hade inte gått någon kurs övht, inte ens i hur man bemöter kunder, "kom inte och bevära oss på våran arbetstid" var väl mottot...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...