Arbetslösa akvarister - Finns dom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Arbetslösa akvarister - Finns dom?

    Hej!

    Finns det utbildningar där man blir utbildade akvarister? Eller är alla fiskkunniga människor i Sverige självlärda? Jag är ansvarig för en verksamhet, i kommunal regi, där arbetsuppgifterna består av att sköta en akvarieavdelning med ca 70 egna "innekar" samt 8-10 uthyrningskar. Man handleder ca 5-10 medarbetare och förutom att serva uthyrningskar så föder vi upp Malawiciklider samt övrig fisk. Nu är det så att det kan bli en handledartjänst ledig och då måste jag hitta en ny person som har god erfarenhet av akvaristik, skötsel och uppfödning. Men även är bra att handleda andra människor och planera samt utveckla verksamheten. Men var hittar man sådana människor? Någon som har tips att ge?

    Mvh

    YNWA
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag tror nog att de flesta kunniga akvarister är mer eller mindre självlärda, då det oftast är en hobby som i många fall kan utveckla sig till ett arbete. Det är mångas dröm att få hålla på med sin hobby som arbete, men frågan är om det blir lika kul och intressant även i fortsättningen.
    Var finns denna tjänst ledig någonstans? Jag tror du kan börja med att leta folk i de lokala akvarieaffärerna, sedan brukar folk inom akvarievärlden i din närhet kanske även ha en och annan bra idé vem som skulle passa en sådan tjänst.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ett tips är också att kolla med de lokala akvarieföreningarna. På föreningsmötena går ofta sådana som har lite större intresse än att bara prata i forum. Nu finns det ingen i Lidköping men väl i Falköping och ev. i Skövde och i Uddevalla åt andra hållet
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 October 2014, 09:23.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Naturbruksgymnasierna har djurvårdslinjer. Det kan ge en bra grund för allmän kunskap om djur, rutiner, regler osv. Fast att sen bli akvarist ut i fingerspetsarna, det kräver träning och inget annat. Precis som det där med att ta människor på rätt sätt som är väl så viktigt för en sån här tjänst.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej igen!

          Den finns inte ledig idag Ansjo men kan bli inom kort. Att lägga ut lite "krokar" hos akvaristföreningar kan ju vara en god idé. Kan ju finnas folk som har ett jobb idag samt ett akvarist intresse som skulle passa vårt jobb precis. Ska kolla detta om det blir aktuellt. Jag tror aldrig att jag under min livstid sett en platsannons där en akvarist sökts men någon gång ska ju vara den första.

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            #6
            Ursprungligen postat av Komjobb
            Hej igen!

            Den finns inte ledig idag Ansjo men kan bli inom kort. Att lägga ut lite "krokar" hos akvaristföreningar kan ju vara en god idé. Kan ju finnas folk som har ett jobb idag samt ett akvarist intresse som skulle passa vårt jobb precis. Ska kolla detta om det blir aktuellt. Jag tror aldrig att jag under min livstid sett en platsannons där en akvarist sökts men någon gång ska ju vara den första.
            Känner att jag måste fråga... I vilken stad ligger denna verksamheten?

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Och vad erbjuds? De flesta akvariejobb är ju mer eller mindre på nåder..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Helene&Andreas
                • January 2009
                • 1336

                #8
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Och vad erbjuds? De flesta akvariejobb är ju mer eller mindre på nåder..
                Hahaha jag kan göra det på nåder!

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Jo, jag menar bara på att de flesta "duktiga" har jobb eftersom det oftast kräver en viss ekonomi att driva hobbyn..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    #10
                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    Jo, jag menar bara på att de flesta "duktiga" har jobb eftersom det oftast kräver en viss ekonomi att driva hobbyn..
                    Det är helt riktigt!

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Lite mer information om jobbet känns ju definitivt relevant..

                      det är nog många drivna som kan tänka sig att byta jobb för att få jobba med sin hobby, speciellt inom kommunal som faktiskt har regler att följa till skillnad mot många akvariebutiker som utnyttjar unga, hungriga för en påse pellets eller 300 spänn om dagen svart.. akvarieföreningar är nog absolut en bra start.. Akvariebutikerna är ju oftast bara att glömma.. Deras ekonomi består i att sälja hundhalsband till pensionärer och chihuahuor (tolka det som ni vill) och akvarieavdelningen består av någon stackare som mestadels försöker hålla fiskarna vid liv.. Finns undantag självklart men dessa är lätträknade enligt mig..

                      du säljer ju inte direkt in det



                      Har du alltid drömt om att jobba med din hobby?

                      Nu har du chansen att med 27500 i månaden (handledare kommunal känns väl rimligt) fungera som arbetsledare för ett lag på 5-10 personer där vi sköter 70 akvarium samt uthyrda kar. Meriterande är om du tidigare fungerat som handledare, har kontakter i branschen, blablabla säljsnack..

                      Vill du headhunta så säg det det finns flera personer i den här tråden bara som garanterat kan skicka en lista på 10 personer som skulle passa bättre för jobbet än någon du kan hitta genom konventionella kanaler om du bara ger ut en morot.. Med sådär lite info känns det ju lite som att man går på intervjun och vaknar (en kort stund) utan njure i en container..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Huvudet på spiken där, Ettfett....
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Hej!

                          Den ligger i Lidköping. Det är Arbetsmarknadsenheten som har flera verksamheter under samma tak. En utav dem är en akvarieverksamhet.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Som sagt tjänsten är idag inte ledig utan innehas av en person som just nu har en visstidsanställning. Men funkar det inte så måste man ju veta var man kan leta nya, kunniga, personer. Vissa verksamheter får kosta medans andra ger vinnst. Tillsammans så blir de olika verksamheterna ett bra komplement till varandra och ger då en bredd i verksamheterna.

                            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                            Och vad erbjuds? De flesta akvariejobb är ju mer eller mindre på nåder..

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Jag vill inte sälja in jobbet än eftersom det inte finns någon ledig tjänst att sälja in än. Jag skrev från början att det skulle kunna bli aktuellt. Jag kollar bara vart det kan finnas en bra möjlighet att hitta någon i så fall. Och några utav er har ju sagt att här kan vara en bra plats. Så jag kommer att höra av mig i så fall i framtiden. Var så säkra. Om de som bestämmer givetvis att det vore okej att göra så.
                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              Lite mer information om jobbet känns ju definitivt relevant..

                              det är nog många drivna som kan tänka sig att byta jobb för att få jobba med sin hobby, speciellt inom kommunal som faktiskt har regler att följa till skillnad mot många akvariebutiker som utnyttjar unga, hungriga för en påse pellets eller 300 spänn om dagen svart.. akvarieföreningar är nog absolut en bra start.. Akvariebutikerna är ju oftast bara att glömma.. Deras ekonomi består i att sälja hundhalsband till pensionärer och chihuahuor (tolka det som ni vill) och akvarieavdelningen består av någon stackare som mestadels försöker hålla fiskarna vid liv.. Finns undantag självklart men dessa är lätträknade enligt mig..

                              du säljer ju inte direkt in det



                              Har du alltid drömt om att jobba med din hobby?

                              Nu har du chansen att med 27500 i månaden (handledare kommunal känns väl rimligt) fungera som arbetsledare för ett lag på 5-10 personer där vi sköter 70 akvarium samt uthyrda kar. Meriterande är om du tidigare fungerat som handledare, har kontakter i branschen, blablabla säljsnack..

                              Vill du headhunta så säg det det finns flera personer i den här tråden bara som garanterat kan skicka en lista på 10 personer som skulle passa bättre för jobbet än någon du kan hitta genom konventionella kanaler om du bara ger ut en morot.. Med sådär lite info känns det ju lite som att man går på intervjun och vaknar (en kort stund) utan njure i en container..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...