Vad vi önskar i Kjells "nya akvarieguiden"!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vinbok
    • November 2011
    • 147

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Hoppas du har en stor bekantskapkrets
    Jo det finns allt en del som jag gärna ser dela mitt akvarie intresse.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Alla fackböcker är idag mycket svårsålda - det är därför som det blir den sista bok som jag ger ut.
      Ja i dagens läge så söker man all information på nätet - tyvärr måste jag säga! När man vill ha tag på fakta så är nätet inte tillförlitligt, vilken tomte som helst kan skriva vad som helst och har man ingen kunskap i området själv kan man få väldigt felaktig information. Facklitteratur är verifierad fakta och tillförlitlig, utefter dagslägets kunskap åtminstone.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Wilhelm
        • October 2002
        • 604

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Alla fackböcker är idag mycket svårsålda - det är därför som det blir den sista bok som jag ger ut.
        Då blir det att lägga vantarna på den så fort den kommer ut!
        Wilhelm
        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
        www.ciklid.org www.aquafish.info

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Hej Kjell

          Finns ny update på boken för en som varit "sommar offline"?

          Med vänlig hälsning, Nicke


          Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Tyvärr, tyvärr så kom lite annat ivägen så det kommer inte att bli någon bok i höst - så du och alla andra får ge dig till tåls lite till
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Tyvärr, tyvärr så kom lite annat ivägen så det kommer inte att bli någon bok i höst - så du och alla andra får ge dig till tåls lite till
              Jag ger mig till tåls, hellre det än att missa releasen och dessutom bättre att det tar tid och du känner att den blir som önskat 😃😃😃


              Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ursprungligen postat av åheim
                Ja i dagens läge så söker man all information på nätet - tyvärr måste jag säga! När man vill ha tag på fakta så är nätet inte tillförlitligt, vilken tomte som helst kan skriva vad som helst och har man ingen kunskap i området själv kan man få väldigt felaktig information. Facklitteratur är verifierad fakta och tillförlitlig, utefter dagslägets kunskap åtminstone.
                Tycker dock folk har övertro på böcker. Bara för det är en tryckt bok är det inte säkert att allt är 100% korrekt. Information finns på Internet också, korrekt sådan, det handlar bara om att kunna söka efter den, se samband, källor, och ha en stor majoritet av källor som säger samma sak, så är det antagligen så i de flesta fall. Det handlar dock om Internet/datorvana vilket många kanske inte har.

                Att faktaböcker är svårsålda är kanske inte så konstigt, men det går ju anpassa sig, som Kjell gjort i fallet med zoopet där man helt enkelt får betala för tillgång till skriven information i form av artbeskrivningar etc.

                Men men, hoppas det går bra för din bok Kjell.
                Senast redigerad av Einarsson; 22 September 2013, 11:08.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  Jag tycker att nätet är en oerhörd kunskapskälla men att den bara fungerar bra för de som redan har en rätt hyfsat hög kunskapsnivå och kan sovra bland all skit som skrivs där.
                  Visst det finns dåliga böcker också men den genomsnittliga nivån på det som skrivs i böcker är bra mycket högre än den genomsnittliga nivån på det som skrivs på nätet.

                  Underligt nog är det dock ofta som så att de som köper böcker idag (jag köper själv ca. 30 akvarieböcker per år) oftast är de som har en lite högre kunskapsnivå, medan de som är rockies och skulle ha störst nytta av böcker inte köper dom.

                  Dock - det spelar ingen roll vad man tycker - marknaden för faktaböcker har sjunkt drastiskt och man måste anpassa sig till dagens verklighet och därför blir denna bok den sista som jag kommer att ge ut.
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 September 2013, 11:37.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Rockdoll
                    • October 2009
                    • 351

                    Jag köper faktaböcker på måfå om ämnen som jag tycker verkar kul att läsa om och kolla på bilder, inte direkt för att jag behöver specifik kunskap i ämnet. Äger till exempel en bok som handlar om keramik i arkitekturen, för att... ja, den såg kul ut att bläddra i. Alltid roligt att lära sig nånting av det man läser och skönt att slippa datorskärmen ett tag. Jag kan tycka att information blir med handgriplig i tryckt form. Fördelen med en bok är ju att mycket information om samma ämne är samlat på samma ställe, och inte som på internet där allt är utspritt. Dock blir ju infon ofta ganska snabbt utdaterad om man jämför med internet där saker uppdateras dagligen. Man har heller ingen möjlighet att få en nyanserad bild av ämnet, om man nu inte köper en stor mängd olika böcker, vilket ju blir rätt dyrt. Tyvärr tror jag det är största boven i dramat - varför ska man betala för information när man kan få den gratis?

                    Vet inte riktigt vad jag vill få sagt med detta mer än att jag tycker det är tråkigt om böcker försvinner, men jag förstår ju varför. Själv äger jag dock ingen akvariebok ännu, så kanske får bli en så småningom.

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      Kul att boken blir av iallafall... Synd om det blir den sista, Jag hade ju gärna sett en ny saltvattensbok på svenska, då jag tror att saltvattensakvarister läser böcker i större utsträckning... Den saltvattensbok av Daniel Knop, som är den enda tillgänglig på svenska och som brukar rekommenderas till nybörjare är ju nyutgåvor av en bok som skrevs för 15 år sedan!
                      Senast redigerad av petnym; 24 September 2013, 14:52.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Är det fortfarande på G? Jag hoppas ju det.
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Yaz
                          • October 2017
                          • 80

                          Dito!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Kör en liten ping här i tråden.
                            Såg Zoopet Akvarieguide, innebär detta att den sista boken aldrig blir av?
                            Är detta nya plattformen?
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Kör en liten ping här i tråden.
                              Såg Zoopet Akvarieguide, innebär detta att den sista boken aldrig blir av?
                              Är detta nya plattformen?
                              Citerar mig själv o bumpar frågan ovan Kjell Fohrman ?
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ursprungligen postat av ApeviaX

                                Citerar mig själv o bumpar frågan ovan Kjell Fohrman ?
                                Det är definitivt finito för fler akvarieböcker för min del - det finns inte längre någon marknad för tryckta böcker.
                                Jag skrev faktiskt texten till en ny "Akvarieguide" och jag hade fotona, men sedan stendog marknaden och det hela hamnade i "pappperskorgen".
                                Initialt är det ju alldeles för dyrt att ge ut en ny bok och det krävs att en rejält stor upplaga säljs för att det hela skall gå ihop så jag vågade inte satsa mina framtida pensionspengar på ett så osäkert objekt.
                                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 January 2021, 18:38.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...