Vad vi önskar i Kjells "nya akvarieguiden"!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #16
    Jättebra tråd. Jag vet att jag kommer att köpa boken, har alla de andra

    Vad jag skulle vilja se mer av, är de centralamerikanska cikliderna, det finns inte mycket info om dom. Vad som brukar stå är att de är elaka och inte går ihop med andra fiskar i princip, det stämmer inte riktigt överens med min erfarenhet av dem. Vsst finns det många som är mycket aggressiva, men alla är inte det. Men det är ju också individuellt. Har haft både Synspilum och Citrinellum, som har varit hur snälla som helst....men det hör inte hit, för de arterna är av de mer aggressiva, och framförallt större. Jag hade nog bara tur egentligen


    Jag utgår från att det blir som de andra böckerna, att det blir en almänn beskrivning, innan du går in på de specifika arterna innan en grupp. Där vore det önskvärt att du/ni verkligen kunde framhäva, tex on det kommer med Malawi i boken, att de SKALL gå i artakvarium, och inte passar med andra arter.

    Både vissa djuraffärer och även privatpersoner säljer Malawi tex till ett sällskapskar. För min del har det inneburit att jag har en grupp Crabro som går i ett 300 liters akvarium med papegojciklider och Mariaciklider, INTE direkt lämpligt. Men tjejen (En kompis till min dotter) som hade köpt dem var helt förtvivlad, för de hade ätit upp alla hennes andra fiskar. Så hellre än att slå ihjäl dem, så fick de går ner i det akvariumet ....

    Nu var det här ett exempel, men jag har råjat ut för detta flera gånger, jag kan inte bara säga att de ska slå ihjäl dem utan då tar jag hellre hit dem, så får jag försöka forsla dem vidare
    Senast redigerad av ciklidtok; 02 January 2012, 10:30.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Håller som sagt inte med. Drygt 90% av alla sjukdomar i akvarier skulle försvinna om folk gjorde rätt - så därför är det bättre att ge mer information om vad man skall göra för att inte få sjukdomar än vad man skall göra när man får dom.
      Om fiskarna blir sjuka är egentligen mitt bästa tips - rätta till felet och medicinera INTE (undantag för vita prick).


      Kan säkert stämma, men tyvärr är säkert anledningen till att de gör så det nästan alltid är föräldrarna som pratar och bestämmer så det blir de som skall övertygas. Om det någon gång faktiskt fungerar så bra att barnet får bestämma så vänder sig affärsinnehavaren tyvärr av gammal vana (vis av tidigare erfarenhet) till föräldern.
      detta med att sjukdomar på fisken till största delen beror på obalans i karet är tyvärr inte så välkänt som det borde vara.... kan man förbeställa boken någon stans??
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Jag tycker det är generellt för lite info om levande/ungfödare.

        Det som brukar dyka upp i böcker / på nätet är oftast de absolut vanligaste sakerna,

        => Svärdbärare, oftast knallröda då.....
        => Platy, ofast knallröda, men även "mix"...
        => Guppy, oftast den vanliga storstjärtade avlade saken, och ibland "endlers"...
        => Black Molly, say no more...

        Det är sällan det utvecklas mer om ex svärdbärare och platys, att det faktiskt finns 10-15 olika arter,
        det är sällan det ordentligt visas upp att det finns rejält med olika "riktiga" former av mollys,
        limiasläktet, goodies, etc etc, verkar vara bortsopat överallt.

        Tycker detta är lite tråkigt. Av framför allt tre anledningar:

        1) De flesta är utmärkta nybörjarfiskar
        2) Vi behöver fler som "odlar" dom till förmån för de knallröda, med hänsyn till att deras utrymme i naturen blir mindre
        3) Dom är så förbenat vackra.



        Nåja, 3'an är kanske något man kan diskutera..........




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #19
          detta med att sjukdomar på fisken till största delen beror på obalans i karet är tyvärr inte så välkänt som det borde vara.... kan man förbeställa boken någon stans??
          Jo, det är ju så. Framförallt när det gäller nya akvarister. De släpper ner alldeles för mycket fisk i ett nystartat akvarium, och då blir det obalans och fiskarna blir sjuka och dör. Det är lite synd, för en sån gång då ger de oftast upp efter ett litet tag, och rykten sprids om att det är jättesvårt att ha akvarium, vilket det egentligen inte är. Ett välbalanserat akvarium sköter sej i princip själv, med regelbundna vattenbyten och matning.

          Jo, en sak till också ....Väldigt många plockar upp allt grus och inredning samt flyttar fiskarna när de ska "göra rent i karet" och det är ju klart olämpligt. Då är det bäddat för trubbel. En erfaren akvarist vet ju detta, men det gör inte de som inte har hållt på så länge, eller som ska köpa sitt första akvarium.
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • vinbok
            • November 2011
            • 147

            #20
            Tja priset var nog inte så intressant, och inte chansar man på att bli utan så en förbeställning blir det får väl börja trakasera dom stora internetbokhandlarna om det

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av ciklidtok
              Vad jag skulle vilja se mer av, är de centralamerikanska cikliderna, det finns inte mycket info om dom.
              Som sagt boken blir dubbelt så stor som den förra så självklart kommer det att finnas mer plats för info om alla arter.

              Jag utgår från att det blir som de andra böckerna, att det blir en almänn beskrivning, innan du går in på de specifika arterna innan en grupp. Där vore det önskvärt att du/ni verkligen kunde framhäva, tex on det kommer med Malawi i boken, att de SKALL gå i artakvarium, och inte passar med andra arter.

              Både vissa djuraffärer och även privatpersoner säljer Malawi tex till ett sällskapskar. För min del har det inneburit att jag har en grupp Crabro som går i ett 300 liters akvarium med papegojciklider och Mariaciklider, INTE direkt lämpligt. Men tjejen (En kompis till min dotter) som hade köpt dem var helt förtvivlad, för de hade ätit upp alla hennes andra fiskar. Så hellre än att slå ihjäl dem, så fick de går ner i det akvariumet ....
              Jag antar att du menar biotopakvarier och inte artakvarier, eller menar du att man bara skall ha en art i ett akvarium?
              Själv föredrar jag definitivt biotopakvarier, men jag håller ändå inte riktigt med dig om att det går fel bara för att blandar biotoper (om det är det du menar). Snarare är felet att man ofta blandar fiskar som inte passar ihop i akvarium för även om de i naturen lever i samma biotop så är det definitivt inte en garanti för att de funkar ihop i akvarium.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av Kensa
                Jag tycker det är generellt för lite info om levande/ungfödare.
                Ja boken blir som sagt dubbelt så stor som den förra så det kommer säkert att även finnas med betydligt fler levandefödare
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av ciklidtok
                  Jo, en sak till också ....Väldigt många plockar upp allt grus och inredning samt flyttar fiskarna när de ska "göra rent i karet" och det är ju klart olämpligt. Då är det bäddat för trubbel. En erfaren akvarist vet ju detta, men det gör inte de som inte har hållt på så länge, eller som ska köpa sitt första akvarium.
                  Håller med och OM det inte nämndes i den förra boken så kommer det definitivt att tas upp i denna
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #24
                    Med artakvarium menar jag att man inte ska blanda tex. malawi med sydamerikanska/Centralamerikanska ciklider. Malawi ska gå tillsammans med andra malawiciklider. Sen om man bara vill ha en sorts malawi, eller flera olika, det är upp till var och en

                    Jag tycker absolut att man kan blanda biotoper, jag har Syd/centralamerika med inslag av Asien i mitt "huvudakvarium" Så det är inga problem, bara man har arter som kan gå ihop. Vad jag tänkte mest på, var att vissa arter bör inte blandas med andra arter. Jag har för mej att Malawi är en sån art.

                    Ursprungligen postat av ciklidtok
                    Vad jag skulle vilja se mer av, är de centralamerikanska cikliderna, det finns inte mycket info om dom.




                    Som sagt boken blir dubbelt så stor som den förra så självklart kommer det att finnas mer plats för info om alla arter.
                    Toppen Det jag framemot

                    Jag hade inte förra boken framför mej, så jag kunde inte kolla om det stog något om just att man inte ska plocka ur allt och göra rent var för sej, men jag tror inte det ....Jag ska dock inte gå ed på att det inte stog någonstans

                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • robidobban
                      • March 2009
                      • 652

                      #25
                      Jag har inte läst akvarieguiden så jag vet inte vad som finns/inte finns i den, men jag tänker ge ett förslag ändå.
                      Du har sagt att den blir dubbelt så stor och kommer innehålla fler artbeskrivningar, men kommer det finnas artbeskrivningar om "monsterfiskar" dvs channor, datnioides, polypterus, arowanor, rockor osv?
                      Monsterfiskar är det inte många som håller på med här i Sverige så lite mer info om dom skulle kanske göra så att fler skaffade dessa intressanta fiskar och om fler vill ha sånna fiskar blir kanske utbudet större, många av dom här fiskarna blir ju rätt stora också så då kanske det börjar tillverkas större kar och man slipper specialbeställa/bygga själv.
                      Det finns ju några artbeskrivningar här på zoopet, men det står inte alltid rätt information eller så fattas det sånt som kan va viktigt. t.ex datnioides, där står det ingenting om att det finns olika sorters dats.
                      Senast redigerad av robidobban; 02 January 2012, 17:20.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av robidobban
                        Jag har inte läst akvarieguiden så jag vet inte vad som finns/inte finns i den, men jag tänker ge ett förslag ändå.
                        Du har sagt att den blir dubbelt så stor och kommer innehålla fler artbeskrivningar, men kommer det finnas artbeskrivningar om "monsterfiskar" dvs channor, datnioides, polypterus, arowanor, rockor osv?
                        Monsterfiskar är det inte många som håller på med här i Sverige så lite mer info om dom skulle kanske göra så att fler skaffade dessa intressanta fiskar och om fler vill ha sånna fiskar blir kanske utbudet större, många av dom här fiskarna blir ju rätt stora också så då kanske det börjar tillverkas större kar och man slipper specialbeställa/bygga själv.
                        Det finns ju några artbeskrivningar här på zoopet, men det står inte alltid rätt information eller så fattas det sånt som kan va viktigt. t.ex datnioides, där står det ingenting om att det finns olika sorters dats.
                        Man måste ha i åtanke att Akvarieguiden är en basic-bok som är skriven för att ge ett urval av de vanligaste grupperna av fiskarna som finns i handeln. Så INGEN grupp kommer att få en fullständig presentation i denna bok utan det presenteras ett urval.
                        I den gamla boken så var det med 3 sorters arowanor, 2 channor, 2 polypterus, 1 rocka, 1 Datnoides och det blir garanterat ytterligare en del som tillkommer men fortfarande kommer det ändå bara att bli ett "mindre" urval.
                        Texten för varje art kommer självklart också att uppdateras men den är ju tämligen komprimerad och den är mer avsedd för att vara ett smakprov över vad som finns och om man vill specialfördjupa sig i något specifikt område av akvariehobbyn så skall man nog leta efter speciallitteratur i ämnet.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #27
                          Ursprungligen postat av robidobban
                          Jag har inte läst akvarieguiden så jag vet inte vad som finns/inte finns i den, men jag tänker ge ett förslag ändå.
                          Du har sagt att den blir dubbelt så stor och kommer innehålla fler artbeskrivningar, men kommer det finnas artbeskrivningar om "monsterfiskar" dvs channor, datnioides, polypterus, arowanor, rockor osv?
                          Monsterfiskar är det inte många som håller på med här i Sverige så lite mer info om dom skulle kanske göra så att fler skaffade dessa intressanta fiskar och om fler vill ha sånna fiskar blir kanske utbudet större, många av dom här fiskarna blir ju rätt stora också så då kanske det börjar tillverkas större kar och man slipper specialbeställa/bygga själv.
                          Det finns ju några artbeskrivningar här på zoopet, men det står inte alltid rätt information eller så fattas det sånt som kan va viktigt. t.ex datnioides, där står det ingenting om att det finns olika sorters dats.
                          Jag var tvungen att kolla min akvarieguide, jag hade för mej att det skulle finnas lite info där om "monsterfiskar", och det gjorde det faktiskt. Jag hittade inte just dats, men jag hittadebåde Arowana, olika ålar, fenisar och Channor, samt några andra sk. monsterfiskar

                          Kjell hann posta före mej där, jag kollade en gång tll, och det fanns Dats...men de hade ett namn jag inte kände igen "Fyrbanbad tigerfisk" jag har bara hört dem omtalas som just Dats ....hade inte en tanke på att de kan ha ett annat namn i handlen
                          Senast redigerad av ciklidtok; 02 January 2012, 18:56.
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av ciklidtok
                            Jag var tvungen att kolla min akvarieguide, jag hade för mej att det skulle finnas lite info där om "monsterfiskar", och det gjorde det faktiskt. Jag hittade inte just dats, men jag hittadebåde Arowana, olika ålar och Channor, samt några andra sk. monsterfiskar Men mer upplysningar om just dessa, skulle ju inte skada
                            Svarade ju ovan - men vill bara tillägga att Datnioides polota fanns med i förra boken, fast då hette den Coius quadrifasciatus.
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 January 2012, 19:38.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #29
                              du får ju vid varje firre's beskrivning påminna läsaren om att det finns kanske mycket mer info
                              om just den firren på zoopet.com


                              ....


                              ....
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kensa
                                du får ju vid varje firre's beskrivning påminna läsaren om att det finns kanske mycket mer info
                                om just den firren på zoopet.com


                                ....


                                ....
                                Fast det kan ju vara lite pratiska problem med det eftersom ju boken ges ut på flera språk och jag tror t.ex. inte tyskarna direkt skulle uppskatta att läsa infon på svenska

                                Det enda svenska ord som dom kan är väl - Skål
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...