Bästa djuraffären i Skåne?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    Bästa djuraffären i Skåne?

    Jag har fått en gps i julklapp så nu bär det av till de stora undangömda djuraffärerna, kan ni ge mej tips på riktigt bra affärer i skåne med omnejd, gärna där dom säljer Sulawesi- räkor och snäckor.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    En som jag gillar är Kristianstad Zoologiska... har dock inte sett räkor och snäckor där.

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #3
      Där har jag handlat alla mina fiskar och räkor, han har de flesta vanliga räkorna och snäckorna, men inte sulawesi
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #4
        Ett tips är ju att kanske ringa och höra med affären i förväg om de har just de räkorna du vill ha, och om inte kanske de kan ta hem. Så du inte åker flera mil bara för att bli besviken :P Är ju alltid lite roligare när de har just det man vill och tänkt kolla på!

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #5
          Finns det några stora djuraffärer nere i Lund/Malmö området som du kan rekomendera?
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            #6
            Ursprungligen postat av Saturnus80
            Finns det några stora djuraffärer nere i Lund/Malmö området som du kan rekomendera?
            Jag tycker Akvarietjänst i Malmö (nu på Kronborgsvägen 4, tidigare på St Knuts Torg) hör till de absolut bästa i Malmö. Han har ständigt ca 400, ibland så mycket som 600 arter i sina akvarium. Det ser inte så mycket ut, och jag trodde honom inte när han sa det första gången i höstas men en snabb kontrollräkning visade att det var en bit över 500 arter den gången.

            Han har mycket småväxta fiskarter, tetror, rasboror, dvärgciklider, räkor och också en hel del L-malar. Inte så mycket Malawi-Tanganyika- eller större Syd/Centralamerikanska ciklider.

            Se www.akvarietjanst.se
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            • zoomi
              • August 2004
              • 829

              #7
              Jägers Zoo vid Jägersro tycker jag har riktigt bra fiskar, rätt mycket ciklider också. Kanske lite sämre på sällskapsfiskssidan men helt klart värt att besöka, de har även mycket stenar och krimskrams.

              Kommentar

              • Rockdoll
                • October 2009
                • 351

                #8
                Jag brukar köpa min fisk i Göteborg, men akvariet, växter, grus och inredning och sånt köpte jag på Hornbach. Aldrig köpt fisk där, och har hört att utbudet inte är jättebra, men en del har de ju iaf. Akvariepiraten ska det finnas nånting som heter i Malmö också. Aldrig varit där, men Nobelvägen eller Amiralsgatan tror jag det ligger på.

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  #9
                  Ursprungligen postat av zoomi
                  Jägers Zoo vid Jägersro tycker jag har riktigt bra fiskar, rätt mycket ciklider också. Kanske lite sämre på sällskapsfiskssidan men helt klart värt att besöka, de har även mycket stenar och krimskrams.
                  Låter bra, de som sysslar mest med sällskaps fiskar brukar inte ha de lite mer intressanta akvarieinvånarna.
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1103

                    #10
                    Ursprungligen postat av Saturnus80
                    Låter bra, de som sysslar mest med sällskaps fiskar brukar inte ha de lite mer intressanta akvarieinvånarna.
                    Det beror ju på vad man menar med intressant, och vad man menar med sällskapsfisk... Affären som jag nämnde har ju mest fisk som storleksmässigt går in under det epitetet, men är samtidigt utan tvekan den affär i Malmö som har allra mest riktigt ovanlig fisk. Just nu tex en vildform av levandefödare som jag tror är första gången de finns i handeln i Sverige - och de kostar en vacker slant också... Men är 'intressant' samma som stora ciklider så är det fel ställe.

                    Detta var inte menat att klaga på eller lyfta fram någon affär, mer att diskutera vad som är intressant. Jag har bara varit på Jägers Zoo ett par gånger, och då tyckte jag det var en helt OK affär, klart värd att besöka!
                    Malmö Akvarieförening
                    no hope, no harm, just another false alarm

                    Kommentar

                    • zoomi
                      • August 2004
                      • 829

                      #11
                      Jag var på Jägers Zoo senast igår och då jag säger sällskapsfisk menar jag tetror, svärdbärare, platy, guppy etc.

                      De har några ovanliga fiskar men kan bara säga en såhär på rak arm och jag vet inte hur ovanlig den är men har inte sett den i malmö innan, Electric Blue Fjärilsciklid.

                      Jag kan göra en liten snabb redogörelse för de affärer jag besökt.

                      Jägers Zoo: Bra service, man är oftast nästan ensam i affären och kan i lugn o ro kolla firrarna, snacka me personalen etc. De har bra utbud med olika stenar så som Kalksten, Lavasten etc. Växter har de väll lite fler än standardutbud men inga ovanliga växter vad jag såg.

                      Vacker Tass på Mobilia: Liten affär och enbart de mest mainstream-fiskar. Oftast mkt dyrare p.g.a läget, inga ciklider sist jag var där iallafall.

                      Akvariepiraten: Hade erfarenhet förr av att ha dålig kvalité på akvariumen men tror de va ett år sedan så byggde de om lite och skärpte sig mycket. Va där igår också och deras akvarium håller bra standard och fiskarna verkar livliga, några annorlunda fiskar men STORT utbud på räkor tyckte jag iallf. De hade kanske 6-7 olika räksorter i speciella små akvarium. Ciklidbeståndet var väll sådär, färgerna va lite bleka på vissa fiskar.
                      Till min förvåning hade de utbreddat sitt sortiment med saltvattensfiskar. Inte så många av de men vet inte om det är något nytt de börjat med då de inte haft det förr.

                      Fiske och fiskar i malmö: Har alltid funnits där med intressanta ciklider och väldigt kunnig personal samt saltvattensavdelning men va där idag och till min stora förvåning va hela akvarieavdelningen borta och hade ersatts av fyrverkeriförsäljning. Antar att de helt avvecklat akvarienischen.

                      Zoo AB i Lorensborg: Som de flesta andra har de ett bra standardutbud va gäller "sällskapsfiskar". De enda som jag vet i malmö som säljer Discusfiskar(!). Ciklider är det sämre med då de bara har de vanligaste som golden etc, och ofta ett kar med "malawi-mix" där de bara blandat hejvilt. De har ibland lite ovanliga fiskar som idag hade de fått in dvärgkulfisk och även någon fläckig fengädda eller nått, har även sett Arowana och andra ovanliga fiskar där.

                      Djurmagazinet på Jägerso: Mest som lite heads-up att de lagt ner, ersatts av nån kruk-affär.

                      Din Zooaffär på regementsgatan: Egentligen inte värd att nämna i akvaristiska sammanhang men har extremt basutbud vad gäller fiskmat och tror de hade guppy och slöjstjärt bara.

                      Zoogiganten i Lomma: Häftiga saltvattensfiskar och helt okej utbud av ciklider och sällskapsfiskar men inget utanför det vanliga vad jag minns, var några månader sen jag besökte det sist. Men rätt så skön upplevelse eftersom det är så stort kan man även kolla på andra grejjor som alla deras olika typer av fåglar m.m de hade nån get utanför sist men vet inte om den är kvar. Återkommer med lite info senare kanske ska dra nu


                      ps.
                      Ska nog besöka Håkanstorp Zoo och Akvarietjänst imorn, har aldrig varit på Håkanstorp, helt missat att de funnits sen har jag inte varit på akvarietjänst efter de flyttat. ds.

                      Kommentar

                      • Matnil
                        • October 2003
                        • 464

                        #12
                        När det gäller Fiske&Fiskar så är det en affär som satsat hårt¨på salt sista tiden, men de hade problem med vattenskador i akvariedelen av affären och var tvungna att stänga ner. När jag pratade med dem så var valet att antingen renovera befintlig lokal för ganska mycket pengar alternativt skaffa ny lokal för akvariedelen av butiken. Då lät det som de lutade mot de senare men jag vet inte hur valet sen gjordes, de kan ju också bara stängt ner akvariesidan.

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          • April 2002
                          • 1103

                          #13
                          Bra sammanfattning Zoomi, håller med om allt, förutom att Lorensborg skulle vara de enda som säljer diskus vilket är fel enligt min erfarenhet.

                          Jag får ta och besöka Akvariepiraten och kolla in deras saltvattensavdelning. Det låter lovande, särskilt nu när Fiske och Fiskar stängt.
                          Malmö Akvarieförening
                          no hope, no harm, just another false alarm

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            På SG så snackas det en del om ArkenZoo(Svåge) ska ha öppnat saltavdelning som sköts av vår alla Dusko som var i Lomma det kan vara nåt har inte varit där än men det kommer nog bli ett besök
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              • April 2002
                              • 1103

                              #15
                              Ursprungligen postat av Patrik Steen
                              På SG så snackas det en del om ArkenZoo(Svåge) ska ha öppnat saltavdelning som sköts av vår alla Dusko som var i Lomma det kan vara nåt har inte varit där än men det kommer nog bli ett besök
                              Ahh, där ser man. Bra med konkurrens på saltvattenssidan! Det får bli en tur dit!
                              Malmö Akvarieförening
                              no hope, no harm, just another false alarm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...