AE-magasinet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jozi81
    • January 2011
    • 917

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj!
    Tack för ett mycket trevligt nummer två av AE-magasinet.
    Som gammal tidningsredaktör och korrekturläsare svider det en aning i ögonen när man ser tokiga styckeindelningar, avstavningar och dylikt - men det är saker som säkerligen går att fixa till i kommande utgivningar.

    En lite underlig grej var att det, i min artikel, smugit sig in ett stavfel på ett ord som var korrekt stavat i mitt originalmanus...
    Att man får dras med "horungar" händer titt som tätt i vissa publikationer, men att de faktiskt uteblir är om möjligt ännu ovanligare. I citatrutan (min artikel, första sidan) var det upplagt för ett av dessa, ovälkomna barn - men det ordet uteblev helt.

    Jaja, det här är småpotatis, magasinet är jättesnyggt och väldigt trevligt, och jag vill tacka er alla för en enorm insats. Mycket bra jobbat!
    Kul att du gillar publikationen Mats, jag får replikera med att jag ÄLSKAR din långa målande bilaga du förärade oss med. Vad gäller stavfelet så har jag verkligen inga svar

    Din feedback i övrigt tackar jag för, ser också jag en del skönhetsmissar nu då man byter focus och tar på sig läsarmössan. Kan lova att det aldrig kommer bli perfekt men också att vi ska försöka slipa av graderna på produkten framöver.
    Just detta nummer blev kraftigt i överkant, 130 sidor är mycket.. Vi ville verkligen ta med dagsaktuella ämnen såsom Örebro och ciklidstämman i Oslo, tror att det gjorde att vi inte nådde ändå fram med slutfinishen inom vissa områden möjligtvis. Samtidigt var ämnet damm något vi ville ha ut här och nu, så det blev vad det blev, personligen tycker jag det blev awesome! Sjukt stolt över redaktionen, vissa (läs Vestlie) jobbade nästan dygnet runt på slutet.

    Vi tar till oss, slickar såren och laddar för trean!
    Sen finns det ju alltid plats i redaktionen för en god korrläsare som även vet att hantera guran på våra kommande realesepartys!!
    Senast redigerad av jozi81; 25 April 2016, 14:09.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av jozi81
      Kul att du gillar publikationen Mats, jag får replikera med att jag ÄLSKAR din långa målande bilaga du förärade oss med. Vad gäller stavfelet så har jag verkligen inga svar

      Din feedback i övrigt tackar jag för, ser också jag en del skönhetsmissar nu då man byter focus och tar på sig läsarmössan. Kan lova att det aldrig kommer bli perfekt men också att vi ska försöka slipa av graderna på produkten framöver.
      Just detta nummer blev kraftigt i överkant, 130 sidor är mycket.. Vi ville verkligen ta med dagsaktuella ämnen såsom Örebro och ciklidstämman i Oslo, tror att det gjorde att vi inte nådde ändå fram med slutfinishen inom vissa områden möjligtvis. Samtidigt var ämnet damm något vi ville ha ut här och nu, så det blev vad det blev, personligen tycker jag det blev awesome! Sjukt stolt över redaktionen, vissa (läs Vestlie) jobbade nästan dygnet runt på slutet.

      Vi tar till oss, slickar såren och laddar för trean!
      Sen finns det ju alltid plats i redaktionen för en god korrläsare som även vet att hantera guran på våra kommande realesepartys!!
      Härligt att höra!

      Ni har producerat, och publicerat två nummer av detta eminenta magasin!
      Att det uppstår små skavanker innebär enbart att man fokuserar lite extra till nästa gång.
      Slicka i er av allt beröm, det är ni med råge värda!

      Jag har varit redaktör, korrekturläsare, artikelförfattare och arbetat redaktionellt på skandinaviens största gitarrmagasin; FUZZ, i 20 år - så jag vet hur mycket tid och arbete ni har lagt på AE-magasinet.
      Har man inte varit med och producerat en tidning innan, går det inte att föreställa sig hur arbetsamt det kan vara att få till ett enda nummer.

      Korrekturläsning är en tidskrävande syssla. Dels skall man korrekturläsa (hacka) alla originalmanus - det är i detta skede man hittar de flesta fel. Sedan måste man korrektur-”titta” i layout-läge.
      I tryckt media följer senare en plotter-korrekturläsning, alltså att man korrekturläser text, bild och layout så som det ser ut i tryck - eller web-publicering. Som sagt, en lång och tidskrävande syssla.
      Det är vid plotter-korret detaljer som styckeindelning, avstavning, ”horungar” o.s.v. finslipas - och läsmagi uppstår.
      Ett tips är att i vissa skeenden korrekturläsa högt för sig själv - då ser (och hör) man oftast fel som ögat bland inte hinner med.
      Ett annat tips; låt bli att hacka, och/eller korrekturläsa egna texter - detta görs bättre av någon som inte har författat texten. Man kan själv, senare, göra en ”safety”-läsning - bara för att…

      Hur noga man än är, uppstår det titt som tätt små skitfel - och det är alltid lika svidande retsamt, speciellt när en (pappers)-tryckning är klar och det inte finns någon återvändo.

      Keep up the good work!

      Kommentar

      • toggaj
        • November 2009
        • 220

        Först vill jag tacka för en utmärkt tidning. Jag har inte hunnit läsa hela det nya numret men läser artiklarna så fort jag har tid. Nu senast läste jag om Fjärilscikliderna , en fisk som jag haft i omgångar under min långa tid som akvarist. Jag tror att jag i den artikeln fick bra förklaring till varför jag inte riktigt lyckats när jag försökt hålla dem. Jag blev inspirerad att göra ett nytt försök med fjärilar då de är en av mina favoritfiskar./Johan

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Tack för värmande komplimang! Fick samma inspiration och förklaring av Mats artikel.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            Efter förra numret gav jag mitt personliga tyckande i ett ganska långt inlägg. Denna gången blir det kortare. Och i princip enbart kommenterande om Fjärilscikliderna.

            Det jag noterar från artikeln, när jag "analyserar" erfarenheterna, och blandar in mina små erfarenheter, så kommer jag fram till ett par slutsatser som jag tror att flera delar.


            För det första:
            Vi (många som håller kar iaf) har tyvärr en förkärlek för att hålla karen alldeles för rena. Och med det menar jag att vi inte tillåter vattnet att faktiskt bli så "skitigt" som i naturen.

            För det andra:
            Vi (många som håller kar iaf) har tyvärr en förkärlek för att hålla alldeles för få individer per art tillsammans.


            I övrigt en massa bra artiklar. Massor av information. Presenterat på ett bra sett.

            Men som alltid blir jag förbannad när jag ser alla bilder..... varför är jag en sådan kameraidiot ?....


            I nästa nummer (ja, ibland är jag som en gammal vinylskiva, bara hackar och säger samma sak hela tiden) vill jag gärna se:

            - Någon som försöker reda ut Scalarer, deras olika varianter. Är det samma art, eller flera underarter ?

            - Mer om LF

            - Budget Co2 (mäsk)


            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Himla kul med återkoppling Ken. Blir glad över att du gillar det du läst. Vi vet ju att över 1100 läst numret hittills och vi behöver verkligen den här återkopplingen från både dig och andra läsare för att veta om vi är på rätt väg, vad som saknas, vad som blev rätt osv. Idéer om kommande artiklar är riktigt bra.
              Scalarer som du pratar om vill jag själv läsa om. Mäsk är en annan kanonidé och levandefödare är likaså en godbit.
              Tack för att du tog dig tid. Idéerna tar jag med mig till redaktionen.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Idag är vi uppe i 1200 stycken läsare av AEmagasinet nr. 2. Himla kul :-)
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  Fantastiskt bra "tidning" med väldigt intressanta artiklar. Otroligt bra jobbat alla inblandade!
                  Extra plus för den snygga layouten och infogandet av filmklipp.

                  Kommentar

                  • Yadina
                    • December 2014
                    • 367

                    ...om jag ska föreslå någon artikel till nästa nummer så skulle jag vilja veta mer om Jordätare.
                    Kanske också någon artikel om olika sniglar och vad dem bidrar med i karet, samt vad man gör om man får för många.

                    Kommentar

                    • jozi81
                      • January 2011
                      • 917

                      Ursprungligen postat av Yadina
                      ...om jag ska föreslå någon artikel till nästa nummer så skulle jag vilja veta mer om Jordätare.
                      Kanske också någon artikel om olika sniglar och vad dem bidrar med i karet, samt vad man gör om man får för många.
                      Spännande idéer! Vi tar dom till förslagsbanken!
                      Kul att du gillar oss, det värmer!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 13087247_578663835647151_3451966150287056162_o.jpg
Visningar: 52
Storlek: 427,5 KB
ID: 2355422

                        AEmagasinet nr 2 ute nu!: www.aemagasinet.se
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Klicka på bilden för större version

Namn: AES_cover_a4.jpg
Visningar: 73
Storlek: 165,2 KB
ID: 2358226
                          Ni har väl inte missat att vi släppt ett litet Sommarspecial av AEmagasinet!
                          Gå till vår hemsida: www.aemagasinet.se så hittar du det.
                          Hoppas du trivs med det lika bra som vi gör på redaktionen
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Catchio
                            • May 2013
                            • 86

                            Nu är jag relativt ny i hobbyn och har inte läst många tidskrifter men jag tycker det vore fantastiskt om en sådan här tidning fanns att köpa, och nu får jag den gratis...
                            Tack!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Catchio
                              Nu är jag relativt ny i hobbyn och har inte läst många tidskrifter men jag tycker det vore fantastiskt om en sådan här tidning fanns att köpa, och nu får jag den gratis...
                              Tack!
                              Varsågod. Tittar du vidare på AEmagasinets hemsida så har du i de andra numren pintjockt med läsning från oss till dig. Alldeles gratis! Allt för att sprida och inspirera tankar och idéer runt vår kar hobby.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Helene&Andreas
                                • January 2009
                                • 1336

                                Vad hände med AE magasinet???

                                Kommentar

                                Arbetssätt...