Vad vi önskar i Kjells "nya akvarieguiden"!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #61
    Ursprungligen postat av vinbok
    Lite som dom har på AGAs hemsida på deras tävling eller?
    Har du någon länk?

    Jag menar som de två sista kapitlen i boken "The Inspired Aquarium" av Jeff och Mike Senske.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • vinbok
      • November 2011
      • 147

      #62
      Jo en länk har jag allt bara att välja årtal och typ av akvarium http://showcase.aquatic-gardeners.org/

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #63
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Sedan "off topic" så är jag absolut inte motståndare till olika preparat för de behövs - men definitivt inte alltid och skall man använda dom så skall man förstå varför.
        Det är egentligen än mer korrekt för mediciner - akvariemediciner är egentligen helt onödigt för gör man bara någorlunda rätt så behövs de inte
        även om det här var off topic så var det mycket bra skrivet. (Kan vi inte få en gilla knapp för poster som den här?) Jag tycker det där med att förstå varför skall ha en framträdande plats i boken!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #64
          Ursprungligen postat av vinbok
          Tänkte mig nog en hyfsat genomgång på dom viktiga testerna, dom man ser att det börjar gå fel akvariumet. Dom andra testarna hade jag mer tänkt som en kort lista med vilka som finns och farför man vill använda dom tx

          Fe kontrollerar järn innehållet i vattnet. Använde för gödnings kontroll av akvarieväxter i akvarium och dammar.

          En sån lista tror iallafall jag många nybörjare hade haft användning av för att just undvika att köpa sånt som dom inte behöver i början, men är min högst personliga åsikt.
          Får se hur jag gör - hade det varit en växtbok så hade detta säkert hört hemma där....
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #65
            Ursprungligen postat av petnym
            Något jag tycker vore trevligt är en del med exempel-akvarium, bild på fungerande akvarium med tillhörande beskrivning om innehåll, såsom fiskbestånd och teknik, samt och skötsel.
            .
            Fan när du säger det så skulle jag ju ha starta upp ett akvarium för att visa (ned foton) hur man steg för steg startar ett akvarium - det hade jag glömt (minnet är bra men alldeles för kort)- helskotta vad tiden går. Tack för påminnelsen
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #66
              Ursprungligen postat av petnym
              Jag menar som de två sista kapitlen i boken "The Inspired Aquarium" av Jeff och Mike Senske.
              Skit också - jag har absolut för mig att jag köpt in den boken men hittar den inte nu.

              Oavsett vilket - om du eller någon annan har något foto på ett snyggt akvarium samt info på vilken teknik, fiskar, och växter det finns i akvariet så tar jag tacksamt emot det till boken.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #67
                Ursprungligen postat av bossep
                även om det här var off topic så var det mycket bra skrivet. (Kan vi inte få en gilla knapp för poster som den här?) Jag tycker det där med att förstå varför skall ha en framträdande plats i boken!
                Får försöka komma ihåg det i boken också - minnet är som sagt bra, men himla kort
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #68
                  Tack till alla för all input - jag är tacksam för alla ideer och uppslag. Även om ibland kanske inte finns plats för det, eller att jag för den delen håller med så ger det mig en hel del tips om vad som folk vill ha
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • vinbok
                    • November 2011
                    • 147

                    #69
                    Ja då jag satt och letade ciklid böcker på nätet kom jag ju på att jag inte har hört något om akvarie guiden än , ja jag vet att jag tjatar men är sugen på den nya versionen. Så en bump och stilla undrarn hur det går med boken.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #70
                      Boken kommer att bli betydligt större än jag hade tänkt från början (ca. 550 sidor, 1800 artbeskrivningar och 2.000 foton) och tar därmed betydligt längre tid att göra än vad jag ursprungligen hade planerat - så därför kommer den först ut första halvåret 2013
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        #71
                        hur vare me denna nu? var de en "over all" akvariefisk beskrivning eller vare nån speciell inriktning?
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #72
                          Jag hade köpt en Kjell om jag kunnat. Denna boken är det närmaste jag kommer. Jag kommer definitivt köpa!
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #73
                            Jag med

                            Kommentar

                            • vinbok
                              • November 2011
                              • 147

                              #74
                              Ja det var snabba svar men då får man sukta ett tag till alltså, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge säger dom ju.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #75
                                Ursprungligen postat av MrH
                                hur vare me denna nu? var de en "over all" akvariefisk beskrivning eller vare nån speciell inriktning?
                                Det är en allmän bok och det blir den sista BTN-boken.

                                Och som sagt - den som väntar på något gott......
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...