Flera inlägg flyttade

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #16
    Ursprungligen postat av sparven
    och när man pratar om trollen

    "Har jag för mycket fisk i mitt 54 l? " i Akvarium tråden.

    Ganska komiskt faktiskt.

    Det inlägget ligger väl inte fel då det handlar om själva akvariet. Personen kan ju inte heller lägga in samma fråga under båda levandefödare (ungfödare) och tetror och tetraliknande. Annars så skulle den väl kunna passa in under övrigt
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Glenn
      Det inlägget ligger väl inte fel då det handlar om själva akvariet. Personen kan ju inte heller lägga in samma fråga under båda levandefödare (ungfödare) och tetror och tetraliknande. Annars så skulle den väl kunna passa in under övrigt
      Ställer man en fråga om flera fiskarter så passar ju avdelningen "mix fisk-frågor" alldeles utmärkt.
      Enligt din definition skulle 90% av alla inlägg på Zoopet hamna på "Akvarier och tillbehör"
      Hade det lagts in på 1.11.Övrigt hade det också deletats
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 December 2006, 20:14.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ställer man en fråga om flera fiskarter så passar ju avdelningen "mix fisk-frågor" alldeles utmärkt.
        Men jag tycker att där så känns det mer som att det är just fisk som ska diskuteras som tex går guppys ihop med neontetra och inte om själva akvariumet är tillräckligt stort. Då skulle man ju kunna säga att man har exempelvis fjärilsciklider och neontetror och man undrar vilka/vilket/vilken lysrör/pump/mm som skulle passa dem
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ja gäller frågan enbart vilken pump, lysrör etc. som skall användas samt så skall det in på "Akvarier och tillbehör".
          Nu var det ju inte så - utan de frågor som ställdes var inriktade på vilka fiskar som passade ihop. De svar som inkommit besvarade också enbart detta

          Vet man för övrigt inte vart en fråga passar så finns alltid "Vilken kategori" - då flyttar vi inlägget rätt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Glenn
            • April 2002
            • 3904

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nu var det ju inte så - utan de frågor som ställdes var inriktade på vilka fiskar som passade ihop. De svar som inkommit besvarade också enbart detta.

            Har du läst inlägget Kjell? Personen frågar ju inte om vilka fiskar som passar ihop utan om det är för mycket fisk i akvariet. Om personen nu inte har en till diskussion med samma namn under något annat än 1:Akvariet 01.Akvarier och tillbehör
            Mvh /Glenn

            Min Zoon

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Glenn
              Har du läst inlägget Kjell? Personen frågar ju inte om vilka fiskar som passar ihop utan om det är för mycket fisk i akvariet. Om personen nu inte har en till diskussion med samma namn under något annat än 1:Akvariet 01.Akvarier och tillbehör
              Sorry det inlägget hade jag inte ens sett utan jag trodde att det gällde ett annat med ungefär samma innehåll som jag deletade ungefär samtidigt.
              Jag läser självklart inte alla inlägg som skrivs på Zoopet - ofta får jag ett tips av någon när ett inlägg ligger fel. I detta fall så fick jag inte heller det
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Sorry det inlägget hade jag inte ens sett utan jag trodde att det gällde ett annat med ungefär samma innehåll som jag deletade ungefär samtidigt.
                Jag läser självklart inte alla inlägg som skrivs på Zoopet - ofta får jag ett tips av någon när ett inlägg ligger fel. I detta fall så fick jag inte heller det
                Inte behöver du be om ursäkt heller
                Började fundera tillslut om det var samma inlägg som vi pratade om bara. Men då ligger det inlägget rätt eller?
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Men då ligger det inlägget rätt eller?
                  Vilket av inläggen menar du nu?

                  Kort och gott
                  I kategorin "Akvarier och tillbehör" skall endast teknikfrågor ställas. Så är det en teknikfråga som gäller "Storlek och form på akvarium, akvariets placering, filter, värmare, belysning, etc" så är det OK.
                  Är det fiskar med i frågan så hör den inte hemma där.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Vilket av inläggen menar du nu?
                    "Har jag för mycket fisk i mitt 54 l?" som ligger under 1. Akvariet 01. Akvarier och tillbehör
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Denna frågeställning berörde i huvudsak nitritproblem och flyytades därför till "Akvarievatten" för rätt länge sen (dvs så snabbt som jag hade uppmärksammat det).
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #26
                        Jo självklart så förstår jag att nittritfrågor hör till avdelningen akvarievatten Men jag syftade på själva ursprungsfrågan som var om akvariet var tillräckligt stort med tanke på vilka fiskar personen hade.

                        Men strunt samma för nu så övergick det i en vattendiskussion och nu så är det flyttat
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Healena
                          • May 2006
                          • 1440

                          #27
                          Personligen tycker jag det är lite knökigt att ibland veta vilken kategori man ska ställa vissa frågor i - eftersom det finns så HIMLA många.
                          Och det bidrar säkerligen till att det hamnar inlägg på fel ställen ibland.
                          Fick ett flyttat här nyligen ang. snigeltrubbel i akvariet, som jag råkat posta under akvarier/ "övrigt". JAG tyckte det hörde hemma där eftersom jag inte var intresserad av sniglar i allmänhet utan av att bli av med dem från akvariet. Jag misstolkade alltså ... och så kan det bli.

                          En annan gång ville jag veta mer om ciklider i allmänhet och postade i ett av ciklidforumen. Visste absolut ingenting om ciklider men var nyfiken.
                          Hur skulle jag då veta om jag skulle posta i amerikanska ciklider eller afrikanska...eller något annat??? Det ÄR lite rörigt i mitt tycke.

                          Eftersom min datortid ständigt är begränsad av värk (jag kan inte sitta så länge åt gången) blir det ärligt talat jättejobbigt att sitta och leta igenom/lusläsa kategorirubriker för att vara bombsäker på att posta rätt om jag är osäker.

                          Personligen har jag ingen erfarenhet av något annat forum som har c.a 40 kategorier.. Det finns ju för och nackdelar med allt - man får ibland ta det goda med det onda.
                          Senast redigerad av Healena; 06 January 2007, 16:30.
                          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Fick ett flyttat här nyligen ang. snigeltrubbel i akvariet, som jag råkat posta under akvarier/ "övrigt". JAG tyckte det hörde hemma där eftersom jag inte var intresserad av sniglar i allmänhet utan av att bli av med dem från akvariet.
                            Nu var det ju inte sniglar du frågade om utan skaldjur och då finns ju en kategori för detta. Förstår inte varför inte en sådan fråga skulle kunna passa in under "Skaldjur" den hör ju klockrent dit.

                            En annan gång ville jag veta mer om ciklider i allmänhet och postade i ett av ciklidforumen. Visste absolut ingenting om ciklider men var nyfiken.
                            Hur skulle jag då veta om jag skulle posta i amerikanska ciklider eller afrikanska...eller något annat??? Det ÄR lite rörigt i mitt tycke.
                            Det är synnerligen enkelt - berör en fråga flera "fiskkategorier" vilket din gjorde så skall den in under "Mix fisk-frågor"

                            Men visst kan ibland en fråga passa under flera kategorier - som "min kampfisk" är sjuk som passar in på både sjukdomar och på labyrintfiskar - så här är det valfritt.
                            Ibland kan det också vara svårt att veta vart ett inlägg hör hemma men då fionns ju alltid - "Vilken kategori" - då placerar jag det rätt.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Healena
                              • May 2006
                              • 1440

                              #29
                              Det jag menar är, att eftersom jag som är "fullvuxen" (36) och relativt van vid internet och forum blir förvirrad ibland:
                              - Tänk då på de yngre nybörjarna ...

                              Det som framstår som självklart för er som är vana och jättekunniga inom området fiskar/akvarier o.s.v... är kanske inte alls lika självklart i andras ögon

                              Ni får nog ha fördrag med lite "felmarginal" och trådflyttande
                              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Ingen har blivit varnad eller något sådant för att man har lagt in något inlägg fel.
                                Sedan är det väl som så att för att forumet skall fungera så krävs det ändå att man själv tänker till lite ibland - visst vore det lättare med en enda kategori men då skulle man inte ha mycket nytta av forumet eftersom allt skulle ligga huller om buller.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...