Flera inlägg flyttade

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Flera inlägg flyttade

    Hej,
    Högst upp på denna sida finns en rubrik "Hur man skriver ett inlägg på forumet". Där kan man bl.a. läsa -
    3/ På rätt plats.
    Skriv ditt inlägg i rätt ämnesavdelning (inlägg som ligger fel kommer att plockas bort). Vet du inte var du skall skriva ditt inlägg så fråga i avdelningen 3-03 "Vilken kategori" så kommer du att få svar.
    Utnyttja denna möjlighet om du inte vet var ditt inlägg hör hemma. Jag har idag fått flytta flera inlägg p.g.a att de lagts in alldeles fel och det är ju onödigt att behöva spilla tid på detta.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Daniel_N
    • April 2006
    • 573

    #2
    Åtminstone jag tycker att det är på tok för många kategorier att välja mellan när man ska posta. Borde väl gå att slå ihop några kanske? Min tanke

    Kommentar

    • Snowflingsan
      • September 2006
      • 132

      #3
      Jag håller med, det finns för många kategorier att välja på. Jag erkänner att jag hör till de "syndare" som postat fel idag. Som t.ex. "Akvariet - övrigt" och "Allmänna frågor" - övrigt skulle kunna slås ihop enligt mig. Min fråga angående akvarieaffärer tyckte jag passade bättre under "Akvariet - övrigt" då frågan handlar om akvarier och inte om något annat allmänt...

      Nåväl. Det är klart att man ska försöka posta rätt, men som nybörjare är det inte så lätt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Min fråga angående akvarieaffärer tyckte jag passade bättre under "Akvariet - övrigt" då frågan handlar om akvarier och inte om något annat allmänt...
        I 04 står det
        Sådant som inte passar in under någon annan rubrik. t.ex. synpunkter på och frågor om zoo- och internetaffärer, lagar, litteratur etc..
        och detta var ju i högsta grad en fråga om akvarieaffärer. Din fråga behandlade väl även kvaliten på fiskarna i affären och inte enbart akvarier och tillbehör antar jag

        Om man funderar över vilken kategori en fråga hör så löser det sig ofta om man läser undertexten i resp. kategori

        Om man är osäker på var ett inlägg skall in så finns ju alltid "Vilken kategori".

        Uppdelningen i kategorier är ju också till för att förenkla för dem som vill läsa om ett ämne i forumet och inte då vill tvingas bläddra förbi en massa andra inlägg.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Piccola
          • September 2006
          • 175

          #5
          Tja man kan väl bara konstatera att man lär sig av misstagen!
          Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
          Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

          Kommentar

          • Snowflingsan
            • September 2006
            • 132

            #6
            Visst lär man sig av sina misstag; jag såg först i efterhand (när mitt inlägg flyttats) att "Allmänna frågor - övrigt" skulle innehålla akvariebutiksfrågor. Jag tog för givet (vilket kanske var dumt) att en fråga om akvarier, vilket jag anser att akvariebutiker är, borde ligga under rubriken Akvarier, inte Allmänna frågor. Ska läsa nogrannare i fortsättningen.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              95% av alla frågor på Zoopet har med akvarier att göra så i så fall skulle man ju nästan kunna nöja sig med 2 kategorier
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Som sagt, en förklarande text finns under varje rubrik, under Övrigt, står det såhär.

                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • Snowflingsan
                  • September 2006
                  • 132

                  #9
                  Jag har som sagt sett texten i efterhand, men anser fortfarande inte att tips om var man köper fiskar i bäst kondition hör hemma under rubriken Allmänna frågor. Det är väl av största relevans för akvarister att kunna hitta fina fiskar? Som sagt, det här är bara mina åsikter och jag kommer snällt att läsa igenom alla rubriker innan jag skickar nya inlägg.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Snowflingsan
                    Jag har som sagt sett texten i efterhand, men anser fortfarande inte att tips om var man köper fiskar i bäst kondition hör hemma under rubriken Allmänna frågor. Det är väl av största relevans för akvarister att kunna hitta fina fiskar? Som sagt, det här är bara mina åsikter och jag kommer snällt att läsa igenom alla rubriker innan jag skickar nya inlägg.
                    Nja, men om det var specifikt "Fiskar" du undrade över så skulle du ju i så fall ha lagt in den i någon (beroende på fiskart) kategori inom huvudavdelningen "2.Fiskar och andra vattendjur" och inte under huvudavdelningen "1.Akvariet"

                    Just för att frågor om akvariaffärer oftast gäller såväl fiskar som akvarier/tillbehör så har ligger dessa frågor under en speciell kategori.
                    04.Övrigt
                    Sådant som inte passar in under någon annan rubrik. t.ex. synpunkter på och frågor om zoo- och internetaffärer, lagar, litteratur etc..

                    Men utifrån denna diskussion så verkar det snarare som om vi behöver ännu fler kategorier för att det hela skall bli klarare
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Snowflingsan
                      • September 2006
                      • 132

                      #11
                      Ja, det vore kanske inte dumt, eller åtminstone göra det lättare att snabbt hitta rätt.

                      Kommentar

                      • sparven
                        • September 2006
                        • 148

                        #12
                        Själv tycker jag att strukturen på hela forumet är ganska dålig.

                        Det är för många olika avdelningar, det är "Akvariet", det är "Fiskar och andra vattendjur" och det är "Allmänna frågor".


                        t.ex. "Kan jag ha mina 10 guppyhonor i mitt 60L akvarium?"

                        Den t.ex. kan man lägga in på både "Akvarier och tillbehör" och på "Levandefödare (ungfödare)"

                        Eftersom det har med storleken på akvariet att göra och att det samtidigt har att göra med Guppys.

                        Om ni nu ska vara så pass noga på det här som ni verkar vara, då borde ni enligt mej göra det mer självklart vart man postar ett inlägg.

                        Den egentliga frågan är ju varför då "Mitt första akvarium" ligger under "Akvarium" då den antagligen har mer att göra med fiskarna än med själva akvariet man köper. Nybörjare frågar oftast inte "Vilket akvarium tycker ni jag ska köpa? Juwel 3928 eller Juwel 9238933?"
                        Oftast handlar frågorna om vilka fiskar som passar ihop.


                        Bara en tanke.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Det är väl oundvikligt att vissa frågor passar in under flera kategorier.
                          T.ex. så kan ju en fråga om en sjuk guppy passa in både på levandefödare samt på sjukdomar. Jag tror att det är oundvikligt att göra en kategoriindelning där allt har exakta gränser.

                          Frågan "Kan jag ha mina 10 guppyhonor i mitt 60L akvarium" skall dock in på levandefödare. I kategorin "Akvarier och tillbehör" skall enbart "tekniska" frågor in.
                          Om den frågan skulle passa in på "Akvarier och tillbehör" så skulle väl nästan alla frågor kunna passa in där och då kunde vi skippa kategoriindelningen helt.

                          "Mitt första akvarium" kategorin var fel av oss att lägga in från starten - där har nu blivit ett sammelsurium av det mesta. Det har dock tyvärr skrivits så många inlägg där att det blir omöjligt att flytta alla till en ny kategori och stänga av kategorin. Så det får vi leva med
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • sparven
                            • September 2006
                            • 148

                            #14
                            Självklart är det oundvilkigt, men chansen att man skriver på fel ställe är väldigt stor. Som jag kan se det iallafall.

                            Kommentar

                            • sparven
                              • September 2006
                              • 148

                              #15
                              och när man pratar om trollen

                              "Har jag för mycket fisk i mitt 54 l? " i Akvarium tråden.

                              Ganska komiskt faktiskt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...