Efter 13 år är det dags att tacka för mig.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Efter 13 år är det dags att tacka för mig.

    Ja inte från Zoopet om nu någon trodde det

    För 13 år sedan beslutade myndigheterna att alla som skulle driva en djuraffär måste gå igenom en viss utbildning för varje djurslag de skulle sälja samt en grundkurs (vardera på 16 lektionstimmar enligt L80). Zoorf beslutade då att arrangera en sådan utbildning och redan från starten fram tills nu har jag (ihop med Lasse Forsberg) ansvarat för akvaristikutbildningen och under årens lopp har mer än 600 elever gått denna kurs.

    Förra hösten beslöt så Zoorf att sluta arrangera en egen utbildning och istället låta LAER Utbildning AB ta hand om denna. De flesta av oss lärare såg detta som en möjlighet att utveckla kurserna ytterligare (t.ex. så behövde vi förbättra kurskompendiet) så vi var därför beredda på att även i fortsättningen hålla i kurserna vilket även LAER ville att vi skulle göra. Tyvärr visade det sig dock att LAER helt ville lägga om konceptet på utbildningen och minska antalet utbildningstimmar till 6 + 3 timmar med workshop och prov. De ville istället att eleverna på egen hand (med hjälp av kurskompendiet) skulle läsa in kursmaterialet hemma på kammaren.

    Denna förändring har genomförts trots att de kursutvärderingar som har gjorts på tidigare kurser alltid har visat att eleverna varit mycket nöjda (samtliga kurser har fått ett genomsnittsbetyg på klart över 4 på en femgradig skala). Jag anser att denna förändring inte alls kommer att fungera med denna ”typ” av elever (dvs sådana som inte är vana vid att sitta i skolbänken) utan det kommer istället att leda till att den kvalitativa nivån på kursen starkt kommer att sjunka. 16 timmars utbildning är egentligen även det alldeles för kort tid eftersom eleverna dels som sagt är ”skolbänksovana” och dessutom varierar kunnandet bland eleverna mycket (från 0 dagars djurslagserfarenhet till 40 års inom samma grupp) och att då minska antalet timmar ytterligare vore förödande.

    Detta blir då något som jag inte längre kan stå för och därför har jag valt att tacka för mig. Jag är inte ensam om att ha denna inställning utan samtliga kursansvariga och alla lärare som varit med från starten har valt att stiga åt sidan.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 January 2015, 17:34.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Anledningen till att jag lägger upp detta på Zoopet är helt enkelt att det har börjat spridas lite rykten i olika riktningar. Det är inget dramatiskt med mitt beslut - jag är inte ovän med de som nu driver utbildningen vidare utan vi har bara olika åsikter om vad som är bra och då är det bättre att hoppa av innan vi blir ovänner
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #3
      Klokt men tråkigt beslut Kjell! Återstår bara att se vart det leder nu...

      Kommentar

      • Apistojohan
        • January 2014
        • 262

        #4
        Jag blev lite orolig när jag såg rubriken, Kjell. Blev lättad när jag såg texten. även om det var dåliga nyheter med tanke på den "varierade" kunskapsnivån på personalen.
        Haninge akvarieförening

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Huvva, jag blev också orolig när jag läste rubriken, skönt att det inte var som jag trodde

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Tråkigt....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tja, jag tycker ju att kunskapen, och ibland även ärligheten, hos zoopersonal har varit högst varierande (allt från bra till skrämmande dålig, och allt däremellan) redan tidigare, så man får ju innerligt hoppas att det inte blir värre.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Ursprungligen postat av Inger H
                Huvva, jag blev också orolig när jag läste rubriken, skönt att det inte var som jag trodde

                //Inger
                Jag håller med Inger, skönt att höra att det inte gäller Zoopet också
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Huvva, jag blev också orolig när jag läste rubriken, skönt att det inte var som jag trodde

                  //Inger
                  Fast här har jag ju harvat runt mer än 13 år och kommer nog att orka ytterligare några
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #10
                    Ursprungligen postat av KJE
                    Jag håller med Inger, skönt att höra att det inte gäller Zoopet också
                    Det är lite media-stilen. Locka dig att klicka rubriken i ren fasa sen var det inte så jättefarligt ändå.

                    Bra jobbat iaf Kjell.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Det är lite media-stilen.
                      Ja i dagens mediabrus gäller det ju att väcka uppmärksamhet
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Fast här har jag ju harvat runt mer än 13 år och kommer nog att orka ytterligare några
                        Gött

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...