bästa hemförsäkringarna för vattenskador orakade av akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    bästa hemförsäkringarna för vattenskador orakade av akvarium?

    Vet någon här mer om vilka bolag som potentiellt sett har de bästa skyddet gentemot vattenskador orsakade av akvarium? med det menas så få undantag/inskränkningar och med så stora ersättningsbelopp som möjligt.....
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är väldigt svårt att ange eftersom de olika bolagen t.o.m. mellan olika kontor tolkar reglerna olika
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Nu är Kjell och svarar på en fråga han inte behärskar.

      Behärskar jag den? Kanske, eftersom jag varit anställd 26 år på ett försäkringsbolag.

      För det första finns inga gemensamma regler som bolagen tolkar olika, och definitivt inte olika mellan kontoren, en försäkring är alltid ett avtal mellan ett bolag och en kund och vad som gäller står i försäkringsvillkoren. Det kan vara så att en person på kundtjänst inte vet alla detaljer om skadereglering så man ska alltid läsa villkoren. Om det är oklart hur villkoren ska tolkas är det allmän konsumenträtt som gäller, i princip har vanlig konsument ett starkt skydd mot bolagen i svensk konsumenträtt. I övrigt påverkar förstås konsumenträtt och olika domar i tvister även villkoren men det är överkurs.

      Vattenskador ingår normalt i hem- och villaförsäkring men vi kan ta enbart hemförsäkring som exempel. Vattenskador på lösöre ingår vad jag känner till i alla bolags försäkring, vanligen uttryckt som att det gäller utströmning av vätska från ledningssystem inkl. akvarium och vattensäng. Det gäller normalt aldrig för röret som går sönder eller akvariet som spricker men akvariet kan vara försäkrat i s.k. allriskförsäkring, ofta en extraförsäkring. Fiskar och växter ingår men vanligen inte koraller i saltkar.

      All försäkringsersättning grundas på vad som är ekonomisk förlust, innebär att gamla grejor kommer att få ett åldersavdrag, man får inte en ny matta om den gamla var 25 år. Vi talar inte om antika persiska mattor nu. Alla försäkringar har dessutom en självrisk, dvs småskador under visst belopp får man betala själv. Det är en bra princip, annars skulle försäkringar vara betydligt dyrare eftersom det kostar pengar att handlägga även små ärenden.

      Eftersom hemförsäkringen är den viktigaste försäkring man har som privatperson ska man lägga lite tid på att jämföra villkor och priser, att basera beslutet på en ganska ovanlig händelse som utströmning från akvarium är nog inte så begåvat.

      En bra princip annars att leva efter är att aldrig teckna försäkring för sådant som du har råd att ersätta själv, t.ex vanlig elektronik.

      /Tobbe

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Tobbe R
        Nu är Kjell och svarar på en fråga han inte behärskar.
        /Tobbe
        Nu svarade jag ju faktiskt inte på den?

        När vi drog igång Zoopet så skrev jag till samtliga försäkringsbolag och de fick svara på ett antal frågor om vilka regler som gällde för just akvarier och sedan gjorde vi en artikel om detta. Dock har vi tagit bort denna artikel eftersom det visade sig att dels så ändrades villkoren ibland och dels att det t.o.m. inom ett och samma försäkringsbolag (på olika lokalkontor) så tolkades reglerna lite olika. Måhända pga okunnighet som Tobbe skriver men lika fullt så var det så.

        Sedan håller jag absolut med om att man skall läsa vilka villkor som gäller men jag tycker nog också att man skall kolla upp vilka regler som gäller med lokalkontoret för det försäkringsbolag man anlitar.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 December 2016, 13:24.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Ursprungligen postat av Tobbe R
          Nu är Kjell och svarar på en fråga han inte behärskar.

          Behärskar jag den? Kanske, eftersom jag varit anställd 26 år på ett försäkringsbolag.

          För det första finns inga gemensamma regler som bolagen tolkar olika, och definitivt inte olika mellan kontoren, en försäkring är alltid ett avtal mellan ett bolag och en kund och vad som gäller står i försäkringsvillkoren. Det kan vara så att en person på kundtjänst inte vet alla detaljer om skadereglering så man ska alltid läsa villkoren. Om det är oklart hur villkoren ska tolkas är det allmän konsumenträtt som gäller, i princip har vanlig konsument ett starkt skydd mot bolagen i svensk konsumenträtt. I övrigt påverkar förstås konsumenträtt och olika domar i tvister även villkoren men det är överkurs.

          Vattenskador ingår normalt i hem- och villaförsäkring men vi kan ta enbart hemförsäkring som exempel. Vattenskador på lösöre ingår vad jag känner till i alla bolags försäkring, vanligen uttryckt som att det gäller utströmning av vätska från ledningssystem inkl. akvarium och vattensäng. Det gäller normalt aldrig för röret som går sönder eller akvariet som spricker men akvariet kan vara försäkrat i s.k. allriskförsäkring, ofta en extraförsäkring. Fiskar och växter ingår men vanligen inte koraller i saltkar.

          All försäkringsersättning grundas på vad som är ekonomisk förlust, innebär att gamla grejor kommer att få ett åldersavdrag, man får inte en ny matta om den gamla var 25 år. Vi talar inte om antika persiska mattor nu. Alla försäkringar har dessutom en självrisk, dvs småskador under visst belopp får man betala själv. Det är en bra princip, annars skulle försäkringar vara betydligt dyrare eftersom det kostar pengar att handlägga även små ärenden.

          Eftersom hemförsäkringen är den viktigaste försäkring man har som privatperson ska man lägga lite tid på att jämföra villkor och priser, att basera beslutet på en ganska ovanlig händelse som utströmning från akvarium är nog inte så begåvat.

          En bra princip annars att leva efter är att aldrig teckna försäkring för sådant som du har råd att ersätta själv, t.ex vanlig elektronik.

          /Tobbe
          Bra med en sammanfattning
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ja, bra med en genomgång, men frågeställarens fråga kvarstår ju. Någon som vet?
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Ja, bra med en genomgång, men frågeställarens fråga kvarstår ju. Någon som vet?
              Eftersom det är näst intill omöjligt att göra. Principen är att skador från läckage ersätts men hur man värderar egendomen kan skifta. Ett golv i en bostadsrätt kan skrivas av på viss tid men ett bolag kanske säger 18 år och ett annat 20 år. Mattan kanske värderas något lite olika mellan bolagen men det är inte säkert att det bolaget som värderar golvet högst är samma som värderar mattan högst. Koraller i saltkar var en diskussionspunkt tidigare, skrivningen var då att växter och djur ersattes men att koraller är djur förstod man inte. Nu har flera bolag förtydligat så att enbart växter och fiskar omfattas.
              Högre eller lägre självrisk innebär annan premie(=pris, försäkringsbolagen kallar priset för premie).
              Medlemskap i fackförening eller annan intresseförening kan ge rabatter, flera försäkringar i samma bolag brukar också ge rabatter. Skillnad i pris kan över tid utjämna små skillnader i ersättning.

              Alla bolag har också en tilläggsförsäkring för allrisk, då kan man få ersättning även för skador som normalt inte ersätts som att man bara är klumpig och tappar saker eller liknande. Här kan man antagligen också få in korallerna ovan. Något bolag har specialförsäkring för akvarium men om man inte har mycket dyrt innehåll är det antagligen ingen bra ekonomi att teckna en sådan.

              Som jag skrev tidigare, att välja bolag efter hur de ersätter en viss skadehändelse är ingen bra metod. Man ska kolla att alla moment man måste ha i en försäkring täcks, speciellt bostadsrättsinnehavare måste se upp, och sedan välja efter pris eller annat. Nu har jag varit ifrån branschen ett tag så jag vet inte om Folksam fortfarande försäkrar LO-medlemmar via fackavgiften, jag är inte LO-medlem, men när det gjordes fanns ingen anledning att ha annat bolag, skulle vara ekonomiskt vansinne. Har man annat specialintresse kanske det är så att ett bolag via en organisation erbjuder mycket bra pris för t.ex. MC-försäkring som normalt är dyrt, då är det sannolikt lönsamt att flytta andra mera standardbetonade försäkringar som bil och hem till det bolaget. Som alltid, pålästa människor får bästa villkoren.
              Min dyraste försäkring är för tre hundar, den är dubbelt så dyr som villahem-försäkringen. Det här är tyvärr en djungel.


              /Tobbe

              Senast redigerad av Tobbe R; 19 December 2016, 11:36.

              Kommentar

              Arbetssätt...