Undersökning! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miola
    • February 2014
    • 2

    Undersökning! :)

    Halloj!


    Jag går en kurs där vi bland annat fått i uppgift att genomföra en så kallad marknadsundersökning.


    Då akvarium är ett intresse jag har så fick min fiktiva affärsidé bli att sälja akvarieprodukter på nätet och därför skulle jag vilja veta lite vad ni tycker.


    Hoppas att det är okej att jag frågar här och att en del vill ägna någon minut till att svara. Jag är förstås jättetacksam över alla svar jag får in!
    Vill ni inte svara direkt i tråden så får ni istället gärna lämna era svar via PM.


    Här kommer mina frågor om köp av akvarieprodukter (OBS. fiskar exkluderat):


    1. Vilka produkter lägger du mest pengar på under ett år? (foder, belysning, inredning etc.)


    2. För hur mycket handlar du på ett år?
    1: mindre än 500 kr
    2: 500 kr - 1000 kr
    3: 1001 kr - 2000 kr
    4: 2001 kr - 3000 kr
    5: 3001 kr - 4000 kr
    6: mer än 4000 kr


    3. Saknar du något i nätbutikerna och i så fall vad?


    4. Vad är extra viktigt för dig när det gäller att handla produkter på nätet? (låga priser, service, hemleverans etc.)


    5. Vilka produkter undviker du att handla på nätet? (skriv gärna varför om det inte är självklart)


    6. Finns det andra nackdelar med att handla produkter på nätet och i så fall vad?




    Tack på förhand!


    Peter
  • ecco
    • November 2010
    • 500

    #2
    1. Vilka produkter lägger du mest pengar på under ett år? (foder, belysning, inredning etc.)
    Som det ser ut just nu så går mest pengar åt till fisk.
    Men det är inte långt innan Mat tar över den posten.

    2. För hur mycket handlar du på ett år?
    6: mer än 4000 kr

    3. Saknar du något i nätbutikerna och i så fall vad?
    Dom butiker jag har att göra med saknar inget som jag behöver.
    Skulle kanske vara mera DIY prylar..

    4. Vad är extra viktigt för dig när det gäller att handla produkter på nätet? (låga priser, service, hemleverans etc.)
    Viktigaste för mej är att produkten finns i lager och inte måste beställas hem.
    Men även kundkontakt är en stor och viktig del i det hela..

    5. Vilka produkter undviker du att handla på nätet? (skriv gärna varför om det inte är självklart)
    Tunga saker som påsar med grus och sand då man behöver X antal av dom.

    6. Finns det andra nackdelar med att handla produkter på nätet och i så fall vad?
    Nackdelen som jag ser det är att dom lokala butiker man har får allt svårare att överleva då nätpriser är lägre.
    Sambons blogg om våra akvarium.
    http://mizan3.bloggsida.se/
    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      1.
      Har bara haft akvarium ett halvår så då är det själva införskaffandet av akvariet som kostat mest samt inredningen.
      Att uppgradera tekniken och köpa fisk är också stora utgifter.

      2.
      Ca 10-12 000 i år pga att jag precis startat.

      3.
      Saknar inget direkt, dock är det ofta lite klent med beskrivningar om produkterna.
      Tror det är få nätaffärer som säljer/skickar växter.

      4.
      Snabb hantering och betalning, skälig frakt samt god kundservice.

      5.
      Produkter som driver upp fraktkostander ex tunga eller skrymmande artiklar.

      6.
      Föredrar att handla hos den lokala affären och bygga upp relation med dem. Dels får man ofta varan direkt och slipper väntetid samt att prisskillnaden på förbrukningsartiklar ofta äts upp av frakten (såsom foder och filtervadd).
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • Miola
        • February 2014
        • 2

        #4
        Hej igen och tack för svaren!

        Jag har funderat lite och bestämt att ändra lite på affärsidén: istället för att köpa in och sälja produkter så ska jag tillverka och sälja bakgrunder.

        Därför undrar jag nu:

        1. Skulle du kunna tänka dig att köpa handgjorda bakgrunder?

        2. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala som mest för en "enkel" men riktigt snygg handgjord bakgrund med måtten 500mm x 500mm?
        * 200 kr
        * 300 kr
        * 400 kr
        * 500+ kr

        3. Hur mycket skulle du kunna tänka dig att betala som mest för en riktigt snygg handgjord bakgrund i "3D" med måtten 500mm x 500mm?
        * 400 kr
        * 600 kr
        * 800 kr
        * 1000+ kr

        4. Hur intressant skulle det vara att kunna beställa bakgrund efter egna önskemål?
        * Mycket intressant
        * Intressant
        * Inte så intressant
        * Ointressant

        Tack återigen!

        Kommentar

        Arbetssätt...