Akvarier och fibromyalgi - vad göra och inte göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ullo
    • February 2015
    • 181

    Akvarier och fibromyalgi - vad göra och inte göra?

    Fibromyalgi och akvarier - vad är bra och vad är dåligt i den kombon?

    Är det kanske bättre att ha flera små akvarier än ett stort?
    Är det lättare att hantera flera små vattenbyten varannan vecka än ett stort varje månad t ex?
    Är det mer energikrävande att rumstera om i ett stort akvarium än att hantera flera små akvarier?


    Såg att det i forumet finns minst en person som har fibro (hittade bloggen åt C.Ciklid) och tänkte att det kanske inte är så dumt att fråga här ändå. Så jag hoppas att någon orkar skriva lite om just dennes syn på fibro och akvariehantering.

    Står i startgroparna för att skaffa ett stort akvarium (har idag ett nano med räkor och massa räkyngel och massa snäckor samt en charmigt litet stim boraras), helst ett 120/130*50*50/60. Men är just nu lite osäker på om det verkligen är en bra idé att ha ett stort akvarium när man har fibro.

    Jag håller på att googla sönder mig om fibro i allmänhet. Jag har alltså en ärftlig fibro-faktor och har de senaste åren börjat känna av de första symtomen - inte nog för att orka ta dusten med läkarna än dock. Just i morse tog jag mig t ex inte ur sängen förrän framåt lunch, bl a pga tokstel rygg. Har nu usel syn och luddhjärna.

    Uppskattar därför om någon kan ge en (gärna positiv) vinkel om hur man får akvarier att fungera ihop med fibro på ett smidigt sätt. Gärna i kombo med heltidsjobb... pengar måste ju in på nåt sätt.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Nu har jag ingen kunskap om hur besvärligt det är att leva med fibromyalgi mer än att jag vet att det är för jävligt. Men det finns ju många knep som kan hjälpa en när man har värk och ett stort akvarium.
    Det första är ju att sköta vattenbyten med slang istället för att springa med hinkar. Det var en stor hjälp för mig de 7 mån jag gick med diskbråck och väntade på operation. Jag hade då ett 660l akvarium, och även att jag inte kunde förflytta mig utan kryckor så gick det bättre än förväntat att ta hand om mina akvarier. Det tog ju mycket längre tid än innan med skötseln, men det gick.

    Är det en del saker som man inte kan göra men som måste göras, så hittar man knep för att göra det. Och den enda som vet om man orkar så är det ju du själv. Men att du funderar på det tycker jag att det låter som att du har energin till det.
    Lider man av värk av något slag så tycker inte jag att ett stort akvarium är mer besvärligt att ta hand om än ett litet

    Lycka till och hoppas att du skaffar ett akvarium för det är bra terapi

    Kommentar

    • RickardK82
      • August 2013
      • 230

      #3
      Min mamma har fibro så jag har en aning om vad det är. Ett akvarium är mycket rogivande och en bra hjälp att koppla av och koppla bort. Om man tänker igenom allt noga från början och gör ett lätt skött akvarium. Det finns dom som har filter dom rengör typ en gång om året. En annan sak som kan vara tungt är vattenbyten. Bär man t.ex vattnet i hinkar och ska kanske till ett stort kar och ska byta kanske 50 liter vatten då blir det ju fem hinkar att tömma i karet och fem hinkar att fylla på. Men det finns ett vatten bytes system om man kan kalla det så som jag själv har tittat på som du kan se på adressen nedan som innebär att du inte behöver bära något vatten alls. http://www.cyberzoo.se/akvaristik/ti...in-out-8m.html.
      Om du satsar på bra filtrering, hittar lösningar på ett smart sätt att byta vatten så har du minimerat arbetet med ett kar. Då kommer det ge dig mycket mer glädje en det arbete du lägger ner.

      Kommentar

      • ullo
        • February 2015
        • 181

        #4
        Så min tanke om pump+filtermassa bakom BTN är kanske inte så dumt för mig ändå. Mer jobb i början, men mindre i längden. (Och trä filterkuberna på fiskelina så det går att fiska upp dem.)

        Smart med den där aqua in/out-lösningen! Slang använder jag ju till att tömma nanot också, men det står ju bredvid diskbänken så det är lätt fixat. Fylla i har jag inte löst slangmässigt ännu...

        Jag fortsätter väl tänka på, och leta efter, "lata lösningar" helt enkelt, och utgår just nu ifrån att det funkar bra med ett lite större kar. Och låter det få ta sin tid att göra iordning. Kar, bakgrund, filtermassa och sånt hem först. Installera bakgrund och få karet i lod (vilket kan bli kul med lutande golv) lär väl ta ett antal helger i mitt långsamma tempo just nu. Men jag behöver lugna aktiviteter som ger mig glädje så... det är väl bara att köra antar jag?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag har fibromyalgi (eller "värk av fibromyalgisk karaktär" som de har valt att kalla det), och jag börjar känna att det nog hade varit skönare med färre kar, och det är en anledning till att jag nu har tre kar igång istället för fyra. Skulle haft två igång bara, men så bestämde sig mina L183 för att leka i ett av dem jag tänkt tömma (ca 100 liter), och nu går där dessutom ett par Pelvicachromis taeniatus med yngel, så det får vara igång tills vidare. De andra två som är igång är ett Juwel Lido 120 och ett Juwel Rio 240. Det som är tömt är ett Aquael 112-liters.

          Som tur är tuffar karen på, och kräver inte så vansinnigt mycket, men som sagt, det tar ju en del på krafterna (särskilt ryggen) när vattenbyten måste göras. Jag växlar mellan att känna att jag delar upp vattenbytena på ett par dagar, eller att jag kör allihop på en gång för att få det överstökat, om jag har en bättre dag.

          Om jag i framtiden får mer pengar och mer plats, så skulle jag vilja skaffa ett större, typ 540, och ett mindre, och så nöja mig med de två.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ullo
            • February 2015
            • 181

            #6
            Tack!

            Intressant att läsa hur du tänker och har det. Känner igen det där med att skifta mellan att ta hela skiten på en gång och att köra många små etapper. (Just nu har jag en solklar små små etapper-period, för jag var dum nog att tokspringa en km för att hinna med en buss för några dagar sedan, och har nu smärta i hela kroppen som påminnelse om att jag inte ska röra mig snabbare än lätt och luftig jogg. Men jag mådde ju så bra och springa en km är ju en baggis, ju...)

            Använder du slangar och gör vattenbytena med hela vägen till badrummet, eller bär du i hinkar?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Det är absolut lättare att byta lite mer vatten men inte så ofta. För det jobbigaste med vattenbytet är ju egentligen att plocka fram vattenslangen och starta upp "processen". Själva vattenbytet kan ju ske medan man sitter i en stol och tittar på.
              Som flera har sagt så skall man självklart använda slangar och inte hinkar (åtminstone i ett lite större akvarium)
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av ullo
                Tack!

                Intressant att läsa hur du tänker och har det. Känner igen det där med att skifta mellan att ta hela skiten på en gång och att köra många små etapper. (Just nu har jag en solklar små små etapper-period, för jag var dum nog att tokspringa en km för att hinna med en buss för några dagar sedan, och har nu smärta i hela kroppen som påminnelse om att jag inte ska röra mig snabbare än lätt och luftig jogg. Men jag mådde ju så bra och springa en km är ju en baggis, ju...)

                Använder du slangar och gör vattenbytena med hela vägen till badrummet, eller bär du i hinkar?
                Jag använde en slang ett tag till det större karet, men den är inte kvar. Brukade också dra en trädgårdsslang från karet till toaletten när jag tömde karet, men det är bara några meter mellan akvariet och toaletten och tvättstugan, så blir att jag bär hinkar också, när jag inte orkar rota fram den stora slangen. Men ryggen känns ju av efteråt om man säger så, och även armar, händer, ben och fötter. Man har kanske blivit för van att ha ont, det har väl tyvärr blivit nå'n sorts "normaltillstånd" Vissa dagar är värre än andra. Man kan ju liksom inte bara lägga sig ner och dö, så man försöker ju röra sig lite i alla fall, men är man inte försiktig så kommer det surt efteråt, och det blir soffan resten av kvällen.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • ullo
                  • February 2015
                  • 181

                  #9
                  Nu är det ett 130*50*55 akvastabil beställt.
                  Blir btn och filter+pump bakom det. Tog även den lätta vägen att låta experterna installera det åt mig. Samt frakta hem det år mig.

                  Så, nu är det bara att vänta alltså. Och börja planera fiskar...

                  Kommentar

                  • RickardK82
                    • August 2013
                    • 230

                    #10
                    Ursprungligen postat av ullo
                    Nu är det ett 130*50*55 akvastabil beställt.
                    Blir btn och filter+pump bakom det. Tog även den lätta vägen att låta experterna installera det åt mig. Samt frakta hem det år mig.

                    Så, nu är det bara att vänta alltså. Och börja planera fiskar...
                    Härligt!! I vilka biotoper går tankarna? Vilken btn bakgrund blev det?

                    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      Ursprungligen postat av ullo
                      Nu är det ett 130*50*55 akvastabil beställt.
                      Blir btn och filter+pump bakom det. Tog även den lätta vägen att låta experterna installera det åt mig. Samt frakta hem det år mig.

                      Så, nu är det bara att vänta alltså. Och börja planera fiskar...
                      Vad roligt! Kommer bli bra det där

                      Kommentar

                      Arbetssätt...