Vad vi önskar i Kjells "nya akvarieguiden"!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #46
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag har inte läst den här Akvarieguide-boken. Men ett ämne som verkar vara både intressant och "svårt" är inredning, olika typer och hur man går till väga för att skapa en både passande och vacker miljö till sina fiskar.
    Läser man t.ex. här på forumet dyker ofta frågor upp om hur man på bästa sätt inreder för olika typer av ciklider, speciellt dvärgciklider som typ; Apistogramma. Med enkla handgrepp kan man ju förändra en grupp Apistogramma från att vara "omöjliga" till att trivas riktigt toppen i karet - genom att bara inreda på "rätt" sätt.
    Finns en sådan avdelning redan innan i boken, så är ju saken biff - om inte, så vore kanske en liten dynamisk inredningsguide, med några fina exempelbilder, en grej att ta med?
    "Akvarieguiden" är en väldigt allmän bok som tar upp det mesta utan att direkt gå på djupet i något. Jag hade tankar om att att göra en "inredningsbok" för några år sedan men då blev det inget av med det - och idag är liksom loppet kört överhuvudtaget för akvarieböcker så denna bok lär bli den sista.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #47
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      "Akvarieguiden" är en väldigt allmän bok som tar upp det mesta utan att direkt gå på djupet i något. Jag hade tankar om att att göra en "inredningsbok" för några år sedan men då blev det inget av med det - och idag är liksom loppet kört överhuvudtaget för akvarieböcker så denna bok lär bli den sista.
      Aha! Ja, det är ju synd att böcker inte längre är "hot" - själv älskar jag ju att läsa böcker i alla de former!
      Jag tänkte mer en allmän lättförståelig guide om hur man kan bygga några olika typer av inredningar som både är funktionella och vackra - och belysa de så kallade "nycklar" man kan ha i åtanke när man inreder.
      Men inredningsämnet kanske lämpar sig bäst i artiklar, eller på andra sätt, där man i olika steg kan gå mer på djupet i ämnet!
      Vi har ju Zoopet och de otaliga trådar där det diskuteras inredning - det är också ett ypperligt medium!

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #48
        En akvarieguide utan inredningstips och biotopbeskrivningar är inte mycket till guide
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • vinbok
          • November 2011
          • 147

          #49
          Håller med Mats böcker är fortfarande king ovasett ämne, men har du inte redan läst den så kan de engelska boken Aquarium desigens av peter Hiscock är en bra inrednings bok för inspiration.

          Kommentar

          • vinbok
            • November 2011
            • 147

            #50
            Satt och tittade på lite upstarts filmer på saltvatten nanokar, då jag kom något som jag verkligen vill se i Kjells bok.
            Finns ju ett antal värden på vatten Ph Kh Gh No2 No3 NH4 och så vidare som man kan ta, vissa av dom är ju viktigare än andra men en rejäl genomgång av dom och framför allt vilka värden man försöker eftersträva hade varit uppskattat i boken.
            Fanns ju med en del sånt i första upplagan av boken men jag kan känna att jag hade vilja se lite mer framför allt om dom viktiga värdena med en genomgång vad du gör om det är högt och lågt.
            Samt alla andra omnämda och i vilket samanhang dom är intressant att vet.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #51
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Aha! Ja, det är ju synd att böcker inte längre är "hot" - själv älskar jag ju att läsa böcker i alla de former!
              Jag tänkte mer en allmän lättförståelig guide om hur man kan bygga några olika typer av inredningar som både är funktionella och vackra - och belysa de så kallade "nycklar" man kan ha i åtanke när man inreder.
              Men inredningsämnet kanske lämpar sig bäst i artiklar, eller på andra sätt, där man i olika steg kan gå mer på djupet i ämnet!
              Vi har ju Zoopet och de otaliga trådar där det diskuteras inredning - det är också ett ypperligt medium!
              Själv föredrar jag helt klart böcker och köper nog ca. 30 akvarieböcker om året. Det finns ju också flera riktigt bra inredningsböcker (om än inte på svenska) som t.ex. den som vinbok nämner
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Christer5

                #52
                Ser fram emot din nya bok Kjell !

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #53
                  Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                  En akvarieguide utan inredningstips och biotopbeskrivningar är inte mycket till guide
                  Som jag skrev ovan så går denna bok inte på djupet i någon fråga utan det är en allmän guide.
                  Kan väl också nämna att den första Akvarieguide nog är den svenska akvariebok som sålts i flest exemplar så även om du sågar den utan att ha sett den så håller uppenbarligen inte alla med
                  Det finns ju som ovan nämnts redan en hel del riktigt bra akvarieinredningsböcker
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #54
                    Ursprungligen postat av vinbok
                    Satt och tittade på lite upstarts filmer på saltvatten nanokar, då jag kom något som jag verkligen vill se i Kjells bok.
                    Finns ju ett antal värden på vatten Ph Kh Gh No2 No3 NH4 och så vidare som man kan ta, vissa av dom är ju viktigare än andra men en rejäl genomgång av dom och framför allt vilka värden man försöker eftersträva hade varit uppskattat i boken.
                    Fanns ju med en del sånt i första upplagan av boken men jag kan känna att jag hade vilja se lite mer framför allt om dom viktiga värdena med en genomgång vad du gör om det är högt och lågt.
                    Samt alla andra omnämda och i vilket samanhang dom är intressant att vet.
                    Har just skrivit "om" vatten-delen och nu även skickat den delen till Lasse Forsberg för synpunkter. Det blir kanske lite mer men knappast så mycket som du efterlyser. Jag tycker kanske inte detta är så himla viktigt eftersom om man bara har koll på vissa värden och sedan sköter akvariet så är det liksom inga problem med vattenkemin.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #55
                      Ursprungligen postat av Christer5
                      Ser fram emot din nya bok Kjell !
                      Tack för det
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #56
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Har just skrivit "om" vatten-delen och nu även skickat den delen till Lasse Forsberg för synpunkter. Det blir kanske lite mer men knappast så mycket som du efterlyser. Jag tycker kanske inte detta är så himla viktigt eftersom om man bara har koll på vissa värden och sedan sköter akvariet så är det liksom inga problem med vattenkemin.
                        Håller nog inte riktigt med här. Det finns ju t ex fiskar med speciella behov och akvarister med annorlunda kranvatten, då behöver man nån hint om vad man skall göra åt det. Och skulle det vara så väl som du skriver att det liksom inte är några problem med vattenkemi, då är det i så fall också en god anledning att klara ut begreppen någorlunda i en nybörjarbok. Annars blir de som läser boken ett tacksamt offer för den typ av akvariehandlare som kör på med att: du kommer att få nitrit och därför behöver du det här och så måste du ha det här mot klor och så måste du ha.... Och så fladdrade det iväg några hundringar på sånt som det kanske gått lika bra utan.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #57
                          Ursprungligen postat av Bygert
                          Håller nog inte riktigt med här. Det finns ju t ex fiskar med speciella behov och akvarister med annorlunda kranvatten, då behöver man nån hint om vad man skall göra åt det. Och skulle det vara så väl som du skriver att det liksom inte är några problem med vattenkemi, då är det i så fall också en god anledning att klara ut begreppen någorlunda i en nybörjarbok. Annars blir de som läser boken ett tacksamt offer för den typ av akvariehandlare som kör på med att: du kommer att få nitrit och därför behöver du det här och så måste du ha det här mot klor och så måste du ha.... Och så fladdrade det iväg några hundringar på sånt som det kanske gått lika bra utan.
                          Ja de grundläggande viktigaste sakerna kommer absolut att gås igenom. Men att gå på djupet i vattenkemin ellr något annat ämne finns absolut inget utrymme för - det kommer att vara en introduktion till akvariehobbyn och sedan kan man själv gå vidare utifrån det genom att läsa andra böcker, söka på nätet etc. etc.

                          Sedan "off topic" så är jag absolut inte motståndare till olika preparat för de behövs - men definitivt inte alltid och skall man använda dom så skall man förstå varför.
                          Det är egentligen än mer korrekt för mediciner - akvariemediciner är egentligen helt onödigt för gör man bara någorlunda rätt så behövs de inte
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • vinbok
                            • November 2011
                            • 147

                            #58
                            Tänkte mig nog en hyfsat genomgång på dom viktiga testerna, dom man ser att det börjar gå fel akvariumet. Dom andra testarna hade jag mer tänkt som en kort lista med vilka som finns och farför man vill använda dom tx

                            Fe kontrollerar järn innehållet i vattnet. Använde för gödnings kontroll av akvarieväxter i akvarium och dammar.

                            En sån lista tror iallafall jag många nybörjare hade haft användning av för att just undvika att köpa sånt som dom inte behöver i början, men är min högst personliga åsikt.

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #59
                              Något jag tycker vore trevligt är en del med exempel-akvarium, bild på fungerande akvarium med tillhörande beskrivning om innehåll, såsom fiskbestånd och teknik, samt och skötsel.
                              .
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              • vinbok
                                • November 2011
                                • 147

                                #60
                                Lite som dom har på AGAs hemsida på deras tävling eller?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...