Nybörjare 50-70 liter akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pando
    • August 2022
    • 10

    Nybörjare 50-70 liter akvarium

    Jag ska ha ett mellan 50 och 70 liter stort akvarium

    Tänkte ha 2 platy, 4 sebrafisk och 1 otocinclus. Vet inte om det är bra fiskar men tror det. Finns det någon annan mal för små akvarium?

    Tänkte även ha växter. Tänkte java mossa och hornsärv. Vill gärna ha tips om andra växter i akvariet. Undrar också vart man kan hitta rötter. Vill gärna få fler tips på inredning.

    Glad för tips och svar
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Hej va kul med akvarieuppstart
    Sebrafisk är en väldigt uppstressad adhd fisk som far runt som galningar och kan vara lite jobbigt tycker jag personligen, har haft den en gång och aldrig mer
    Otocinclus är en stimfisk så där föreslår jag att du skaffar 5-6 st åtminstone! Räkor är annars en bra algätare i lite mindre akvarier...
    Platy är en trevlig fisk och är inte så skygg och kan handmatas om man vänjer den vid handen, det är lite roligt med en sällskaplig fisk.
    Najas "guppygräs" är en bra växt tycker jag och fyller upp bra i akvariet.

    Här kan du se mina platy och även guppygräset jag nämnde så ser du hur det fyller ut akvariet: https://youtu.be/Fma33A0gDjo
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Pando
      • August 2022
      • 10

      #3
      Tack för tips. Finns det någon annan fisk du rekommenderar istället för sebrafisk.

      Ska skaffa fler otocinclus

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Aaah det där med fisk är ju så individuellt så jag vill nog helst inte styra in dig på nåt som "jag" gillar.... men ok det finns ju oerhört vackra guppy som verkligen kan lyfta ett akvarium!
        Bra där med ett litet stim otocinclus för dem blir mer trygga i antal, den är dock lite känslig i början och dem är otroligt svåra med maten, mina har jag aaaldrig sett ta någon mat jag stoppat i, platy och pansarmalar lägger vantarna på maten men dem verkar klara sig bra på algerna i akvariet för dem har hängt med i många år nu


        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Pando
          • August 2022
          • 10

          #5
          Finns det någon bra stim fisk för akvariet jag ska ha. Vill nämligen ha ett litet stim i mitt akvarium.

          Gärna en färgglad fisk. Tycker om färger.
          Senast redigerad av Pando; 03 August 2022, 09:02.

          Kommentar

          Arbetssätt...