Sötvatten eller saltvatten, Ågren....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nordin
    • August 2010
    • 32

    Sötvatten eller saltvatten, Ågren....

    Hej!

    Har en enorm ågren över detta, jag har både haft sötvatten och saltvatten, allt från planterade discusburkar till guppys, malawis och allt där emellan, när det kommer till saltvatten har jag haft allt från 130L upp till 540L med sump.

    Jag är sugen på att starta ett litet saltvattensnano i vardagsrummet (30-80L någonstans i det spannet) men jag är samtidigt väldigt sugen på ett 120-150L planterat akvarium med fina växter, rötter C02 (nytt för mig) och med antingen vanliga fjärilsciklider eller ett par stycken bolivianska fjärilar.

    Har försökt vägt fördelar och nackdelar med båda men kan inte bestämma mig, båda är väldigt roligt och rogivande.

    Skriv gärna en motivering, den som antyder till att skaffa båda, önskar jag evig Cyano.
    - HJÄLP

    // Daniel
    Senast redigerad av Nordin; 16 July 2015, 14:14.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Även om jag nu kommer att få Cyano för evigt så tycker jag det är svårt att argumentera för eller mot någon av alternativen då båda är bra. Vår hobby är ju känslostyrd och det är ju dina känslor som skapar fördelarna för ett val. Det blir lite som att föreslå vilken sportbil som är mest praktisk.
    Trots det jag sagt så tycker jag överlag att nano är tveksamt mer än som en provapå-grej. Ett litet projekt att starta upp något med. Alternativt som en inredningsdetalj. Så om du tänker dig ett långsiktigt projekt med saltvattensnano såsom Tommy Vestlie gör nu så tror jag inte på det i det långa loppet. Det blir för begränsat och du kommer att tröttna. Men om du vill fräscha upp dina saltvattensvibbar lite och se om du blir mer sugen är det perfekt.
    Så vill du ha något att hålla på med ett tag kör hellre på sötvattensburk. Vill du bli lite upplivad och taggad så kör nanospåret.

    Vill bara säga att jag kommer att streta emot gällande just Cyanoförbannelsen. Kommer att skapa en motbesvärjelse i samma stund. Så det kommer inte att bita
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Nordin
      • August 2010
      • 32

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Även om jag nu kommer att få Cyano för evigt så tycker jag det är svårt att argumentera för eller mot någon av alternativen då båda är bra. Vår hobby är ju känslostyrd och det är ju dina känslor som skapar fördelarna för ett val. Det blir lite som att föreslå vilken sportbil som är mest praktisk.
      Trots det jag sagt så tycker jag överlag att nano är tveksamt mer än som en provapå-grej. Ett litet projekt att starta upp något med. Alternativt som en inredningsdetalj. Så om du tänker dig ett långsiktigt projekt med saltvattensnano såsom Tommy Vestlie gör nu så tror jag inte på det i det långa loppet. Det blir för begränsat och du kommer att tröttna. Men om du vill fräscha upp dina saltvattensvibbar lite och se om du blir mer sugen är det perfekt.
      Så vill du ha något att hålla på med ett tag kör hellre på sötvattensburk. Vill du bli lite upplivad och taggad så kör nanospåret.

      Vill bara säga att jag kommer att streta emot gällande just Cyanoförbannelsen. Kommer att skapa en motbesvärjelse i samma stund. Så det kommer inte att bita

      Självklart har du rätt i det du säger, en stor anledning till att jag vill starta ett nano är för att jag aldrig haft något riktigt nano, minsta saltvattensakvariet var på 130L, anses som nano av vissa men inte av mig.

      Jag vet inte riktigt om jag håller med dig om att ett saltvattensnano inte kommer att fungera i det långa loppet, finns väldigt många på andra sidan som haft sina 40-liters igång i flera flera år(långsiktigt är såklart relativt med) då väldigt sparsamt med fisk och mycket koraller.

      Att sötvatten lockar så mycket är för att jag snöat in lite på växtkar med gott om ljus och Co2, just Co2 är helt nytt för mig också.
      Ett välvuxet växtkar men rötter, mycket växter och ett par fina fjärilar och någon mal sen kanske någon tetra är enormt vackert!

      Har varit utan akvarium sedan april 2011 då mitt 540L saltvatten sprack och stora delar rätt ut på golvet, hann visserligen slanga rätt mycket vatten till avloppet inne på toan och mycket i hinkar och backar. (Ytterligare en anledning att nano lockar? Hellre 40L vatten på golvet än 540L vatten på golvet)

      Jag tror du klarar dig undan cyanon, ditt svar var bra, gav mig lite nya perspektiv och tankebanor jag inte haft tidigare.

      Här är för övrigt ett väldigt fint nano på 38l som varit igång sedan november -14, inte alls länge men ack så fint!

      Established: November 2014 Five years old on November 12th! Featured in Reef Hobbyist Magazine: http://www.reefhobbyistmagazine.com/ 2020-08-04 FTS: 2020-08-04 Top Down: 2020-05-24 FTS: 2020-04-25 Top Down: 2019-12-31 FTS: 2019-12-31 Top Down: 2019-06-28 Top Down: FTS History: 2019-02-09 FTS: 201...


      // Daniel

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Cyano vill man inte ha så då föreslår jag att du startar tre akvarier. Annars om du nu av nån konstig anledning bara ska ha ett så säger jag salt. Växter är kul men i en salt burk finns det så mycket mer spännande att ha. Inte allt för litet om jag ska ha en åsikt, visst går det att få till säg 20 liter med en del kul och det ger också möjligheten att skippa dyr teknik och köra vattenbyten i stället. Fast går det i upp mot 50 - 100 liter så blir det större möjligheter och mer marginaler för misstag.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Intressant, Daniel. När det gäller sötvattensnanon så blir det ofta en begränsning gällande djur och inredning. Många tröttnar efter några år. Intressant att saltet skapar mer dynamik och att intresset hålls kvar över tid. Du ska veta att det enda salt jag haft kontakt med är i havet för egen del och aldrig prövat saltkar. Det där karet var imponerande vackert. Men vad är det som gör att saltkaret i nanoform inte blir statiskt och enahanda?
          Tänker du mera växtkar så skulle jag tveklöst satsa på sött då växter med rätt gödning belysning etc. kan utvecklas hur långt som helst. Där gör ju ett mindre kar att det löpande ansandet inte tar orimliga proportioner utan det blir snarare roligt och stimulerande.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Nordin
            • August 2010
            • 32

            #6
            Ursprungligen postat av Bygert
            Cyano vill man inte ha så då föreslår jag att du startar tre akvarier. Annars om du nu av nån konstig anledning bara ska ha ett så säger jag salt. Växter är kul men i en salt burk finns det så mycket mer spännande att ha. Inte allt för litet om jag ska ha en åsikt, visst går det att få till säg 20 liter med en del kul och det ger också möjligheten att skippa dyr teknik och köra vattenbyten i stället. Fast går det i upp mot 50 - 100 liter så blir det större möjligheter och mer marginaler för misstag.
            Ett akvarium får det bli, till största del pga platsbrist och även en smula "tidsbrist" ingen brist på tid men den prioriteras på annat håll, exempelvis min 7-månaders son och fiske, och sambon, hon vill ju ha sin uppmärksamhet också.

            Det jag funderat på ligger på 40L men det kan lika gärna slinka in ett på 80, har inte bestämt mig ännu. Skummare kommer jag att ha(i mån av plats) sedan någon liten streamer, värmare och LED för att hålla både värmen i akvariet nere men även förbrukningen, samt att LED ger ett trevligare ljus än T5 och MH-lampor, iallafall till salt!

            // Daniel

            Kommentar

            • Nordin
              • August 2010
              • 32

              #7
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Intressant, Daniel. När det gäller sötvattensnanon så blir det ofta en begränsning gällande djur och inredning. Många tröttnar efter några år. Intressant att saltet skapar mer dynamik och att intresset hålls kvar över tid. Du ska veta att det enda salt jag haft kontakt med är i havet för egen del och aldrig prövat saltkar. Det där karet var imponerande vackert. Men vad är det som gör att saltkaret i nanoform inte blir statiskt och enahanda?
              Tänker du mera växtkar så skulle jag tveklöst satsa på sött då växter med rätt gödning belysning etc. kan utvecklas hur långt som helst. Där gör ju ett mindre kar att det löpande ansandet inte tar orimliga proportioner utan det blir snarare roligt och stimulerande.
              Ja så har jag både upplevt och uppfattat det, självklart begränsas man i saltvatten också men de fiskar jag tänkt hålla (om jag startar ett saltvatten) är två clowner och någon blennid, små fiskar som inte rör sig i akvariet så himla mycket, clowner är i stort stationär i sin anemon eller substitut för anemonen, exempelvis en euphyllia.

              Ett saltvattensakvarium har, sett från mina ögon fler möjligheter, du kan ha fisk, koraller, sniglar, kräftor, krabbor, eremiter osv. Detta finns givetvis till sötvatten också (bortsett från korallerna?) Men det jag skrivit har mer färger och blir därför estetiskt mer tilltalande för mig.

              Men... Det finns alltid ett men- ett växtakvarium med noggrant utvalda växter i olika färger och former, en belysning på precis rätt ställen och några fjärilar, som rent av kanske leker i akvariet är en svårslagen syn.
              Nackdelen med ett växtkar utan sump är att man behöver se "all teknik" och det blir snabbt ganska fult när det ska stå i vardagsrummet. Ska ett växtkar startas så är Co2 ett måste för mig och det blir svårt att hålla det helt undangömt på den tilltänkta platsen.

              Ett välhållet saltvattensakvarium blir en wow-faktor medans ett välhållet växtakvarium ger en mer mysfaktor i omgivningen, det ger mer ro.

              Jag blir inte klok på detta, har sån beslutsångest! En start kommer inte ske förrän hösten men man vill redan nu bestämma sig så man kan gå från funderingarna till planerandet.
              Senast redigerad av Nordin; 16 July 2015, 19:11.

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                #8
                Hej Daniel.

                Skulle vilja flika in med att jag upplever en relativt stor skillnad mellan söt- och saltvattensnano just eftersom man kan ha betydligt mer levande i ett saltvattensnano. Visst kan det vara oerhört vackert med ett genomtänkt och välskött sött växtnano men för mig så blir det lite trist över tid. De djur man kan ha i ett sådant kar blir oftast väldigt små och opersonliga. Och man stagnerar i både karet och den egna utvecklingen eftersom möjligheterna är för begränsade.

                Ett salt däremot kan man ha betydligt mer levande i och jag tänker då i första hand inte på fisk även om några clowner i en anemon är sjukt gulligt, utan snarare på alla tänkbara koraller och delvis också spännande räkor som tex Harlequin.

                För mig så skapas det snabbt en känsla över att man gärna vill ha något mer i ett sötvattensnano, att det helt enkelt händer för lite och det som händer tar allt för lång tid tvärtemot ett saltvatten där man kan sitta framför glaset och följa ett kar med liv och rörelse på alla håll och kanter. Det just eftersom man kan ha betydligt mer levande i form av koraller, koraller som både har liknande krav som våra växter, dvs de tycker om/kräver olika placeringar i karet, olika mängder ljus, olika kvantiteter av strömt vatten etc men desto viktigare de är djur och har beteenden därefter med allt från matning, fortplantning, revirkrig, humörsvängningar, direkt återkoppling mot karets olika värden, symbios med övriga invånare etc etc.

                Sen så är ju säkerligen detta som med alla andra akvaristiska val, dvs det handlar om personliga val som passar vår personlighet och våra val lär ju se väldigt olika ut beroende på om vi är botaniker eller actiontörstiga

                Känner att detta blev ett rörigt svar men trotts det ett svar

                Oavsett vad du väljer så får du jättegärna lägga ut lite bilder och text senare på din kreation.
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                Arbetssätt...