Meddelande

Kollaps
Inget tillkännagivande ännu.

Så lätt man kan bli lurad...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsonandy
    • October 2023
    • 21

Så lätt man kan bli lurad...

En del av mina försök att stilla mitt akvarieintresse utförs på internet. Olika forum, Youtube, privata hemsidor och kommersiell hemsidor. Jag är också godtrogen - när folk VERKAR veta vad dom diskuterar om har jag lätt för att svälja det hela. Eftersom jag själv vet så lite. Till exempel när folk börjar använda tekniska termer tappar jag intresset för att sätta mig in i vad dom verkligen säger, under tiden blir jag övertygad om att dom vet själva svaret på gåtorna om hur allting (akvariet) fungerar!

Jag ska nämna några exempel. Ibland när jag söker på ett ämna via internet, dyker en specifik hemsida upp först på listan på förslag. Det är hemsidan aquariumscience på org domänen. Ett exempel är söktermen "foam 30 ppi vs 20 ppi". Okej, hemsidan visar en del diagram med en del häpnadsväckande data, och författaren hänvisar bla till sina test akvarier, sitt test data och sina matematiska formler. Han beskriver ingående hur han har testat, med X antal akvarier som varit i gång X tid. Låter väldigt seriöst alltihop...för en godtrogen nybörjare som mig. Börjar man fundera så visar inga bilder eller annat bevismaterial upp på dessa studier. Har det verkligen utförts? Kan man lita på information på denna sida?

Ett annat exempel är influensern Dr Kevin Novak. Han har gett ut en bok om Anoxic filtration på Apple book store och har en sevärd ( ett tag i alla fall ) kanal på Youtube. Han ger ett väldigt seriöst och tillitsfullt intryck. En annan influenser jag följt på Youtube, Pecktec, gillar också hans kanal och implementerar det som predikas i sina akvarier. Jag hänger självklart inte med i dom vetenskapliga termarna som används på kanalen, men jag tycker att den gode doktorn är en pratkvarn som har svårt att komma till en konklusion på ett enkelt sett. Men det hela är väldigt intressant. Och om andra faller för det han säger måste det ju stämma?

Ett tredje exempel är influensern Father Fish på Youtube. Han har en stor skara lärjungar på Discord som han talar varmt om, och där pågår vetenskapliga undersökningar och tester och då och då intervjuas tekniker på hans kanal som bekräftar allt han säger. Han har ju hållit på med akvarier i över 40 år, inte bara som hobby utan som profession, och därmed vet han mycket mer än vad jag någonsin kommer göra. Jag accepterar så klart allt som han säger även om jag har en gnagande känsla av att hans stil kanske inte är så himla tilldragande i vardagsrummet härhemma ändå...Tills det visar sig att han faktiskt är prelle och gärna predikar sin religiösa livsåskådning på kanalen. Aha - det är inte längre så självklart att han vet vad han pratar om. Inget ont om en religiös livsåskådning - inte alls - men om det finns X antal kristna samfund och församlingar - finns det X antal sätt att hålla akvarier också?
    Senast redigerad av larsonandy; 20 November 2023, 12:34.
  • Sleaper

• September 2008
    • 2803

På Youtube precis som på Facebook kan man nog hitta stöd för allt, hur tokiga idéer och teorier som helst. Har inte kollat på dom du refererar till förutom Father fish som jag kollat på lite, men jag betraktar honom som lite av en anakronism och inte relevant överhuvud taget för min syn på akvaristik.
    Det jag däremot tittar på är dom som gör det jag strävar efter och verkar seriösa samt har bevis för det dom påstår. Men det kan ju krävas en hel del erfarenhet och kunskap för att "sålla agnarna från vetet" .

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13028

Ja det finns mycket galet på yt och man får sålla ordentligt och det finns ju en uppsjö av sätt att hålla sitt akvarium MEN det finns lagar som naturen har satt och dem måste man alltid arbeta ut efter!

"dr" Novak är en upprepande papegoja och jag kommer aldrig aldrig skapa cirkulation genom mitt bottensubstrat punkt! Så han kan snacka hur mycket han vill och Karln har både ytterfilter och ytskimmer... och snackar om hur effektivt hans bottenfilter är?
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• larsonandy
        • October 2023
        • 21

Numera tar jag liknande resurser för vad det är - underhållning med vissa sanningar som kanske kan fungera hos mig. Att hålla akvarier är inte svårt om man inte skitar ner sitt vatten för mycket - men det är en evig källa för experimenterande om man är lagd åt det hållet

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13028

Father fish är en ödmjuk älde man tycker jag och är vettig i sin syn på samexistensen med naturen och det är lätt att förstå det han säger. Sen är hans akvarier inte så snygga men det är bara för att han är en usel aquascaper helt enkelt Jag håller akvarium lite med hans filosofi och jag är noga med att inte ha i kemikalier och övermata, och belastar man inte vattnet med massa mat så finns inget behov av veckovisa vattenbyten!

Jag tycker inte han är förlegad som en del verkar tycka och dem blandar ihop saker! För förr i tiden var man visserligen rädd om gammalt vatten men vad gjorde man förr? Jo man tömnde hela karet och skrubbade rent det och sköljde gruset och tvättade filtret varje månad eller några ggr per år!!! Det var total okunskap och vansinne och på det sättet är inte FF utan han vet vad han pysslar med.

Jag kommer aldrig sköta mina akvarier på ett kommersiellt vis, för det är skapat för att kunna tjäna pengar på hobbyn och är inte lämpligt för levande organismer!
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• larsonandy
            • October 2023
            • 21

Aha - då har jag lärt mig ett nytt ord Ja jag antar att akvarier kan ses som konst Ett extremt Father Fish akvarium kan sluta med en smal remsa i överkant där fisken kan simma, och en verkligt djup jord- och sandbotten. Eftersom han säger att om man har partiklar i vattnet har man inte tillräckligt djupt sandlager, och med åren kan man behöva fylla på med mer sand för att täcka mulm. Vad vill jag ha hemma i vardagsrummet då? Något som ser ut som Takashi Amono kunde ha skapat men som är lika lättskött som ett Father Fish akvarium! George Farmer som alltid älskat att använda C02 och high tech har börjat utforska low tech sfären som bla Father Fish står för. Kan det faktiskt vara så att de flesta akvarister så småningom lämnar high tech sfären med aquascapes och co2 tillförsel och näringsrika substrat och fantastiska pumpar och ljusstarka ljusramper och skummare och lily pipes etc för ett enklare tillvägagångssätt? Teknik är intressant, men naturen intressantare i längden!
            Senast redigerad av larsonandy; 21 November 2023, 11:21.

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13028

Människan kommer alltid att må bra av att närma sig naturen för det är inbyggt i vårat dna
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎