Over and out - en epok är över

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Over and out - en epok är över

    För ca. 20 år sedan började jag ge ut en egen serie av akvarieböcker - Back to Nature. Redan innan dess hade jag översatt en del böcker till svenska från ett annat förlag (Cichlidpress) som jag sedan gav ut i Sverige. Men BTN-böckerna var det "bara" jag som stod bakom. Under årens lopp har det sedan kommit ut 9 BTN-böcker och i början sålde de riktigt bra. Min "bestseller" var Akvarieguiden som totalt såldes i ca. 55.000 exemplar. Sedan kom internet och många datorprogram vilket hade det positiva med sig att fler började fota så det blev lättare att få tag i foton och gick snabbare och därmed billigare att producera en bok, men samtidigt gjorde det också att färre köpte böcker. Allt efterhand krympte marknaden så mycket att det inte längre fanns en tillräckligt stor marknad för att ge ut akvarieböcker.

    Jag hade tänkt att avsluta med en mångdubbelt större version av Akvarieguiden och hade skrivit all text (på engelska) och tiggt ihop (tack till er som ställde upp) massvis av foton (med mina egna hade jag ca. 3.000 foton) men jag vågade inte ge ut den. Risken hade varit att det hade blivit en brakförlust och med den magra pension jag har så vågade jag inte chansa utan la ner projektet. Jag hade en del böcker kvar i lager och de flesta av dom har jag reat ut till grossister men några pallar blev jag inte av med (främst en del på holländska) och de har nu malts ner för att återanvändas.

    Så en "epok" är nu över och jag är mest lättad.

    Ett stort tack till Tommy Tobiasson som genom sitt företag tog hand om böckerna och dessutom tog fotona.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 July 2016, 13:33.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag gillar dock fortfarande att själv köpa akvarieböcker, men som sagt det kommer inte längre ut så många nya (inte ens på engelska och tyska). Kanske ger Gabbi ut ytterligare en men hennes cykelböcker har säkert varit mer lönsamma än den utmärkta akvariebok (från Arapaima till ögonfläcksrasbora) hon har skrivit. Ni kan för övrigt lyssna till henne dagligen i TV4/TV12 där hon just nu kommenterar Tour de France.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Mycker synd att den sista Akvarieguiden inte kom ut, vi var nog många som längtade efter den,sedan är marknanden som den är och som du säger en epok är över vilket är tråkigt,du skall ha tack för alla böcker som du givit ut dom har varit mycket givande för många akvarister

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tack Christer för de vänliga orden
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jag äger själv ingen av dina böcker. Kanske är det så för att jag gjort ett längre uppehåll i min hobby. Runt år 2000 var jag tyvärr långt borta från akvaristiken.

          Som barn på 70-talet hade jag inga pengar till böcker utan jag fick låna på biblioteket. Jag läste det mesta jag kunde komma över och det var ganska torftigt med bilder. Till slut blev jag dock ägare till IPC Stora Akvariebok. Det var en lycka att äga en bok och jag minns känslan av nyinköpt bok, det lösa omslaget med diskus kampfisk och tigerbarb på, känslan av att bläddra i den med fingrarna,och doften av pappret.

          Tiderna ändras och nu ska allt ut på nätet. Träffar likasinnade gör man även det - på nätet. Även på nätet pågår stora förändringar. Jag tycker mig se att värdefulla diskussionsforum slås ut av sociala medier (Läs Facebook), det verkar vara där som alla håller till numera. Själv har jag lämnat Facebook för många år sedan av många anledningar. Mest kanske för att jag tycker att mitt liv är för värdefullt för att spillas på FaceBook. Jag håller mig hellre till forum som detta, forum som jag anser vara långt mer värdefulla än de flyktiga konversationerna som dyker upp på sociala medier och sen försvinner lika snabbt. Tyvärr utarmar sociala medier diskussionsforum som i grunden är bra och har många medlemmar med stor samlad kompetens. Det finns saker man kan göra för att motverka forum-utarmningen, det viktigaste är att hålla aktiviteten uppe. Ja, nu blev det lite OT igen.

          Det måste ändå ha gjort ont i hjärtat att mala ner de fina böckerna men kanske var det en lättnad att få det gjort.

          Jag är glad att du fortsätter driva detta forum och dela med dig av dina erfarenheter som du samlat på dig genom tiderna.

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #6
            Jag äger flera av btn-böckerna och har läst dem många gånger när jag var yngre. Ciklidguiden skrev väl du?
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Faltaren
              Jag äger flera av btn-böckerna och har läst dem många gånger när jag var yngre. Ciklidguiden skrev väl du?
              Är det Ciklidboken du tänker på? Den gav Ad Konings ut men den innehöll artiklar från flera olika författare och jag var en av dom.

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Faltaren
                • July 2005
                • 1453

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Är det Ciklidboken du tänker på? Den gav Ad Konings ut men den innehöll artiklar från flera olika författare och jag var en av dom.
                Så var det ja. Grön? Fanns allt från räkmix mm.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Faltaren
                  Så var det ja. Grön? Fanns allt från räkmix mm.
                  Jepp, den första upplagan var grön. Om jag minns rätt så skrev jag om foder (bl.a. räkmix) och filtrering i den boken, Lasse Forsberg skrev om vatten. Resterande delar skrevs av andra akvarister från olika delar av världen.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Faltaren
                    • July 2005
                    • 1453

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Jepp, den första upplagan var grön. Om jag minns rätt så skrev jag om foder (bl.a. räkmix) och filtrering i den boken, Lasse Forsberg skrev om vatten. Resterande delar skrevs av andra akvarister från olika delar av världen.
                    Låter rätt. Tror den ligger i någon låda någonstans. Jag var ju runt 14 där tiden innan internet tog riktig fart.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11217

                      #11
                      Jag älskar böcker (och tidningar) men det är som du säger att det inte säljs facklitteratur längre på samma sätt.

                      Kickstarter
                      Ett förslag om du vill ge ut boken men inte ta någon risk är att dra igång en kampanj via https://www.kickstarter.com/ - Där skriver man hur boken kommer bli och man får in förhandsbeställningar. Dvs om jag tycker din bok verkar bra betalar jag in pengar och sedan får jag boken om x månader. Om du inte lyckas på tiden får jag pengarna tillbaka. Du får då boken fullt finansierad innan du ger ut den.

                      Här är exempel på en som ber om pengar till målarbok: https://www.kickstarter.com/projects...ref=nav_search

                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av admin
                        Jag älskar böcker (och tidningar) men det är som du säger att det inte säljs facklitteratur längre på samma sätt.

                        Kickstarter
                        Ett förslag om du vill ge ut boken men inte ta någon risk är att dra igång en kampanj via https://www.kickstarter.com/ - Där skriver man hur boken kommer bli och man får in förhandsbeställningar. Dvs om jag tycker din bok verkar bra betalar jag in pengar och sedan får jag boken om x månader. Om du inte lyckas på tiden får jag pengarna tillbaka. Du får då boken fullt finansierad innan du ger ut den.

                        Här är exempel på en som ber om pengar till målarbok: https://www.kickstarter.com/projects...ref=nav_search
                        Så kan man absolut göra om det handlar om en bok på det egna språket och som skall säljas i det egna landet.
                        Men med mina böcker som har ett helt annat upplägg och ges ut på flera olika språk så kostar de initialt för mycket - dvs man måste betala den som gör layouten, de som gör de olika översättningarna etc. så man är med råge uppe i sexsiffriga belopp innan man kan trycka bok ett. Dessutom är det omöjligt för mig att skicka böckerna till andra länder pga portokostnaden (ett exemplar av den nya boken skulle t.ex. kosta 180 kronor i porto till övriga länder i Europa) så jag måste ha en distributör i varje land som tar minst en pall med böcker och sådana finns inte längre.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Ove.P
                          • March 2007
                          • 168

                          #13
                          Kan du inte ge ut den som E-bok?
                          www.ciklid.org

                          Kommentar

                          • admin
                            Christian Alfredsson

                            • November 2004
                            • 11217

                            #14
                            Kör den bara på engelska? Det kan många!
                            Christian Alfredsson
                            Tekniskt ansvarig Zoopet

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ove.P
                              Kan du inte ge ut den som E-bok?
                              Visst men tiden är nog inte riktigt mogen för det än och de e-böcker som har getts ut har knappast gått ihop. Man kan ju säga att Zoopets artbeskrivningar är en sorts e-bok och intresset för dom (om man måste betala) är minimalt.
                              Sedan är väl inte jag rätt person för ett sådant projekt....
                              ....för dels är jag för dålig på engelska och det är på engelska den måste ges ut på engelska för att ha en chans att gå ihop. Det kostar nämligen en hel del (det är många timmars korrekturläsning som krävs) eftersom den som gör det dels måste vara väldigt kunnig i engelska, både grammatiskt och fiskspråket. Det handlar om några hundra timmars jobb.
                              ....dels är jag också för dålig på layout så den tjänsten måste också köpas in.

                              Finns ytterligare några saker (t.ex. som att jag inte har tillstånd från de ca. 100 fotograferna som bidragit att använda fotona i en e-bok istället för en pappersbok) men det är inte så viktigt. Loppet är kört - det är nog snart 2 år sedan som jag gav upp och sedan dess har jobbat med att rea ut de kvarvarande böckerna (till långt under inköpspris). jag hade totalt ca. 16.000 böcker i lager och 90% lyckades jag bli av mig och det är mer än jag förväntade mig.


                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...