Köpa fiskar privat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Köpa fiskar privat

    Jag funderar på att köpa fiskar från en privatperson. Jag vet inget om personen, känner inte till alls.
    Hur stor risk är det att köpa från obekanta, vad har ni för erfarenheter?
    Klart är väl att man måste ha dem i karantän en tid, eller hur?
    Å andra sidan vet man inte så mycket om fisk från butiken heller.

    Mina bilder
    Min zoon
  • Apistojohan
    • January 2014
    • 262

    #2
    Det låter nästan som om du ska smyga ner till plattan på Sergels torg och snabbt och diskret byta pengar mot vara.;-)

    Det behöver inte vara så illa, men jag skulle å andra sidan inte köpa av vem som helst - och ja, karantän är bra. Nu under hösten har du många chanser att köpa av privatpersoner: antingen på mötesauktioner eller på auktioner som anordnas av de olika akvarieföreningarna.

    Ibland har privat(odlad) fisk t o m den fördelen att den är van vid det vattnet som finns i kranen hemma.
    Haninge akvarieförening

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      jag har köpt av olika privatpersoner , aldrig haft problem som tur är

      till och med köpt av en 14 ~~ åring som hade fött upp lite malar dem var hur friska som helst , ta bara med egen transport etc till fiskarna man vet aldrig hur duktiga dem är på det.. och välj själv ut fiskarna

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        Jag köper i många fall hellre privat än av affärer. Som apistojohan säger är de ofta uppfödda i kranvatten samt har inte flyttats och då stressats lika mycket. Sen beror det såklart på vem som säljer. Men om personen i fråga är fiskkunnig och pålitlig så känner jag mig aldrig orolig för detta.
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Ha ha, nej Plattan blir det inte denna gång! Men men, det är ju en helt obekant person. Jag tror nog att det är en ok akvarist. Men det vet man ju inte och välja dem går inte.
          Hur pass länge behöver man ha dem i karantän?

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Jag tar hellre avprivatpersoner alla ggr i veckan.. Karantänar garanterat fisk från affären, nästan aldrig vid privatköp..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Så att ha dem i karantän skulle man kunna strunta i, menar du? När man köper privat alltså...
              Det är ju ett visst besvär, meckande med att hitta lämplig burk, filter osv.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Nej.. Jag säger inte att man bör, jag säger bara att om man tar fisk från seriösa akvarister är det betydligt mindre chans att åka på något skit än det är om man köper av affären.. Empiriskt och personligt..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Och ja, det låter verkligen som att du ska smyga ner till plattan och köpa droger..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Nämen, varför tror ni det?

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Jo, därför att butikerna har oerhört mycket större omsättning på sina djur och kan därmed omöjligen hålla samma koll på dem som en privat odlare.
                      Vi har ju sett att många här har fått Camallanus (som är ett äckligt nematodkräk till parasit) i sina burkar med bolivianerna de köpt.
                      Nu har jag börjat lära mig att dra upp deras yngel med rätt hyfsad överlevnadsprocent, och om till exempel jag hade startat en odling hemma så hade jag kunnat garantera köparen parasitfria djur, eftersom jag redan avmaskat föräldrarna.

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Blev lite fel där. Det jag undrar är varför flera tror att jag ska smyga ner till plattan o skaffa droger! Jag fattar att ni skojar.
                        Jag vet inte ens hur droger ser ut och har andra saker som gör mej glad och nöjd. Bl a fiskar.
                        Ok då förstår jag i alla fall hur ni menar med butikernas fiskar. Ifs har jag aldrig haft otur. Men jag har endast köpt på Akvarielagret och en annan mer lokal handlare. Om det nu betyder ngt...

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Byt ut ordet "fisk" och byt det mot "svartsprit" hos en nojig men nyfiken förstagångsköpare..

                          ingen menar något illa men för oss som hyfsat regelbundet eller nästan alltid handlar fisk av privatpersoner (vilket ofta är vanligare än från butik i de djupare "akvariekretsarna") låter det lite roligt
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Jag tycker att man alltid skall hålla riskarna i karantän oavsett var man köper dom.

                            Sedan var man skall köpa dom beror ju lite vad man skall köpa och om det överhuvudtaget fins några odlare tillgängliga. Jag köper oftast i affär helt enkelt för att jag föredrar lite ovanligare fiskar och gärna vildfångade.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • svea
                              • February 2005
                              • 2476

                              #15
                              Då får jag tacka för era synpunkter.

                              Mina bilder
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...